کد خبر : 34034
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲

آیا عدم انتخاب شهردار، شورای رشت را منحل می‌کند؟

آیا عدم انتخاب شهردار، شورای رشت را منحل می‌کند؟

بر اساس قانون تشکیلات شوراها، چنانچه شورا به دلایلی نتواند در موعد مقرر قانونی نسبت به انتخاب شهردار به‌عنوان یکی از وظایف اصلی خود اقدام کند منحل خواهد شد.

به گزارش گیلانستان در جلسه‌ای که روز یکشنبه با حضور پوریا محمدیان، مدیرکل حمل‌ونقل و ترافیک وزارت کشور در ساختمان شورای اسلامی شهر رشت به‌منظور بررسی برخی از مباحث ترافیکی ازجمله راه‌اندازی تراموا در رشت برگزار شد موضوع قابل‌تأملی توسط  مدیرکل حمل‌ونقل وزارت کشور مطرح شد که برای هر شهروند رشتی دردآور بود.

محمدیان در ابتدای این جلسه در پاسخ به خوشامدگویی رئیس و برخی از اعضای شورای شهر رشت گفت: در وزارت کشور برخی از به من می‌گفتند رشت چون شهردار ندارد بی‌صاحب است و فعلاً بهتر است به این شهر سفر نکنی.

آقای مدیرکل رشت بی‌صاحب نیست! شهری که درگذشته‌های نه‌چندان دور به شهر اولین‌ها معروف بود گویا این روزها در سایه بی‌کفایتی و سرسپردگی برخی مدعیان دروغین خدمت، بی‌صاحب بودنش نقل محافل شده است.

رشت شهر اولین‌هاست؛ شهری که درگذشته‌های نه‌چندان دور به دروازه اروپا معروف بود، شهری که نخستین کتابخانه عمومی و داروخانه شبانه‌روزی در آن احداث شده و فرهنگ غنی و میهمان‌نوازی مردمانش زبانزد خاص عام بوده و هست.

اما امروز این شهر را چه شده که برخی به خود اجازه می‌دهند آن را بی‌صاحب بخوانند، مردم این شهر به کدامین گناه دست‌آویز تمسخر دیگران شده‌اند؟

پس از پذیرش استعفای مسعود نصرتی به‌عنوان شصت و پنجمین شهردار رشت توسط اعضای شورا، انتظار می‌رفت منتخبین مردم رشت در صحن شورای شهر به‌ دور از هرگونه سیاسی بازی و جناح‌بندی و با عزمی راسخ نسبت به انتخاب فردی اصلح برای تصدی جایگاه شهردار رشت اقدام کنند.

با انتخاب حامد عبداللهی با رأی اکثریت شش نفره شورانشینان بسیاری معتقد بودند که رشت صاحب شهردار شده و شاید با این انتخاب گامی در رفع مشکلات شهر برداشته شود اما با اعلام خبر عدم احراز صلاحیت حامد عبداللهی توسط وزارت کشور به‌تمامی این انتظارات خط بطلان کشیده شد و بار دیگر تب‌وتاب انتخاب شهردار رشت توسط اعضای شورا بالا گرفت.

با ابلاغ آئین‌نامه وزارت کشور پیرامون انتخاب شهرداران تصور می‌شد با توجه به تأکیدات و شرایط خاصی که درباره نحوه انتخاب شهرداران در این آئین‌نامه جدید ذکرشده بود این بار 11 عضو شورا با یکدیگر همدل و هم‌صدا در انتخاب شهردار رشت یک رأی واحد داشته باشند.

با انتخاب حجت جذب با رأی اکثریت شش نفره شورای شهر در هفدهم دی‌ماه ۹۷ که بر اساس آئین‌نامه ابلاغی وزارت کشور فاقد برخی از موارد اعلام‌شده در حوزه مربوط به سوابق کاری بود، بار دیگر این باور تجلی پیدا کرد که اتحاد در شورا پیرامون انتخاب شهردار وجود ندارد و پس‌ازآن فضا رنگ و بویی دیگر به خود گرفته و در برخی محافل از منحل شدن شورای شهر رشت سخن به میان آمد.

بر اساس قانون تشکیلات شوراها، چنانچه شورا به دلایلی نتواند در موعد مقرر قانونی نسبت به انتخاب شهردار به‌عنوان یکی از وظایف اصلی خود اقدام کند منحل خواهد شد.

اما بازهم طیف شش نفره شورای رشت که در هر دو مرحله، گزینه موردنظر آنان به‌واسطه یک رأی بیشتر به‌عنوان شهردار رشت انتخاب‌شده بود، معتقد بودند که بامطالعه کامل آئین‌نامه ابلاغی هیئت‌وزیران و پس از مطمئن بودن از تمامی جوانب نسبت به انتخاب حجت جذب مبادرت داشته‌اند.

با اعلام خبر رسمی عدم احراز صلاحیت حجت جذب، شهردار منتخب طیف شش نفره شورا در بیست و نهم بهمن‌ماه تمامی این حرف‌وحدیث‌ها خاتمه یافت و آنانی که تا پیش از آن در مصاحبه‌های متعددی جذب را شهردار تائید شده رشت می‌دانستند بار دیگر سکوت کردند.

خبر عدم احراز صلاحیت شهردار رشت به‌واسطه فقدان سابقه مدیریت میانی بر اساس آئین‌نامه ابلاغی وزارت کشور موضوعی است که سؤالات بسیاری را در اذهان عمومی مطرح می‌کند.

دلیل اصرار طیف ش نفره شورانشین به انتخاب حجت جذب در شرایطی که آئین‌نامه ابلاغی هیئت‌وزیران به‌صراحت درباره سوابق مدیریت میانی سخن گفته بود چه بود؟ آیا برخی از اعضای شورا درگیری‌های جناحی و سیاسی را به تعیین تکلیف سرنوشت شهر ترجیح دادند؟

آن دسته از اعضای شورا که با اطمینان از تائید حجت جذب در وزارت کشور سخن گفتند در شرایط فعلی چه پاسخی برای اذهان عمومی خواهند داشت؟ و به‌زودی بار دیگر قصه پر غصه انتخاب شهردار رشت آغاز می‌شود.

مردم رشت در شرایطی ناظر این اتفاقات هستند که آسفالت رشت با چاله‌چوله‌های فراوان، شبیه تصاویر ماهواره‌ای از کُره ماه شده، ناله کارگران شرکتی شهرداری رشت از برخی تبعیض‌ها و حق سوزی‌ها گوش فلک را کَر می‌کند و شهرداری برای پرداخت پاداش پایان سال پرسنل انبوه خود کاسه چه کنم به دست گرفته، اما شهر هنوز بدون شهردار است؛ یقیناً شهری که بیش از نیمی از ماه‌های یک سال را بدون شهردار سپری کرده نمی‌تواند وضعیتی بهتر از این داشته باشد.

نکته قابل‌توجه دیگر در این میان اقدامات برخی از اعضای شورای شهر است که در تمامی این قیل‌وقال‌ها با اهدافی خاص روز و شب خود را در جلسات متعدد با برخی از سازمان‌های مردم‌نهاد و دیدار با مدیران کلی که هیچ ارتباطی به حوزه شورا و شهرداری ندارند می‌گذرانند و شاید غافل از وظیفه اصلی خود به‌عنوان یک عضو شورای شهر هستند.

نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز گویا توجه کردن به مشکلات شهر بدون شهردار رشت را جزو وظایف خود نمی‌دانند که در قبال امروز و فردا کردن‌های حکم نهایی شهردار رشت سکوت اختیار کرده و برای تسریع در این امر اقدامی نمی‌کنند.

تمام این بیمسؤولیتی‌ها دامن‌گیر شهروندان شده و روزبه‌روز دیوار اعتماد مردم رشت به اعضای شورا و شهرداری رشت در حال فروپاشی است.

زمانی که آقای مدیرکل مهمان صحن شورا در حضور رئیس و چهار تن دیگر از اعضای شورا سخن از بی‌صاحب بودن رشت به میان آورد انتظار می‌رفت یکی از منتخبین مردم رشت قد علم کرده و بگوید رشت بی‌صاحب نیست، اما سکوت در مقابل این حرف شاید نشان از باورهای دیگر در اندیشه شورانشینان حاضر در جلسه را داشت.

رشت بی‌صاحب نیست، صاحبان رشت مردم این شهر هستند و به فرموده امام راحل (ره) مردم ولی‌نعمت مسؤولان هستند.

مردم رشت نظاره‌گر تمامی اتفاقات تلخ و شیرین شهر خود هستند و یقیناً در انتخابات آینده شورا پاسخ هرگونه کم‌کاری، سرسپردگی و خودخواهی افرادی که این‌گونه شهرشان را به تلاطم کشیده‌اند را خواهند داد.

، رشت حدود هفت ماه است که شهردار ندارد و باخبر عدم احراز صلاحیت شهردار رشت باید مناظر شروع ماراتن دیگری دراین‌باره باشیم.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار