کد خبر : 15166
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 تیر 1396- 20: 11

آیا در سواحل گیلان امکان وقوع سونامی وجود دارد؟/ رییس مرکز تحقیقات دریای کاسپین واحد انزلی پاسخ می‌دهد

آیا در سواحل گیلان امکان وقوع سونامی وجود دارد؟/ رییس مرکز تحقیقات دریای کاسپین واحد انزلی پاسخ می‌دهد

کوه های تالش ارتفاع بسیار زیادی دارند و نزدیک به ساحل بوده و قطعا بسیار خطرناک هستند، زیرا راه در رو برای این حجم از آب وجود ندارد و آب روی زمین پخش نمی شود و در این نقطه بسیار خطرناک است.

به گزارش گیلانستان، دو روز گذشته عمق یازده کیلومتری دریای خزر لرزید، لرزشی در محور شرقی این دریا و در فاصله ۲۵۷ کیلومتری شهر داشلی برون استان گلستان با طول جغرافیایی ۵۳,۴۴ و عرض جغرافیایی ۳۹,۶۹ این در حالیست که چندی پیش و در تاریخ ۳۰خرداد، زلزله ای به بزرگی ۴.۵ ریشتر در فاصله ۳۳۴ کیلومتری آستارا و با فاصله ۳۸۷ کیلومتری شهر رشت بوقوع پیوست. زلزله ای با طول ۵۱.۹۷ و عرض جغرافیایی ۴۰.۲۲ در عمق ۱۰ کیلومتری!

در همین راستا و در جهت پیگیری وضعیت زلزله های دریایی در دریای خزر، دکتر پانته آ گیاهچی، رییس مرکز تحقیقات زمین شناسی دریای کاسپین واحد بندرانزلی در گفتگو با خبرنگار خزرآنلاین، گفت: در قسمت سواحل شرقی بعید به نظر می رسد اتفاقاتی همچون سونامی در دریای خزر رخ دهد، اما در سواحل غربی دریای خزر بدلیل آنکه با حجم عظیمی از آب در عمق هزار متری مواجه هستیم، بستر این سواحل مانیتورینگ می شوند.

وی ادامه می دهد: خط پاره های بستر فعال بوده و از داخل آن رسوبات به بیرون منتشر می شود که نشان دهنده آن است که بستر فعال است و می تواند حرکت داشته باشد. با این حجم آب زیاد و حرکتی که اتفاق می افتد، اگر زلزله ای به وقوع بپیوندد می تواند موج های مخاطره آمیزی را بوجود آورد.

ویبا بیان اینکه در تصاویر ماهواره ای شاهد آن هستیم که عمق در بخش شرقی دریای خزر کم است، ادامه داد: اگر اتفاقی رخ دهد چندان سهمگین نخواهد بود.

گیاهچی تصریح کرد: کوه های تالش ارتفاع بسیار زیادی دارند و نزدیک به ساحل هستند و قطعا بسیار خطرناک هستند، زیرا راه در رو برای این حجم از آب وجود ندارد و آب روی زمین پخش نمی شود و در این نقطه بسیار خطرناک است.

وی ادامه می دهد: اگر به مرکزیت رشت دایره ای بر روی نقشه گیلان رسم کنیم می توانیم بگوییم که خطر بسیار زیادی برای وقوع زلزله ۷ ریشتری در این مناطق وجود دارد.

رییس مرکز تحقیقات زمین شناسی دریای کاسپین واحد بندرانزلی با تاکید بر اینکه متاسفانه حریم دریا به هیچ عنوان رعایت نمی شود، تاکید کرد: در رضوانشهر مسکن مهری وجود دارد که می توان گفت تقریبا در ساحل دریاست! در این مناطق به هیچ عنوان نباید ساخت و سازی صورت بگیرد.

گیاهچی در پایان گفت: در دوره پیش یکی از معاونین اسبق استانداری به بنده گفتند که اینقدر خبرهای مخاطره آمیز ندهید! وزیر راه ۵ کلانشهر را برای برنامه توسعه معرفی کردند و ما نیز تلاش کردیم که گیلان و شهر رشت را که از میانه آن یک گسل بسیار خطرناک رد می شود و نباید سازه بر روی آن ساخته شود، را در این برنامه قرار دهیم. ما یک زلزله رودبار و منجیل را تجربه کردیم و حال باید یکسری موارد را در ساخت و سازها و حریم دریا و رودخانه ها رعایت کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار