کد خبر : 78416
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 اردیبهشت 1401- 35: 16

مردم گرفتار اما و اگر؛

ابهام طرح ودیعه مسکن در گیلان و سرنوشت نامعلوم متقاضیان!

ابهام طرح ودیعه مسکن در گیلان و سرنوشت نامعلوم متقاضیان!

تنها نیمی از متقاضیان گیلانی این تسهیلات را دریافت کردند و نیمی دیگر با وجود گذشت حدود یکسال از ثبت نام هنوز موفق به دریافت نشده و عملاً طبق قوانین از چرخه خارج شده‌اند.

به گزارش گیلانستان، تسهیلات ودیعه مسکن یکی از برنامه های اقتصادی برای جبران افزایش قیمت مسکن و ارتقا توان اقشار آسیب‌پذیر بوده است که برای همه استانها تکلیف شده و متناسب با هر استان میزان آن متفاوت است.

با این حال طی یک سال اخیر با وجود اینکه مسئولان بانکی و متولیان اجرایی مسکن (که عمدتاً از دولت قبل نیز مسئولیت داشتند) بارها گزارشاتی از پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن برای اجاره نشین ها ارائه دادند.

آذرماه سال گذشته بود که خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز گیلان گزارشی را از طولانی شدن انتظار متقاضیان ودیعه مسکن استان و توقف این طرح منتشر کرد که در آن‌مقطع دبیر وقت کمیسیون شورای هماهنگی بانکهای گیلان اعلام کرد که متقاضیان می توانند از طریق سامانه، بانک و شعب مورد نظر خود را تغییر دهند تا در این صورت موفق به برخوداری از تسهیلات ودیعه مسکن باشند.

سید رسول میرخلفی ک هاکنون گیلان را برای مدیریت در یک استان دیگر ترک کرده است در پاسخ به خبرنگار ایرنا مبنی بر علت عدم پرداخت وام ودیعه مسکن به ثبت نام کنندگان در زمان کنونی گفت: در زمان ثبت نام، متقاضیان می توانستند یکی از ۱۳ بانک تعیین شده را برای دریافت وام خود انتخاب کنند اما بودجه اختصاص داده شده متناسب با تعداد ثبت نام کنندگان نبوده است.

اما اسامی بانک هایی که هنوز از سهمیه اعتباری‌شان باقی مانده بود، توسط هیچ متولی اعلام نشد تا متقاضیانی که تسهیلات دریافت نکرده بودند، بتوانند بانک انتخابی شان را تغییر دهند تا اینکه از آذرماه سال گذشته هرگونه تغییر در بانک برای متقاضیان در سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن ناممکن شده است.

ابهام ودیعه مسکن در گیلان؛ سرنوشت نامعلوم متقاضیان سوخته

علاوه بر این طبق بررسی های خبرگزاری ایرنا، تسهیلات ودیعه مسکن حتی به تعداد بسیاری از متقاضیان که خرداد و تیرماه سال گذشته ثبت نام کرده بودند هم پرداخت نشده است. اما دی ماه سال گذشته یونس رنجکش مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری گیلان گفت: تاکنون ۳۲هزار نفر برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن ثبت نام کردند که از این تعداد تقریباً به ۵۰ درصد متقاضیان تسهیلات پرداخت شده است.

حال موضوع زمانی نگران کننده می شود که طبق بخشنامه این تسهیلات مشمول زمان می شود. براساس ابلاغیه قبلی یکی از شروط دریافت این وام‌ها ضرب الاجل ۶ ماهه از زمان عقد قرارداد با مالکان است و پس از این زمانبندی عملاً فرد مذکور قادر به دریافت تسهیلات نیست؛ بنابراین براساس این بند قانونی بسیاری از افرادی که این وام را دریافت نکرده اند و همچنان منتظر نوبت شان هستند(مانند مثال تصویری بالا)، ثبت نام سال گذشته شان برای امسال هیچ سودی نخواهد داشت و عملا از چرخه دریافت تسهیلات خارج خواهند شد.

در بخشنامه بانک مرکزی که دوازدهم اردیبهشت ماه امسال به بانک‌های عامل اصلاحیه دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات احداث و نوسازی مسکن ابلاغ شد نیز آورده شد؛ تسهیلات کمک ودیعه مسکن با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، دوره بازپرداخت حداکثر پنج سال، در سقف های فردی ۶۰، ۴۵ و ۳۵ میلیون تومان به ترتیب در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر شهرها و از محل منابع بانکی موضوع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن در سقف کلی ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ اعطاء می شود.

اما بخشنامه جدید در حالی به بانک ها ابلاغ شده است که بسیاری از متقاضیان گیلانی از این چرخه به دلیل عدم پرداخت بموقع بانک ها و فقدان پیگیری متولیان امر خارج شده اند.

انتظار بی پایان متقاضیان ودیعه مسکن در گیلان

یکی از ثبت نام کنندگان اهل شهرستان رشت که به گفته خودش سال گذشته حدود یک هفته پس از عقد اجاره اقدام به ثبت نام کرد به خبرنگار ایرنا گفت: پس از ثبت نام در خردادماه ۱۴۰۰، بانک ملی را به عنوان بانک عامل انتخاب کردم که با گذشته حدود ۲ یا سه ماه مسئولان شعبه مذکور به من گفتند که سقف بانک تمام شده و عده بسیاری در نوبت هستند و بهتر است بانک خود را تغییر دهم.

وی ادامه داد: طبق توصیه متصدیان بانک ملی، بانک گردشگری را در سامانه انتخاب کردم که با مراجعه به بانک نه تنها نام من در لیست آنها نبود، بلکه مسئولان بانک گردشگری رشت نیز اعلام کردند اعتباری برای آنها اعلام نشد. اما با این حال در سامانه ودیعه مسکن بانک گردشگری به عنوان بانک مقصد برای من ثبت شده است.

به گفته این شهروند رشتی، اسفند ماه نیز به بانک مراجعه کرده است که پاسخی تکراری و مشابه به او دادند و ثبت شکایت در سامانه ودیعه مسکن نیز بی جواب مانده است.

ابهام ودیعه مسکن در گیلان؛ سرنوشت نامعلوم متقاضیان سوخته

وی افزود: در شرایطی که تمامی شرایط را برای دریافت وام ودیعه مسکن داشتم؛ مجبور شدم با دوندگی های بسیار وام دیگری با بهره بانکی بالا برای جبران مبلغ ودیعه مسکن بگیرم.

یک شهروند دیگر هم گفت: پارسال برای دریافت این تسهیلات (ودیعه) ثبت نام کردم و با وجود اینکه کفاف اجاره خانه در منطقه متوسط شهر رشت را نمی داد، اما همین میزان تسهیلات نیز تاکنون به من پرداخت نشد و اکنون هم ثبت نام جدید اعلام شده اما نمی دانیم باید همچنان منظر بمانیم و یا دوباره باید ثبت نام کنیم؟

پاسخ راه و شهرسازی برای جاماندگان ودیعه مسکن

براساس بخشنامه ، چگونگی معرفی متقاضیان واجد شرایط برای بهره‌مندی از تسهیلات یاد شده توسط سامانه وزارت راه و شهرسازی خواهد بود که عملاً این نهاد و ادارات کل آن را در استانها مسئول پیگیری و پاسخگویی می کند.

حسین کشاورز معاون مسکن و باز آفرینی اداره کل راه و شهرسازی گیلان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون ارائه توضیح بیشتری از تسهیلات ودیعه مسکن گفت: بخشنامه جدید به استان ها ابلاغ نشده و جزییات برنامه امسال برای متقاضیان سال گذشته هنوز مشخص نیست.

وی درباره میزان اعتبارات تخصیصی تسهیلات ودیعه مسکن برای سال ۱۴۰۰ گفت: میزان اعتبارات به اداره کل راه و شهرسازی ارائه نمی شود و به طور مستقیم به بانک ها ابلاغ می شود.

متقاضیان سوخته گرفتار اما و اگر

فقدان متولی مناسب برای پاسخگویی به متقاضیان منتظر که اکنون طبق قوانین از گردانه دریافت ودیعه مسکن خارج شده اند، باعث شده است که این افراد در شرایط سخت اقتصادی از حق قانونی که دولت برای آنها در نظر گرفته است محروم شوند.

حال به گفته مسئولان کمیسیون هماهنگی بانکهای استان گیلان تکلیف متقاضیان جامانده از تسهیلات مسکن استیجاری با دستورالعمل های جدید است که هنوز اعلام نشد. دبیرکارگروه اقتصاد مقاومتی کمیسیون هماهنگی بانکهای استان گیلان نیز در پاسخ پرسش‌ خبرنگار ایرنا در خصوص تعیین تکلیف برای ثبت‌نامی‌های قبل گفت: همه چیز منوط به دستورالعمل‌های جدید دولت و بانک مرکزی خواهد بود که تا کنون ابلاغیه‌ جدیدی واصل نشده‌است اما مقرر است با توجه به افزایش هزینه‌ها، سقف تسهیلات جدیدی درنظر گرفته شود

ابراهیم لایق برحق به آماری از عملکرد بانک‌های استان اشاره کرد و افزود: تعداد متقاضیان ثبت نامی از ابتدای طرح تا پایان سال گذشته در مجموع ۳۲ هزار و ۸۱۶ نفر و با مبلغ درخواستی بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

به گفته وی، تا به امروز ۱۶ هزار و ۶۵۶ نفر گیلانی توانسته‌اند از اعتبار بانکی تسهیلات مسکن بهره مند شوند که این عدد نشان میدهد حدود نیمی از متقاضیان محروم از این تسهیلات شده و به طور حتم با توجه به توقف حدود سه ماهه تسهیلات بانکی به دلیل تغییر سال تقریبا بخش اعظم این آمار به طور کل از شرایط دریافت وام خارج شدند.

ناهمخوانی نیاز استان با اعتبارات تخصیصی

البته دبیرکارگروه اقتصاد مقاومتی کمیسیون هماهنگی بانکهای گیلان اضافه کرد: متأسفانه رقم اعتبار تخصیصی بسیار پایین بود و به عنوان مثال فقط در بانک ملی ۱۰۰ میلیارد تومان باید پرداخت می‌شد که تقریبا همین میزان پرداخت شده است.

لایق اظهار داشت: به‌دلیل  اینکه میزان تخصیصی اعتبار توسط دولت و ابلاغ آن به بانک‌ها بسیار کمتر از تعداد متقاضیان بوده‌ این امر موجب شد نتوان پاسخگوی تمام ثبت نام کنندگان سامانه باشیم و شبکه‌ بانکی استان نشان داده‌ا ست که این تعهد را نسبت به شهروندان دارد که به محض تخصیص اعتبار و نبود منع قانونی پرداخت همچون دارابودن چک برگشتی، تسهیلات معوق نسبت به تشکیل پرونده و کارسازی وجوه برای ذینفعان اقدام نماید.

وی تعداد بانکهای عامل پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن را ۱۴ بانک ذکر کرد و ادامه داد: البته باید توجه داشت رقم پرداختی بیش از اعتبار در سال گذشته، از اعتبار تخصیصی سال جدید ، ابتدا کسر خواهد شد.

دبیرکارگروه اقتصاد مقاومتی کمیسیون هماهنگی بانکهای گیلان در حالی به پایبندی به تعهد بانک ها درباره پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن تاکید داردف که طبق قانونی این مسئله ناشدنی است. همانطور که گفته شد متقاضیان فقط ۶ ماه فرصت دارند و در صورت موفق نشدن خود به خود امتیاز آنان خواهد سوخت.

با تمامی این تفاسیر هنوز تکلیف متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن به درستی مشخص نیستف در حالی که فصل جدید جابه جایی ها نزدیک است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار