کد خبر : 61798
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 دی 1399- 39: 16

اتوبوس هایی به نام رشت به کام قزوین

اتوبوس هایی به نام رشت به کام قزوین

تعدادی از اتوبوس های شهرداری رشت که برای تعمیر به قزوین ارسال شده بودند، در خیابان های این شهر شهروندان قزوینی را جا به جا می کردند در حالی که رشت از فقدان اتوبوس رنج می برد.

به گزارش گیلانستان، مائده اسفندمز؛ سرنوشت نوسازی ناوگان ۵۵ ساله اتوبوسرانی رشت سال‌هاست که در مغاک عمیق سردرگمی اسیر شده است. اگرچه آمارها از نیاز حداقل ۱۵۰ دستگاهی اتوبوس شهری برای جمعیت رشت خبر می دهند اما کمبود فاحش تعداد اتوبوس های در حال حرکت در این شهر با آنچه که باید باشند، از بی توجهی به این ناوگان و سردرگمی شهرداری درباره ی آن طی سالیان اخیر نشان دارد.

اواخر دوره تصدی «محمدعلی ثابت قدم» بر شهرداری رشت بود که شهرداری توانایی لازم برای خرید اتوبوس های نو به تعداد کافی را نداشت و قرار شد با همکاری سازمان همیاری شهرداری ها، ۱۰۲ دستگاه اتوبوس فرسوده رشت به تعمیرگاهی در قزوین ارسال شوند و پس از تعمیر به رشت بازگردند اما با کمبود بودجه سازمان مربوطه و عدم اجرای تعهدات، اتوبوس ها همچنان در تعمیرگاه امام علی (ع) قزوین باقی ماند.

*وعده های تکراری و بی ثمر خرید اتوبوس توسط شهرداران رشت

با روی کار آمدن شورای پنجم در سال ۹۶ و انتخاب «مسعود نصرتی» شهردار پیشین قزوین به عنوان شهردار رشت، قرار شد که اتوبوس های نو برای رشت خریداری شوند. به طوری که شهردار سابق در سال ۹۶ قول داد که ۲۰ اتوبوس شهری از طریق پست بانک برای رشت خریداری کند. برنامه های نصرتی برای ناوگان اتوبوسرانی این بود که تعداد اتوبوس ها را به ۱۵۰ اتوبوس برساند. با اینهمه قبل از تحقق این برنامه ها، وی از مسئولیت شهرداری رشت دست کشید و همچنان خبری از اتوبوس های ارسالی به قزوین که قرار بود تعمیر و به خیابان های رشت بازگردند، نبود‌. دو سال بعد از آن سال، رشت با سرپرست و بدون شهردار مدیریت شد. تا اینکه در خرداد سال ۹۸، «ناصر حاج‌ محمدی» تصدی شهرداری را بر عهده گرفت.

وی در بهار امسال، رشت را نیازمند ۳۰۰ اتوبوس دانست در حالی که تنها ۵۰ اتوبوس در خیابان ها، شهروندان را جابه‌جا می کردند. وی هم وعده داد که یکصد دستگاه اتوبوس دوگانه سوز برای رشت با مشارکت سازمان همیاری ها و شهرداری ها با قیمت و کیفیت مناسب برای رشت خریداری خواهد کرد. اما در کمتر از ۲ هفته بعد، با رای شورا، حاج محمدی استیضاح و در نهایت برکنار شد تا وعده خرید یکصد دستگاه اتوبوس دوگانه سوز هم همچنان بی سرانجام باقی بماند.‌

با این وجود، همچنان با اینکه وعده های خرید اتوبوس ها از شهرداری به شهردار دیگر، دهان به دهان می چرخید، نه تنها اتوبوس های وعده داده شده خریداری نشدند بلکه هیچ خبری از سرنوشت اتوبوس های ارسالی به قزوین هم نبود.

۱۰۲ دستگاه اتوبوس که بیش از سه سال در قزوین بودند و شهرداری رشت وقعی به آن نشان نمی داد. هرچند اعضای شورا مدعی بودند که بارها خواستار پیگیری شهرداران وقت شده اند اما کم کاری آنان، سرنوشت اتوبوس های ارسال شده را نامعلوم می گذاشت.

*اتوبوس های متعلق به رشت در قزوین شهروندان را جابه جا می کردند

حال به تازگی لایحه ای بحث برانگیز از شهرداری رشت در شورا مطرح شده مبنی بر اینکه ۳۵ دستگاه اتوبوس اسقاطی رشت که چند سال در تعمیرگاه قزوین باقی مانده به سازمان همیاری ها و یا سازمان اتوبوسرانی متقاضی که بنا بر گفته های اعضای شورا اتوبوسرانی شهرداری قزوین است، فروخته شود.

در جریان بررسی این لایحه، لایه هایی از سرنوشت نامعلوم دستگاه های اتوبوس تعمیر شده در تعمیرگاه قزوین هم مشخص شد. به گفته رییس کمیسیون حمل و نقل شورا، تعدادی از اتوبوس های رشت که در قزوین تعمیر شده بودند، مدتها در خیابان های قزوین مشغول جابجایی شهروندان بودند!. اگرچه «اسماعیل حاجی پور» گفته: همه  اتوبوس های متعلق به رشت که در خیابان های قزوین به کار گرفته شده را به رشت بازگردانده ایم.

با اینهمه به نظر می رسد جدای فروش ۳۵ دستگاه اتوبوس فعلی که درخواست فروش آن ها از سوی شهرداری به شورا ارسال شده، زمانی که خیابان های رشت خالی از تردد کافی اتوبوس ها بود، اتوبوس های متعلق به رشت در غفلت بزرگ شهرداری، در خیابان های قزوین مشغول تردد و خدمات رسانی به شهروندان قزوینی بوده اند و وقعی از سوی رشت نسبت به آن نشده است.

حتی به گفته عضو شورای رشت، شهرداری قزوین اعتبارات ملی مربوط به اتوبوس ها که متعلق به رشت بوده را برای خود دریافت کرده است. «محمدحسن عاقل منش» در این باره گفته است: بنا بر شواهد، اعتبارات سازمان همیاری شهرداری ها که برای رشت بود توسط قزوین دریافت و خرج شده و حتی به شهرداری رشت اطلاع هم داده نشده است!.

با وجود شفاف شدن چند و چون غیبت چند ساله اتوبوس های رشت که در تعمیرگاه قزوین خاک می خوردند، به نظر می رسد سرنوشت نامبهم اتوبوس ها روز به روز روشن تر خواهد شد. هرچند سرنوشت محتوم آن ها هنوز هم نامشخص است اما لایحه فروش همان ۳۵ دستگاه اسقاطی به سازمان همیاری ها یا سازمان اتوبوسرانی قزوین هم در شورا مسکوت باقی مانده تا شفافیت و توضیحات بیشتری درباره ی آن به شورا ارسال شود.

حال آنچه که از داستان پر رمز و راز نوسازی اتوبوسرانی رشت نصیب این شهر شده، اتوبوس های نو و تازه ای است که به رشت نمی رسند و اتوبوس های تعمیر شده ای است که تکلیف آن ها در قزوین نامشخص است.‌ ناوگان اتوبوسرانی که به اندازه نیم قرن قدمت دارد همچنان مانند شهروندان رشتی نظاره گر تصمیماتی است که در آینده نزدیک باید در شورا و شهرداری این شهر اتخاذ شود. تصمیماتی که شاید عمر آن به شورای پنجم هم نرسد.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

راننده سه شنبه , ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱

چرا صدای رشتوندان به جایی نمی‌رسد؟
می‌دانید چرا؟! برای اینکه نمایندگان و شورا نشینان و مدیران استان و شهرستان و شهر رشت خود را خدمتگزار مردم نمی‌دانند ! مردم را ولینعمت خود نمی‌دانند
آهای مدیر ، نماینده و…. شما تا وقتی از بالا به پایین به مردم نگاه می‌کنید وضعیت شهر ، استان و کشور همین است.
هر کدام از خادمین( مسئولین ) اگر بخواهند صرف منتصب بودن به انقلاب ، رزمندگی ، خانواده شهید و…. از انقلاب و نظام سهم‌خواهی کنند وضع همین است.
پدران مدافع حرم در روز ورود محسن رضایی در گلزار شهدا منتظر وی بودند اما ایشان را به منزل چه کسی می‌برند؟!
خب همین تبعیض باعث چنین وضعی می‌شود!
همین کسی که آقا محسن را به منزلش بردند قصد دارد با سوئاستفاده از عکس با …. تیمی در شورا داشته باشد تا در آینده شهردار را خودش انتخاب کند و……. درد زیاد است از بی‌کفایتی‌ها!!!!
پاسخ دهید با این دیدگاه وضع شهر ما درست می‌شود.؟!!!

رفتن به نوار ابزار