کد خبر : 72421
تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1400- 14: 7

اجرای سیاست‌های کلی جمعیت در گیلان/ کم‌رنگ بودن نقش نظارتی مجلس

اجرای سیاست‌های کلی جمعیت در گیلان/ کم‌رنگ بودن نقش نظارتی مجلس

سیاست‌های کلی جمعیت از سال ۹۳ تاکنون در کشور و البته استان گیلان در حال اجراست و در گزارش پیش رو سعی داریم مهم‌ترین اهداف و نتایج اجرای این سیاست‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و متوجه شویم که نقش نظارتی مجلس چگونه ایفا شده است.

به گزارش گیلانستان، سیاست‌های کلی جمعیت با هدف افزایش فرزندآوری مدتی است که ابلاغ شده اما باید مشخص شود این سیاست‌ها که با هدف ضرورت افزایش جمعیت و ابعاد مختلف آن مثل فرزندآوری، تحکیم خانواده، تسهیل شرایط ازدواج، توانمندسازی جوانان و غیره تاکید دارد چقدر توانسته در تغییر سبک زندگی مردم تأثیرگذار باشد.

کارشناسان معتقدند در حوزه کاهش جمعیت ممکن است سیاست‌ها مقصر باشند اما اینکه درجه سنخیت و انطباق سیاست‌ها با واقعیت‌های موجود در جامعه چقدر باید باشد، مهم‌تر است که البته بسیاری از سیاست‌ها که توسط قوای تقنینی و اجرایی کشور تدوین می‌شود مطلوب است اما باید ضمانت اجرایی و حمایت لازم برای تحقق آن هم شکل بگیرد.

به اعتقاد کارشناسان اگر این سیاست‌های راهبردی جمعیت اجرایی نشود ممکن است فعلا متوجه صدماتی که در آینده با آن مواجه خواهیم شد نشویم اما صد در صد در سال‌های آتی حتما جامعه دچار مشکلات جدی می‌شود. جمعیت، تحولات و پیامدهای آن موضوعی استراتژیک و نیازمند سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کوتاه‌­مدت و دراز­مدت است، با توجه به روند کاهشی رشد جمعیت و پیامدهای آن از جمله کاهش جمعیت نیروی کار (سنین ۱۵ تا ۶۴ سال) و سالخوردگی جمعیت در دهه‌­های آینده، سیاست‌های کلی جمعیت در ۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۳ توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد.

این سیاست ­ها به ضرورت افزایش جمعیت و ابعاد مختلف جمعیت از جمله فرزندآوری، تسهیل ازدواج و تحکیم خانواده، بهداشت باروری، ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی، توانمندسازی جوانان، تکریم سالمندان، تقویت مولفه ‌های هویت بخش ملی، محیط زیست، آمایش سرزمین و رصد تحولات جمعیتی توجه کرده و اجرای به‌هنگام و مستمر آنها می‌تواند به افزایش کمی و کیفی جمعیت منجر شود.

یکی از عوامل مهمی که در افزایش جمعیت تاثیر مستقیمی دارد و ازدواج جوانان و تشکیل خانواده را موجب می‌شود، اشتغال است. به‌واقع اشتغال پایدار جوانان مهمترین راهکار افزایش جمعیت است و اگر نتوانیم برای جوانان بستر لازم جهت یک شغل مناسب را ایجاد کنیم تا از آن طریق صاحب مسکن شده و به ازدواج روی بیاورند، نمی‌توان امیدوار به افزایش ازدواج و به تبع آن افزایش جمعیت بود.

*۹۶۵ نفر در  گیلان به استخدام دستگاه‌های دولتی درآمدند 

«محمود قاسم‌نژاد» در این ارتباط اشتغال، مسکن، تسهیلات برای افراد جامعه و امثالهم را از جمله اقداماتی که توسط دولت‌ها در بحث جمعیت انجام شده است خواند و عنوان کرد:‌ ما نیز در کارگروه‌های اجتماعی و فرهنگی بانوان و سلامت همچنین در شورای سالمندان و شورای راهبردی جمعیت نسبت به آسیب‌شناسی مسائل جمعیتی اقدام می‌کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان آسیب‌شناسی مهاجرت از روستاها، پیری جمعیت و سالخوردگی را از دیگر موضوعاتی که در کارگروه‌های استانداری تشکیل می‌شوند اعلام کرد و یادآور شد: حمایت از مادران باردار در مناطق محروم با ارائه بسته‌های معیشتی با هدف حمایت از کودک و سلامت خانواده در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه کمیته‌های راهبردی بررسی حرکت‌های جمعیتی باید تشکیل شوند در پاسخ به اینکه مشخصا برای ازدواج جوانان چه اقداماتی انجام شده است تصریح کرد: استخدام و اشتغال جوانان مهم‌ترین رکن در مقوله ازدواج است و طبق آمار سامانه رصد اشتغال بخش خصوصی و دولتی در سال‌های ۹۹ تا ۱۴۰۰ زمینه اشتغال بالغ بر ۳۳ هزار و ۵۹۱ نفر در گیلان فراهم شد.

قاسم‌نژاد با تاکید بر اینکه در دو فراخوان دستگاه‌های اجرایی در دو سال اخیر تاکنون ۹۶۵ نفر به استخدام دستگاه‌های دولتی درآمدند ابراز داشت: اگر وضعیت اشتغال، مسکن، تسهیلات، مهارت، حمایت از مادران باردار شاغل، بیمه و سایر مسائل دیگر را در امر ازدواج و ازدیاد جمعیت دخیل بدانیم این می‌تواند یک گام مثبت باشد.

* ۱۶ هزار و ۴۸۰ نفر در گیلان از تسهیلات ازدواج بهره‌مند شدند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان تشکیل شورای راهبردی جمعیت در گیلان در سال ۹۳ را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: هزینه‌های داروهای رایج ناباروری که توسط پزشکان متخصص و فوق تخصص تجویز می‌شود مورد تعهد و پوشش بیمه‌ای قرار دارند و حتی خدمات رایج تشخیص ناباروری هم مورد حمایت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه زوج‌های جوان فاقد پوشش بیمه‌ای در گیلان می‌توانند به صورت رایگان از طریق صندوق همگانی بیمه سلامت تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند افزود: سال ۹۹ سیستم بانکی برای ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در گیلان به ۲۱ هزار و ۹۵۰ نفر وام ازدواج پرداخت شد و در هفت ماهه امسال نیز تاکنون ۱۶ هزار و ۴۸۰ نفر از این تسهیلات بهره‌مند شدند.

قاسم‌نژاد با تاکید بر اینکه در بخش مهارت آموزی اداره کل فنی و حرفه‌ای گیلان مجموعا در سال ۹۹ حدود ۹ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۱۷۹ نفر ساعت آموزش ارائه داده است ادامه داد: در شش ماهه سال ۱۴۰۰ نیز ۲ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۷۹ نفر ساعت آموزش فنی و حرفه‌ای در گیلان داده شده که می‌تواند به اشتغالزایی استان کمک کند.

* نه تنها در گیلان بلکه در سطح کلان اقدامات مؤثری در بحث جمعیت کشور انجام نگرفته است

«خلیل بهروزی‌فر» نیز در همین راستا نقش نظارتی مجلس در استان گیلان با هدف عملکرد شورای راهبردی جمعیت استان را برشمرد و اذعان کرد: بخش نظارتی مجلس در ارتباط با قوانین مربوط به مصوبات، سیاست‌های کلی نظام، حسن اجرای آن‌ها، سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، قانون اساسی و قوانین توسعه باید پررنگ‌تر شود.

دبیر اول کمیسیون اجتماعی و شوراهای مجلس ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت بر اساس ۱۴ بند توسط مقام معظم رهبری را متذکر شد و با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های اصلی امنیت ملی جمعیت جوان است اضافه کرد: ارتقاء، پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت می‌تواند با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی را تعقیب نماید.

بهروزی‌فر با اشاره به اینکه نه تنها در گیلان بلکه در سطح کلان نیز اقدامات مؤثری در بحث جمعیت کشور انجام نگرفته است اظهار داشت: یکسری از قوانینی که در ادوار گذشته مصوب شده متاسفانه بعضا جز اینکه خاک خورده باشد عایدی دیگری برای جامعه نداشته‌اند یعنی عملا کسانی که متولی اجرای قانون بودند و همینطور مجلس به وظیفه خود عمل نکردند.

نماینده مردم شهرستان‌های فومن و شفت در مجلس کم‌رنگ بودن نقش نظارتی مجلس در حوزه اجرای سیاست‌ها و عدم توجه از سوی متولیان را از جمله دلایل مهم اجرایی نشدن سیاست‌های کلی جمعیت دانست و ادامه داد: مجلس به عنوان قوه قانونگذار و ناظر می‌توانست در این سال‌ها برای جلوگیری از معضل کاهش و پیری جمعیت کاری در کشور و استان گیلان انجام دهد اما متاسفانه نظارت ضعیفی داشت.

با توجه به اینکه سیاست‌ها و برنامه‌های جمعیتی در کوتاه مدت به هدف نمی‌رسد انعطاف‌پذیری، بازنگری و تداوم اجرای برنامه‌ها در موفقیت آن‌ها تاثیرگذار است و امیدواریم با سیاست‌گذاری درست مسئولان و تعامل مردم با هم شاهد اجرای درست سیاست‌های جمعیتی در کشور و استان گیلان باشیم.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار