کد خبر : 51036
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 اردیبهشت 1399- 26: 17

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

آغاز کشت بادام‌زمینی در گیلان/ آستانه‌اشرفیه مرکز تولید بادام‌زمینی در کشور است

آغاز کشت بادام‌زمینی در گیلان/ آستانه‌اشرفیه مرکز تولید بادام‌زمینی در کشور است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به آغاز کشت بادام‌زمینی در این استان گفت: کشت این محصول در حدود سه هزار هکتار انجام می‌شود و بالغ‌بر پنج هزار بهره‌بردار دارد.

به گزارش گیلانستان علی درجانی با اشاره به آغاز کشت بادام‌زمینی در خصوص وضعیت کشت این محصول در استان گیلان اظهار کرد: سطح زیر کشت بادام‌زمینی در استان گیلان حدود سه هزار هکتار و تولید غلاف آن نیز حدود ۱۲ هزار تن با تعداد پنج هزار بهره‌بردار است.

وی با بیان اینکه ارزش اقتصادی این محصول در پیک عرضه بالغ‌بر دو هزار میلیارد ریال بوده که عمدتاً به مصرف آجیلی می‌رسد، تصریح کرد: شهرستان آستانه‌اشرفیه با سطح زیر کشت دو هزار و ۵۶۷ هکتار و تولید ۸۰ درصد بادام‌زمینی با میزان ۱۰ هزار و ۱۱ تن مرکز عمده تولید بادام‌زمینی در کشور است که تولید غلاف (خشک) آن بیش از ۹ هزار تن بوده و در شهرستان‌های رشت، تالش، انزلی و رودبار نیز در سطوح کمتر کشت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به ۵۰ هکتار کشت مکانیزه و برداشت مکانیزه بادام‌زمینی با استفاده از دستگاه خرمن‌کوب بادام‌زمینی بیان کرد: تعداد هشت واحد کارخانه فرآوری بادام‌زمینی در آستانه با ظرفیت هرکدام در سال هزار و ۵۰۰ تن فعالیت دارند و تعداد کارگاه‌های سنتی بادام در آستانه نیز ۲۰۰ واحد است.

درجانی فعال کردن بخش خصوصی درزمینهٔ خالص‌سازی توده‌های ارقام بادام‌زمینی و تولید بذر، راه‌اندازی دفتر فعالیت‌های تحقیقاتی بادام‌زمینی در شهرستان آستانه‌اشرفیه را ازجمله اقدامات انجام‌گرفته برای کشت و کار این محصول برشمرد.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار