کد خبر : 51496
تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 اردیبهشت 1399- 05: 18

ابهام در سرنوشت پرستاران از جان گذشته گیلانی

ابهام در سرنوشت پرستاران از جان گذشته گیلانی

سرنوشت استخدام پرستارانی که در اوج بحران ویروس کووید ۱۹ در گیلان به یاری بیماران در بیمارستان‌ها شتافتند، در هاله ای از ابهام است.

به گزارش گیلانستان هنوز ۱۵ روز از اسفندماه باقی مانده بود، خبری از بوی عید نوروز و شلوغی‌های فرارسیدن بهار نبود. تنها بویی که به جای شکوفه‌های بهار و موسم فصل جدید به مشام می‌رسید، بوی مرگ و بیماری بود.
ویروس کووید ۱۹ در کوچه خیابان‌های شهرها و روستاهای گیلان جولان می‌داد و بیمارستان‌ها مملو از بیمارانی بود که هر ساعت بر تعدادشان افزوده می‌شد. کادر درمان اعم از پزشک و پرستار در مواجهه با بیمارانی بودند که علاّئم ناشناخته از خود نشان می‌دادند. شیفت‌های پرستاری طولانی و پرزحمت بود و آمار مبتلایان هر روز بیشتر می‌شد.
در حالی که بیمارستان‌ها در بخش‌های مختلف مانند تجهیزات و نیروی انسانی نیاز به کمک داشتند و دولت نمی‌توانست به موقع به تامین لوازم ضروری بیمارستان‌ها اقدام کند، کادر درمان با جانفشانی و با تکیه بر وجدان و ایمانشان دست خالی به مقابله با کووید ۱۹ پرداختند.
* ۶۰۰ پرستار در اوج بحران کووید ۱۹ به یاری کادر درمان شتافتند
بحران شیوع ویروس به حدی سریع و جدی بود که طی آن روزها، نخستین پرستار مدافع سلامت کشور جان خود را در مقابله با این بیماری در بیمارستان میلاد لاهیجان از دست داد و چندین پزشک نیز در این راه شهید شدند. به طوری که طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در آن روزها، ۲۵۰ تن از کادر پرستاری گیلان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا و در بیمارستان بستری شدند و علاوه بر آن صد ها نفر پس از ابتلا برای مداوا در پی درگیری با این بیماری خود را در منزل قرنطینه کردند.
در چنین شرایطی، نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت در گیلان فراخوان جذب شرکتی نیروهای پرستاری را انجام داد تا بتوان کمبود نیروی کادر درمان را در بیمارستان ها جبران کرد. به دنبال این فراخوان، ۲۴۱ نفر کادر پرستاری مستعفی از مراکز خصوصی یا غیر شاغل در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی گیلان مشغول به کار شدند و علاوه بر آن ۲۹۵ نفر از پرستاران نیز به صورت تمدید طرح نیروی انسانی پرستاری، به کمک کادر درمان در بیمارستان های سراسر استان شتافتند.
حال با گذشت از آن روزهای سخت، زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که خبر از بی‌توجهی به پرستارانی می‌دهد که برای کمک به بیمارستان‌ها شتافتند و یاریگر دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دولت در آن دو ماه بحرانی شیوع گسترده کووید ۱۹ بودند.
خبرها نشان می‌دهد رایزنی‌ها برای جذب ۸۹ روزه پرستاران بوده و جذب شرکتی نیروهای پرستاری که با جانفشانی در آن روزهای سخت و بحرانی به خدمت پرداخته‌اند، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد هرچند که به گفته مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، این دانشگاه با کمبود نیروی پرستاری به دلیل افتتاح چند بیمارستان در حال احداث در آینده نزدیک در سطح استان روبه رو خواهد شد.
چنین برخوردی با پرستاران از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در هفته اخیر، واکنش رییس نظام پرستاری کشور را هم برانگیخت. «محمد میرزابیگی» در این باره گفت: در نیمه اسفند، پرستاران در اوج بحران یاریگر دانشگاه علوم پزشکی گیلان بوده‌اند و امروز دانشگاه علوم پزشکی گیلان حق ندارد بگوید در قبال پرستاران مسئولیتی نداریم زیرا در گیلان حدود ۶۰۰ نفر در بحران کرونا در اوج بحران لبیک گفتند و در عرض یک هفته به داد سیستم بهداشت و درمان رسیدند.
*پیگیری حقوقی سرنوشت پرستاران یاریگر
رییس نظام پرستاری کشور تاکید کرد:  نظام پرستاری، این مسئله را پیگیری می‌کند و حتی اگر کار به پیگیری حقوقی رسید، این کار را خواهیم کرد و باید این نگاه به پرستاران عوض شود.
با چنین رویکردی با پرستاران یاریگر گیلان در اوج بحران کووید ۱۹- ، معاون کل وزارت بهداشت هم قول‌هایی برای بیرون رفتن از ابهام در سرنوشت پرستاران یاریگر روزهای بحرانی گیلان داده است.
ایرج حریرچی در آخرین کنفرانس خبری خود اعلام کرد: در کشور کمبود شدید نیروی پرستاری وجود دارد و نسبت پرستار به تخت و نسبت به هزار نفر جمعیت، پایین است و وزارت بهداشت حداکثر تلاش خود را برای استخدام پرستارانی که در دوره کرونا کمک کرده‌اند، انجام می‌دهد.
به نظر می رسد طبق پیش بینی ها، ویروس کووید ۱۹ همچنان میهمان جامعه بشری طی یک سال پیش رو است. حتی این بیم وجود دارد که در فصل پاییز( کمتر از پنج ماه دیگر) ویروس کووید ۱۹ با ویروس آنفلوانزا شیوعی گسترده داشته باشد و مجددا روزهای بحرانی را برای استان‌هایی چون گیلان به همراه بیاورد.
حال با چنین پیش‌بینی‌هایی، باید منتظر ماند و درایت دولت در مواجهه با استخدام یاریگران روزهای بحرانی کووید ۱۹ در گیلان را شاهد بود. درایتی که باید چشمی به آینده نزدیک داشته باشد و تکرار روزهای بحرانی را در نظر بگیرد. شاید در روزهای بحرانی پاییز، دیگر هیچ یاریگری برای کمک به کادر درمان بیمارستان ها نشتابد.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار