کد خبر : 25007
تاریخ انتشار : جمعه 31 فروردین 1397- 07: 13

آقای استاندار! انتظار داریم از تولید چای سالم و بدون اسانس حمایت کنید/ اظهارات غیرکارشناسانه به اعتبار چای ایرانی لطمه می‌زند

آقای استاندار! انتظار داریم از تولید چای سالم و بدون اسانس حمایت کنید/ اظهارات غیرکارشناسانه به اعتبار چای ایرانی لطمه می‌زند

با این گونه اظهار نظرهای غیرکارشناسانه آن هم توسط بالاترین مقام اجرایی استان، بدون شک به اعتبار چای ایرانی که در دنیا به چای سالم و ارگانیک معروف است شدیدا لطمه خواهد خورد.

به گزارش سرویس یادداشت گیلانستان، “علی کشت پرور بین کلایی” خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در رشت طی یادداشتی نوشت:

امروزه مصرف چای، یکی از اجزای جدایی ناپذیر زندگی عادی مردم در ایران است و از جمله نوشیدنی ها و دمنوش هایی است که در کشور ما طرفداران فراوانی دارد. چای ایرانی و به خصوص چای ممتاز، بهترین گونه چای سیاه از نظر عطر و طعم محسوب می گردد و به جرات می توان گفت یکی از بهترین نوع چای ها در دنیاست. چای مرغوب ایرانی، محصولی صددرصد طبیعی و بدون هیچ گونه مواد رنگ دهنده، اسانس و مواد شیمیایی است و تنها چای در دنیاست که بدون هیچ گونه سمی تولید می شود و این مهم یعنی عدم استفاده از سموم شیمیایی به دلیل شرایط خاص اقلیمی حاکم بر مناطق چای خیز، یعنی استان گیلان است.

این ویژگی ها سبب شد که به گفته رییس سازمان چای کشور، تعدادی از شرکت های تولید کننده چای ایرانی بتوانند برند ” ارگانیک” را از کشورهای اروپایی دریافت و محصول خود را به این کشورها صادر کنند. به اعتقاد رییس سازمان چای کشور، چای ایرانی به حدی کیفیت دارد که از ابتدای تولید تا برداشت، فرآوری و بسته بندی شست وشو داده نمی شود و این نشان می دهد چای ایرانی دارای هیچ گونه باقی مانده های مضر و غیرطبیعی نیست.

چای، این محصول سالم و عاری از اسانس و مواد شیمیایی، متاسفانه به دلیل عدم تبلیغات مناسب و فرهنگ سازی عمومی و در عین حال تبلیغات شدید رسانه ای بر روی نمونه های بی کیفیت و ناسالم اما خوش آب و رنگ و طعم دهی مناسب خارجی، در سال های اخیر به شدت مورد بی توجهی قرار گرفته است و مردم اطلاعات و آگاهی خود را در خصوص یک چای مرغوب و سالم از دست دادند و با توجه به اینکه سال های مدید و طولانی چای های خارجی با عطر و طعم های خاص را مصرف کردند آن را به عنوان یک چای خوب پذیرفته و ذائقه شان به سمت این نوع چای ها رفت.

در سال های نه چندان دور بیش از ۳۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان های صومعه سرا، شفت، فومن، رشت، لاهیجان، آستانه، سیاهکل، لنگرود، رودسر و املش و نیز شهرستان های رامسر و شهسوار در مازندران زیر کشت محصول چای قرار داشتند و بیش از ۶۰ هزار خانوار از این طریق امرار معاش می کردند اما بعد از طرح به اصطلاح ” اصلاح ساختار چای”  که در واقع ” ریشه کردن ساختار چای ” بود و عدم توجه به چایکاران و محصول چای، آن چه که نباید، بر سر چای آمد و بسیاری از باغات چای بلااستفاده رها شده  و یا تغییر کاربری در آن ها صورت گرفته است.

براساس آمارمصرف سالانه چای در کشور بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تن برآورد می شود که از این میزان با توجه به افزایش تولید در سال های اخیر حدود ۲۰ هزار تن در داخل تولید و بقیه از خارج وارد می گردد. به دلیل عدم مدیریت صحیح همین اندک چای تولید شده نیز در انبار تعدادی از کارخانه داران و تولیدکنندگان مانده و به فروش نرسیده اند.

استاندار گیلان در این راستا چندی پیش در جلسه کمیته چای استان که با حضور رییس سازمان چای کشور، فرمانداران، مدیران دستگاه های اجرایی و سرمایه گزاران بخش خصوصی برگزار شده بود، با کمال تاسف اظهار داشت: باید چای متناسب با ذائقه مردم تولید شود!!! سالاری در ادامه گفت: به جای تعصبات بی جهت، ذائقه مردم را ملاک عمل قرار دهیم!!! استاندار گیلان تصریح کرد: بررسی کنید تفاوت چای داخلی با چای وارداتی که غالبا طرفدار بیشتری دارند چیست؟ باید فاصله را کاهش داده و تفاوت را کم کنیم. دکتر سالاری بر لزوم در نظر گرفتن ذائقه مردم به عنوان مصرف کننده تاکید کرد….

آقای استاندار، سال های مدیدی است که به دلیل بی توجهی به چای سالم داخلی، سالانه ده ها هزار تن چای خارجی توسط عده ای دلال وتاجر ویرانگر تولید محصول داخلی ، بعضا با ویژگی هایی که  پیش تر ذکر شد وارد کشور گردیده و با تبلیغات گسترده، ذائقه مردم به سمت بی میلی به چای داخلی و گرایش به سمت چای خارجی رفت، چرا که هم طعم خوبی!! دارد و هم رنگ خوب!! و با یک قاشق کوچک چای خشک می توان بیش از ۶ لیوان چای به دست آورد.

آقای استاندار، جنابعالی احتمالا از چای های سنواتی مانده در انبارها شاید بی خبر باشید و لذا جهت اطلاع حضرتعالی عرض می کنم که ما در چند سال گذشته در خصوص عرضه چای سنواتی به بازار گزارشاتی را تهیه و به چاپ رساندیم و با تعدادی از کارشناسان و دست اندرکاران مربوطه مصاحبه هایی را انجام دادیم. به اذعان بسیاری از این کارشناسان و دست اندرکاران مربوطه، بسیاری از این چای های وارداتی که از دبی و دیگر مناطق با بسته بندی های شکیل و عطر و طعم و رنگ های عالی در بازار عرضه می گردند، همین چای های سنواتی غیر قابل شرب و کپک زده بودند که در سال های گذشته توسط سودجویان به بهانه صادرات و با قیمت بسیار نازل در حد چندین هزار تن خریداری، سپس فرآوری، بسته بندی و در نهایت به عنوان چای اعلا خارجی در بازار عرضه می کردند.

آقای استاندار: از جنابعالی انتظار بوده و هست که از تولید چای سالم و عاری از اسانس و سموم شیمیایی حمایت کنید و به دست اندرکاران مربوطه تاکید کنید که تلاش کنند با تبلغات و فرهنگ سازی، ذائقه مردم را به سمت محصولات سالم هدایت کنند نه اینکه توصیه نمایید که چای را به گونه ای تولید و فرآوری نمایند که به ذائقه مردم ( که متاسفانه به سمت چای های خارجی حاوی رنگ دهنده و اسانس های معطر است) بخورد. باور بفرمایید که تاکید بر تولید چای و دیگر محصولات سالم عاری از سموم شیمیایی و نیز عدم استفاده از افزودنی های مجاز و غیرمجاز تعصب بی جا نیست.

یکی از متخصصین صنایع غذایی در خصوص مصرف چای های عطردار می گوید: چای عطردار برای سلامتی ما عوارض زیادی دارد، این چای ها حاوی افزودنی های غیرمجاز و اسانس های غیرطبیعی مضر برای سلامتی ما هستند. برخی افراد به خاطر عادت کردن به طعم چای وعلاقه به عطروبوی چای های معطر آنها را انتخاب ومصرف می کنند ،اما بهتر است چای اصیل ایرانی که سالم و بدون هیچ ماده افزودنی می باشد مصرف شود.

این کارشناس صنایع غذایی در خصوص ارتباط بین مصرف بیش از حد چای خارجی با بروز انواع بیماری ها گفت: در چای خارجی مواد آفت کش و سموم مختلف به وفور یافت می شود و مصرف این محصولات آثار زیان باری را در دراز مدت به دنبال دارد که از جمله آن می توان به شیوع سرطان در میان مصرف کنندگان دائمی چای های خارجی اشاره کرد.

علی ایحال به نظر می رسد این گونه اظهارنظرهای غیرکارشناسانه آن هم توسط بالاترین مقام اجرایی استان در سالی که مزین به نام ” حمایت از کالاهای ایرانی ” است وقرار است که از تولیدات داخلی به شکل واقعی حمایت شود ، بدون شک به اعتبار چای ایرانی که در دنیا به چای سالم وارگانیک معروف است شدیدا لطمه خواهد خورد .

جناب استاندار و دیگر مسئولان ودست اندرکاران بحث چای مطمئن باشند که در صورت اندک حمایت بموقع از چایکاران زحمتکش شمال کشور ودر کنار آن انجام تبلیغات و فرهنگ سازی در راستای استفاده از محصولات سالم وعاری از انواع افزودنی ها ، نه تنها این اندک تولید چای کشور بلکه چند برار آن نیز به سهولت بفروش خواهد رسید و ذائقه مردم با توجه به اینکه سلامتی برای تک تک افراد جامعه بسیار حائز اهمیت است خودبخود بطرف محصولات سالم هدایت خواهد شد ودیگر نیازی نخواهد بود که محصول سالم خود را با مواد رنگ دهنده و اسانس های معطر فرآوری نمایند . به امید حمایت بیشتر مسئولان از محصولات سالم وبا کیفیت ایرانی در سال ” حمایت از کالای ایرانی ” .

علی کشت پرور بین کلایی – خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در رشت

 

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار