کد خبر : 8238
تاریخ انتشار : شنبه 9 بهمن 1395- 06: 14

آمادگی استان گیلان در برابر بروز بحران‌ها بسیار ضعیف است

آمادگی استان گیلان در برابر بروز بحران‌ها بسیار ضعیف است

رئیس هیئت مدیره انجمن ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گیلان با بیان اینکه مهم‌ترین گام جهت بهبود شرایط ایمنی در گیلان، آموزش و ارتقای فرهنگ و دانش ایمنی در بین خانواده‌ها است گفت: آمادگی استان گیلان در برابر بروز بحران‌ها بسیار ضعیف است.

به گزارش گیلانستان، معصومه بابایی در گفت‌وگویی اظهار داشت: در استان گیلان تلاش از سوی برخی کارگاه‌ها جهت رسیدن به استانداردهای جهانی(ایزو) به‌صورت اختیاری دیده می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گیلان گفت: از طرف انجمن ایمنی و بهداشت حرفه‌ای استان و هم از سوی ادارات نظارتی مانند اداره کار، تلاش‌ها جهت نزدیک شدن به استانداردها صورت می‌پذیرد ولی با توجه به فاصله و محدودیت‌های موجود، روند رسیدن به استانداردهای جهانی ایمنی در گیلان به‌صورت یکپارچه تقریباً کند است.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون پایش ایمنی باید مستمر بوده و مستندات آن موجود باشد افزود: هرگاه فرآیند یا عملیات جدیدی لازم به اجرا باشد باید در مورد ایجاد شرایط ایمن قبل از اجرا، نظارت در حین اجرا و حتی پایان کار ایمن، طراحی و برنامه‌ریزی صورت گیرد.

بابایی با بیان اینکه نبود فرهنگ و آموزش‌های ایمنی در همه رده‌های جامعه بزرگترین سد جهت اجرای قوانین ایمنی است خاطرنشان کرد: همه سازمان‌هایی که به نحوی با یک کارگر درگیر هستند از بیمه‌های مسئولیت گرفته تا ادارات نظارتی و حتی اصناف می‌توانند در زمینه اجرای قوانین ایمنی دخیل باشند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گیلان عنوان کرد: آمادگی گیلان در برابر بروز بحران‌ها خیلی کم است و در واقع آمادگی صرفاً از سوی سازمان‌ها آمادگی محسوب نمی‌شود بلکه برای آماده بودن جهت مقابله با بحران‌ها باید مردم آموزش ببینند.

وی با اشاره به اینکه هیچ‌گاه در استان گیلان برنامه آموزشی در زمینه ایمنی به‌صورت مدون رویت نشده است افزود: حتی صدا و سیما هم می‌تواند با کمک سازمان‌های دولتی و نظارتی، برنامه‌های آموزشی ایمنی و بحران ویژه گیلان و حتی مناطق مختلف گیلان تهیه کند.

بابایی با بیان اینکه کمیته بحران همیشه بعد از بحران تشکیل می‌شود گفت: اگر آمادگی برای مقابله با بحران وجود داشته باشد اصلاً بحرانی رخ نمی‌دهد یا با کمترین خسارت رخ می‌دهد و در این راستا  پیشنهاد می شود “کمیته بحران” به “کمیته آمادگی برای مقابله با بحران” تغییر نام یابد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گیلان اظهار کرد: در جهت ارتقای ایمنی استان هر سازمانی در محدوده فعالیت خود و بنا به خطراتی که می‌بایست شناسایی کند باید برنامه ریزی داشته باشد چون ما نیازمندیم که خطرات احتمالی را شناسایی کرده و بر اساس آن مانور اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه من به‌عنوان یک شهروند نمی‌دانم کدام مناطق در شرایط سیل خطرناک هستند یا کدام منطقه از لحاظ وجود سازه‌ها خطرناک هستند گفت: تمامی مناطق پرخطر و حادثه خیز استان باید شناسایی و اطلاع رسانی شود تا با یک تفکر جمعی به سمت بهبود پیش برویم.

بابایی با تاکید بر اینکه مهمترین گام جهت بهبود شرایط ایمنی در گیلان، آموزش و ارتقای فرهنگ و دانش ایمنی در بین خانواده‌ها است افزود: سیستم‌های اطلاع رسانی و رسانه باید به آگاه‌سازی و ایجاد فرهنگ ایمنی در بین همه اقشار جامعه بپردازند و در این زمینه بسترسازی کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گیلان بیان کرد: در محیط‌های شهری و کارگاهی استان به‌کارگیری متخصصان و صاحبنظران جهت اولویت دادن به امر ایمنی بسیار ضرروری و قابل توجه است.

وی با اشاره به اینکه ما شناسایی در زمینه خطرات نداریم و نمی‌دانیم چه خطراتی در چه مکان‌هایی وجود دارد گفت: ابتدا شناسایی خطرات صورت پذیرد تا بتوانیم جهت مقابله با خطرات، اقدامات کنترلی انجام دهیم و باید یاد بگیریم که خطر چیست و چگونه باید با آن مقابله کرد.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار