کد خبر : 68334
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱

در گفتگویی با یک روانشناس:

آیا استرس موجب اضافه وزن می شود؟

آیا استرس موجب اضافه وزن می شود؟

یک روانشناس، بالا رفتن آدرنالین را موجب کاهش اشتها دانست که موقتی است و گفت: بعد از کاهش آدرنالین، افزایش کورتیزول اتفاق می افتد و شروع به خوردن می کنیم، اما کاهش سوخت و ساز بدن، افزایش کالری را به دنبال دارد.

به گزارش گیلانستان، ضرغام مهرگانفرد با اشاره به نقش استرس در بر هم زدن متابولیسم بدن، اظهار کرد: عملکرد دستگاه گوارش در هنگام استرس تغییر می کند و هدایت کننده بدن به سمت یک غذای خاص است.

وی چاقی را یکی از مهمترین معضلات جهانی دانست و افزود: تحقیقات علمی نشان می دهد که استرس اهمیت زیادی در ایجاد چاقی دارد.

این روانشناس، با بیان اینکه شرایط استرس زا تعادل هورمون های بدن را بر هم می زند و در رژیم غذایی بی نظمی ایجاد می کند، گفت: استرس موجب می شود که ورزش و فعالیت های فیزیکی را کنار بگذاریم و توانایی کنترل و تنظیم هیجانات خودمان را نداشته باشیم که هر کدام از این عوامل به صورت مستقل نقش مهمی در چاقی ما دارند.

مهرگانفرد، عامل ایجاد استرس را تغییر و خارج شدن روال زندگی از حالت عادی دانست و عنوان کرد: هرگونه تغییر در زندگی، ما را دچار فشار و استرس می کند و شرایط جسمی و روانی ما را بر هم می زند لذا از جمله نشانه های رفتاری که در استرس ایجاد می شود، تغییر در الگوی خواب و رژیم غذایی است.

وی ادامه داد: زمانی که دچار استرس می شویم یکسری هورمون ها در بدن ما فعال می شوند که این هورمون ها بدن ما را به تعادل می رسانند. یکی از این هورمون ها آدرنالین است، زیرا می خواهیم انرژی خودمان را برای مقابله با استرس جمع کنیم.

این روانشناس، کورتیزول را هورمون مربوط به استرس دانست و اضافه کرد: هورمون آدرنالین مدتی در بدن می ماند و سپس کاهش پیدا می کند لذا هورمون کورتیزول در بدن افزایش یافته و به نقاط حساس بدن به ویژه دستگاه گوارش حمله می کند.

مهرگانفرد، تمایل به خوردن غذاهای ناسالم به ویژه چرب و شیرین و شور را یکی از عوارض هورمون کورتیزول بر دستگاه گوارش دانست و یادآور شد: در فرایند سوخت و ساز، غذا در بدن تبدیل به انرژی می شود لذا زمانی که دچار استرس می شویم سوخت و ساز در بدن کند اتفاق می افتد و کالری تبدیل به چربی اضافه به ویژه در اطراف شکم می شود.

وی یکی از عوامل چاقی شکم افراد استرسی را سوخت و ساز کند دانست و اظهار کرد: تمایل به خوردن غذاهای چرب و شیرین موجب می شود اضافه وزن بیشتر شود که سوزاندن این نوع چربی بسیار سخت است.

این روانشناس، با بیان اینکه در زمان استرس خود به خود به دنبال خوردن غذاهایی هستیم که استرس را افزایش می دهد، خاطرنشان کرد: غذاهای چرب، شیرین و شور را نباید بیش از حد مصرف کرد، زیرا خودش استرس زاست. ترشح هورمون کورتیزول در زمان استرس دستگاه گوارش ما را دچار اختلال می کند و متابولیسم بدن کند می شود و لذا افرادی که دچار استرس هستند، با کم کردن حجم غذا نیز نمی توانند وزن کم کنند، زیرا متابولیسم بدنشان دچار مشکل شده است.

وی افزود: افرادی که دچار استرس هستند معمولا وعده های غذایی نامنظم دارند و وعده های اصلی را نمی خوردند و میان وعده های چرب و شیرین و حتی شور خود را افزایش می دهند لذا اگر دچار استرس هستید، نمی توانید با کاهش حجم غذا وزن کم کنید و اول باید استرس را کاهش دهید؛ البته استرس از بین رفتنی نیست، زیرا استرس های طبیعی و مثبت عملکردهای دقیق، درست و هوشیارانه ما را افزایش می دهند، اما وقتی زندگی ما از تعادل خارج شود، استرس منفی است.

مهرگانفرد، بالا رفتن آدرنالین را موجب کاهش اشتها دانست که موقتی است و گفت: بعد از کاهش آدرنالین، افزایش کورتیزول اتفاق می افتد و شروع به خوردن می کنیم، اما کاهش سوخت و ساز بدن، افزایش کالری را به دنبال دارد.

این روانشناس، با اشاره به راه های مهار استرس، عنوان کرد: یکی از مهمتری عواملی که می تواند به کاهش استرس ما کمک کند، انجام فعالیت های فیزیکی است. مردم در گذشته فعالیت های فیزیکی زیادی داشتند و لذا کمتر با استرس مواجه می شدند؛ در واقع سبک زندگی مردم در گذشته به گونه ای بود که با استرس مبارزه می کرد و نوعی پیشگیری محسوب می شد، اما زندگی های شهری و آپارتمانی فعالیت های فیزیکی ما را کاهش داده و همین عامل به افزایش استرس ها و اضطراب ها کمک کرده است.

وی با بیان اینکه استرس خواب را دچار اختلال می کند، یادآور شد: وقتی استرس داریم خواب ما هم کاهش می یابد، در حالی که خواب منظم و کافی موجب تنظیم هورمون های بدن و ایجاد اشتها می شود و در صورت اختلال خواب درکی از احساس سیری و گرشنگی نداریم.

مهرگانفرد، از همه افراد خواست غذاهای سالم همچون میوه و سبزی جات را جایگزین غذاهای چرب و شیرین به ویژه در زمان فعالیت های پراسترس کنند و گفت: غذاهای ناسالم نه تنها به کاهش استرس کمک نمی کنند، بلکه موجب افزایش استرس نیز می شوند و چاقی را در پی دارند.

وی همچنین کاهش استرس را لازمه کاهش وزن دانست و تصریح کرد: بهتر است قبل از مراجعه به مشاور تغذیه برای کاهش وزن، به روانشناس مراجعه کنیم تا استرس ما را کاهش دهد و سپس به دنبال رژیم غذایی برویم، زیرا اگر استرس ما کاهش پیدا نکند، در کاهش وزن نیز نتیجه نخواهیم گرفت.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار