کد خبر : 5538
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۸:۱۰

آمار و ارقامی که توسط استانداری گیلان بیان می شود را مشاهده نمی کنم ؛ پس این اشتغالها که می گویند کجاست؟

آمار و ارقامی که توسط استانداری گیلان بیان می شود را مشاهده نمی کنم ؛ پس این اشتغالها که می گویند کجاست؟

به گزارش گیلانستان، عبدالغفار شجاع مشاور رئیس سازمان برنامه وبودجه کشور ، ضمن تبریک هفته دولت  در خصوص  تشریح عملکرد دولت تدبیر و امید ، اظهار داشت : پس از گذشت سه  سال و اندی از استقرار دولت ؛ این دولت تلاش بسیاری انجام داده است تا بتواند کشور را به وضعیت مطلوبی برساند. باید

به گزارش گیلانستان، عبدالغفار شجاع مشاور رئیس سازمان برنامه وبودجه کشور ، ضمن تبریک هفته دولت  در خصوص  تشریح عملکرد دولت تدبیر و امید ، اظهار داشت : پس از گذشت سه  سال و اندی از استقرار دولت ؛ این دولت تلاش بسیاری انجام داده است تا بتواند کشور را به وضعیت مطلوبی برساند.

باید ببینیم که دولت تدبیر و امید از آغاز چه چیزی را تحویل گرفته است و تا کنون توانسته چه چیزی را تحویل دهد .

وی افزود :اقدامات و عملکرد دولت تا کنون به عقیده بنده بی نظیر بوده است .دولت در مقطعی بر سر کار آمد که نگرانی های شدید و ناامیدی در زمینه آینده کشور  بین آحاد مردم و جوانان وجود داشت و دولت یک ویرانه را تحویل گرفت.

شجاع ادامه داد : در زمانی که دولت دکتر روحانی بر سر کار آمد بخش های مختلف کشور اعم از اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کردند ، بخش تولید در بعضی از کارخانجات  نزذیک به صفر شده بود . وضعیت اداره امور داخلی از نظر اقتصادی اسفناک بود.

رئیس مجمع مشورتی توسعه ی استانهای کشور گقت: دولت قبلی حتی توان پرداخت  حقوق یکساله کارکنان خود را نداشت که دولت تدبیر و امید  با تاخیر و قرض گرفتن از بانکها در ماه اول شروع بکار خود توانست این عقب ماندگی ها را جبران کند .

وی تصریح کرد : در زمینه سیاست خارجی به علت سیاست غلط دولت های نهم و دهم ، کشور ایران به مسیری رفت که کشور یک  دوست در میان کشورهای دنیا نداشت البته به جز آن کشورهایی که از ایران کمک می گرفتند.

شجاع ادامه داد :حوزه سیاست خارجی به حداقل رسیده بود و در این مدت حوزه های مختلف ترمیم شد . میدان نفتی مشترک که کشور ما با کشورهای دیگر داشت در طول مدت ده سال کشور به علت وجود تحریم ها نتوانستیم برداشت داشته باشیم و به علت عدم مدیریت شرکت های فعال در این عرصه رفتند .در حالی که حق و حقوق کشورمان از میادین نفتی از بین می رفت و همسایگان ایران در حال برداشت از این میادین بودند .

وی اضافه کرد : دولت در حال ساماندهی این موارد است و امروز بخش برداشت نفت ما فعال شده و میزان صادرات نفت کشور به دو برابر رسید اگر چه نفت به میزان یک چهارم قیمت زمان دولت نهم و دهم است اما به تدریج وضعیت دولت  به ف روش نفت در حال شکل گیری است و روند صعودی به خود گرفته است.

وی خاطر نشان کرد :  مقابله با تحریم اثرات خود را بر کشور گذاشته و خط رشد منفی اقتصادی به سمت مثبت پیش میرود و برجام در کشور تاثیر خود را نشان می دهد و وضعیت به سمتی می رود که به زمان قبل از تحریم ها بر می گردیم .

http://etedaleshomal.ir/wp-content/uploads/2016/08/q2685.jpg

عضو هیات مدیره سازمان هدفمندی یارانه ها تصریح کرد : نباید ایجاد ناامیدی در کشور کنیم و نباید عجول باشیم .منحنی عملکرد دولت در همه بخش ها روند مثبت دارد و در حال شکل گیری ست .

شجاع در خصوص استان گیلان گفت : بسیاری از استانها پس از سپری کردن دوران جنگ با تزریق اعتبارات ارزی و ریالی از حالت رکود خارج شدند اما استان گیلان متاسفانه اینگونه نشد.

وی در زمینه محصولات کشاورزی و صنعت در استان اظهار داشت :وضعیت تولید چای از ۳۴ هزار هکتار به ۱۷ هزار هکتار رسید ، تولید ابریشم در گیلان افت کرد ،صید و صیادی وماهیان بخصوص ماهیان غضروفی کا هش یافته  و با کمک شیلات این صنعت ادامه دارد و آمار اراضی زیر کشت تولید محصولات در استان پایین است .

وی در خصوص آمار اشتغال در استان اضافه کرد : آمار و ارقامی که توسط استانداری بیان می شود بنده چنین اشتغال را مشاهده نمی کنم ، درصد قابل توجهی از کارخانه های استان تعطیل شده اند و بقیه کارخانه ها زیر ۵۰ درصد فعال هستند پس این اشتغالها که می گویند  کجاست ? و کی باید به مردم اعلام کنند .

شجاع در خصوص توجه دکتر نوبخت به گیلان  اذعان داشت : اینگونه نیست که آقای دکتر نوبخت اعتبارات را به هر شکلی به استان گیلان اختصاص دهند .مسوولین ما در استان باید به فکر پیگیری برای جذب این اعتبارات باشند.استانهای دیگر کشور که رشد چشمگیری داشته اند در وهله نخست نمایندگان آنان در مجلس نقش مهمی ایفا کرده اند.

وی افزود : در مراحل بعدی هماهنگی بین استاندار ، نمایندگان و ولی فقیه در استان است که نقش بسزایی در جذب اعتبار دارند .

شجاع گفت : در ادوار گذشته مجلس ، تلاش ما نمایندگان بر این بود که با ایجاد تعامل و هماهنگی در جهت توسعه حرکت کنیم ، ایجاد راه آهن و احداث سدها و مزایایی که وارد استان شد مرهون فعالیت های نمایندگان استان در گذشته است .

وی تاکید کرد : در عین حال که باید پیگیر این مسایل باشیم و از آقای نوبخت نیز یاری بخواهیم در بحثی نظیر راه آهن میزان اعتبار به نسبت سایر پروژه ها ی کشور بالاست ؛ در بحث رودخانه های زرجوب و گوهر رود که بر خلاف نامشان با ورود فاضلابها به بدترین شکل خود در آمده اند و  اثرات روحی و روانی و بهداشتی زیادی برای مردم دارد برای ساماندهی این رودخانه ها طرحی توسط بخش خصوصی ارایه شده که  دو هزار میلیارد تومان در این زمینه آماده سرمایه گذاری می باشد  اما متاسفانه مدیران استان عزم در جذب نیروهای سرمایه گذار داخلی و خارجی ندارند .

رئیس اسبق کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: فقط نباید به انتظار اعتبارات دولتی باشیم، باید پیگیر اعتبارات از دکتر نوبخت باشیم. چرا باید پروژه سد شفارود سالها در این وضعیت باشد ? چرا باید بخش خصوصی بیاید در استان و بخواهد کاری انجام دهد اما طرح آن هفت ماه در دست بررسی باشد ? کارگروهی در استان نداریم که بتواند جذب سرمایه گذار خصوصی داشته باشد .

دولت در وضعیت بد مالی قرار دارد پس استانهای دیگر چگونه فعالیت می کنند ? به دنبال سرمایه گذاران داخلی و خارجی هستند.دولت مصوب کرده که پروژه ها ی نیمه تمام  را به بخش خصوصی واگذار کند در استان گیلان برای جذب سرمایه گذار چه اقدامی شده است ? متاسفانه پروژه هی بزرگ مانند راه آهن قزوین – رشت  و اتوبان رشت به قزوین  از طرف  سازمان برنامه وبودجه به مذیران اجرایی بازنشسته واگذار شده است .

شجاع ادامه داد : آمارهایی که در زمینه ایجاد اشتغال و کنترل تورم توسط مسوولین استان ارایه می شود نشان بدهند که در کجاست . کارگروهی که در استانداری یا سازمان مدیریت برای جذب سرمایه گذار تشکیل شده چقدر موثر بوده است ? استان گیلان استان زرخیزی است و پتانسیل های زیادی دارد ، ما اصلا در این بخش موفق نبوده ایم . پس از گذشت یک سال واندی از حضور رئیس جمهور در گیلان و دعوت از سرمایه گذاران داخلی وخارجی هیچ اقدام قابل ملاحظه ای صورت نگرفته است .

وی تاکید کرد :باید عنوان شود که فرق دولت روحانی  و دولت احمدی نژاد چه بوده است ? در استان به خوبی مهره چینی نشده و در کشور هم به همین صورت است.باید مدیران دلسوز را در سمت ها قرار دهیم ، من منکر زحمات مدیران استانی نیستم اما باید هر یک از مدیران کارنامه عملکردی خود را ارایه دهند ،وقتی که اقتصاد گیلان دارای ظرفیت های فراوان توریستی ؛ تجاری  باشد و اگر این ظرفیت حرکت نکند پس  فعالیتی صورت نگرفته است .  چه زمانی باید تحول اقتصادی و اشتغال در استان گیلان صورت گیرد ؟

وی افزود : چرا باید مشکل زباله استان حل نشود و احداث یک زباله سوز سالها به تعویق بیافتد ? چرا گیلان باید در زمینه سرطان به نسبت استانهای دیگر کشور در رتبه های نخست باشد ? شیرابه های زباله های سراوان به رودخانه ها سرازیر می شود ، از شهر عبور می کند تالاب انزلی را آلوده می کند و به داخل دریا می ریزدو باید بتوانیم بخشی از این معضلات را مرتفع کنیم که بگوییم این  استان  در حال فعالیت است .

شجاع در زمینه تغییر فرمانداران در استان گیلان  و عدم جوانگرایی اظهار داشت : در ابتدای استقرار دولت تدبیر و امید برای انتخاب مدیران مطرح گردید که تعداد افراد شایسته در این دولت کم است و بعد ها متاسفانه بر خلاف مصوبه وزارت کشور از بازنشستگان برای سمت های مدیریتی استفاده شد . از افراد و جوانانی که در ستادها زحمت کشیدند و حامی دولت بودند بهره گیری نشد و آنها را اشخاص ضعیفی تلقی کردند .

وی اضافه کرد : قرار بر این بود که این جوانان در دوره آموزشی که استانداری برگزار می کند تحت آموزش قرار بگیرند و در ادارات و بخشداری ها به کار بگمارند اما این کار انجام نشد . اگر اینچنین می شد ما افراد خوبی را در فرمانداری ها و سازمان ها داشتیم .

 وی تصریح کرد :  مسوولان باید پاسخگو باشند که چرا این قضیه صورت نگرفت . انواع بی احترامی ها به این عزیزان صورت می گیرد .در زمینه جابجایی و تغییر در فرمانداری ها ، آقای استاندار و معاون سیاسی ایشان باید جوابگو باشند ؛ به انتخابات ۹۴ رجوع کنند و عملکرد فرمانداری ها را ببینند .برای اینکه استانداری و فرمانداری عملکرد خود را خوب جلوه دهد می گویند تمام اتفاقات مثبت بوده است . در شهرستان  انزلی  شهرستان خودم ۲۱۱ متخلف شناسایی شد  در حال  خرید و فروش آرا ،ولی هیچ کس نتوانست بیان کند از ترس اینکه خودش نیز جابجا نشود .

مشاور رئیس سازمان برنامه وبودجه کشور در پایان تصریح کرد : بعضی از فرمانداران اعتقادی به این دولت ندارند ، در بعضی از شهرستان ها حتی بسیاری از مدیران ادارات نیز با دولت نیست چون نفوذ برخی از نمایندگان اثر خود را گذاشته است . در فضای انتخابات ریاست جمهوری تبعا این افراد با همان سیاستی که دارند پیش می روند . بنده معتقدم که باید این مسایل را از آقای استاندار سوال کنیم و ایشان پاسخ دهند . / اعتدال شمال

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار