کد خبر : 55476
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 مرداد 1399- 42: 11

یک حافظ قرآن:

آیه های نور/ اثر انس با قرآن را در سخت ترین شرایط زندگی‌ام حس کردم

آیه های نور/ اثر انس با قرآن را در سخت ترین شرایط زندگی‌ام حس کردم

عابد سحرخیز گفت: انسانی که با قرآن مانوس است تحمل سختی‌ها برایش آسان می‌شود و راحت‌تر می‌تواند با شرایط کنار بیاید. اثر انس با قرآن را در سخت‌ترین شرایط زندگی احساس کردم و همواره آرامش به من م یداد.

به گزارش گیلانستان، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد که با هدف مقابله با تهاجم فرهنگی از طریق ترویج فعالیت‌های فرهنگی و هنری مسجدمحور تاسیس شده‌اند، نقش به‌سزایی در توسعه فرهنگ قرآنی دارند.

آموزش نسل جوان و نوجوان در این اماکن مقدس، تشویق و ترغیب آنان برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی و ترویج فرهنگ قرآنی از اصلی‌ترین وظایف کانون‌های مساجد است و در این راستا نخبگان قرآنی بسیاری در این اماکن مقدس پرورش یافته‌اند.

«زینب عابد سحرخیز» حافظ قرآن و یکی از این فعالان قرآنی رشد یافته در کانون‌ فرهنگی هنری ولیعصر(عج) معلولین رشت است که علاوه بر درخشش در حوزه فعالیت‌های قرآن‌محور در زمینه علمی نیز موفقیت‌های بسیار داشته است. وی متولد سال ۸۰ است که با کسب رتبه ۹۶۳ کنکور، هم اکنون در دانشگاه فرهنگیان گیلان مشغول تحصیل است.

با او در مورد فعالیت‌هایش، تاثیر قرآن در زندگی و دلایل علاقمندی‌اش به حفظ کل قرآن کریم به گفت وگو نشستیم.

 

*حفظ قرآن را از چه سالی شروع کردید؟ چطور شد که تصمیم بر حفظ قرآن گرفتید؟

از خردسالی همواره با مادرم به کلاس‌های قرآنی می‌رفتم و با صوت قرآن آشنا شدم، وقتی صوت قرآن را می‌شنیدم حس و حال عجیبی داشتم و با تمام وجود آن را حس می‌کردم. اما حفظ قرآن را به صورت جدی از پایه ششم با حضور در کلاس های استاد فلاح پور آغاز کردم.

 

*نقش خانواده در این بین چگونه بود و در این عرصه چه توصیه هایی داشتند؟

یکی از ویژگی‌های کلاس های قرآن استاد فلاحپور که خود و خانواده‌اش از اساتید و نخبگان قرآنی کشور هستند، حضور والدین در کلاس همراه فرزندانشان است که باید با روند آموزش فرزندانسان آشنا شوند. خانواده‌ام به ویژه مادرم همواره در این کلاس‌ها همراهم بود و چگونگی حفظ مرا از نزدیک دنبال می‌کرد و پدر به دلیل مشغله کاری نمی توانست حضور داشته باشد اما مشوق من در این راه بود.

 

* تا کنون در چه مسابقاتی شرکت کردید و چه رتبه هایی به دست آوردید؟

یک بار در مسابقات حفظ ۱۰ جز سازمان اوقاف شرکت کردم که در استان مقام دوم را کسب کردم و مرحله کشوری نداشت. سال‌های بعد هم مسابقات اوقاف زیر ۱۸ سال برگزار نشد که شرکت کنم.

در چند مسابقه شهرستانی هم رتبه نخست کسب کردم.

 

*حضور شما در عرصه حفظ قرآن کریم چه تحولاتی را به همراه داشته است و چه تغییرات محسوسی را در زندگی خود احساس کردید؟

قرآن انسان را از خطاها و اشتباه‌ها دور می‌کند و کسی که حافظ قرآن است، به برکت آن محفوظ نگه داشته می‌شود. « إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ »  قرآن هم به وسیله قرآن و خداوند باری تعالی حفظ می‌شود.

رفتار شایسته و اخلاق خوش از آثار پربرکت قرآن در رفتار اجتماعی یک فرد قرآنی است و جز این نمی‌تواند باشد.

انسانی که با قرآن مانوس است تحمل سختی‌ها برایش آسان می‌شود و راحت‌تر می‌تواند با شرایط کنار بیاید. اثر انس با قرآن را در سخت‌ترین شرایط زندگی احساس کردم و همواره آرامش به من می داد.

 

*در چه رشته دانشگاهی تحصیل می کنید و در کنکور چه رتبه ای دارید؟

سال ۹۸ به لطف خداوند در کنکور رشته ریاضی موفق به کسب رتبه سه رقمی ۹۶۳ شدم و اکنون در دانشگاه فرهنگیان رشته آموزش ریاضی در حال تحصیل هستم. علت انتخاب دانشگاه فرهنگیان کمک به رشد نسل آینده این کشور است.

تمام این موفقیت‌ها از تاثیرات قرآن در زندگی‌ام است و هرچه دارم از قرآن است.

 

*به عنوان حافظ کل قرآن کریم بیشتر با کدام آیات ارتباط برقرار می‌کنید؟

آیات قرآن همه تحسین برانگیز بوده و انسان را به تامل وا می‌دارند. حافظ قرآن با تمامی آیات ارتباط برقرار می‌کند. تمامی آیات راهنمای من در زندگی است.

 

*شما چه روش حفظی را توصیه می‌کنید یک حافظ قرآن حفظ یکساله را انجام دهد بهتر است یا دوره‌های طولانی‌تر را توصیه می‌کنید؟

هر کس متناسب با شرایط خود باید برای حفظ قرآن اقدام کند. مهمترین مولفه در حفظ صحیح قرآن برخورداری از اساتید مجرب و متعهد است. زیر نظر اساتید خوب، حفظ قرآن بسیار دلنشین وساده خواهد بود.

افرادی که با قرائت اصیل و موسیقیایی قرآن آشنا شوند هرگز نمی‌توانند از آن دل برکنند.

 

*شما به عنوان یک حافظ جوان چه توصیه‌هایی برای افرادی که تازه قصد ورود به عرصه را دارند، دارید؟

آیات قرآن همه نور است و ما را به مسیر درست زندگی هدایت می‌کند. با توسل به این آیات می توان راه درست زندگی کردن را آموخت. باید آموزه‌های قرآنی در زندگی انسان ساری و جاری باشد تا به کمال الهی دست یابد.

حفظ قرآن بسیار دلنشین است و وقتی شروع می‌کنید نباید از سختی روزهای اول دلسرد شوید باید با آیات ارتباط برقرار کنید تا برایتان راحت شود.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار