کد خبر : 38887
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 تیر 1398- 22: 17

جلسه مشترک اعضای شورای شهرهای رشت و انزلی؛

اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی متوقف شود

اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی متوقف شود

 به گزارش گیلانستان رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رشت صبح امروز در جلسه مشترک با اعضای شورای انزلی در ساختمان شورای رشت با اشاره به اینکه تعامل بین شوراهای اسلامی می‌تواند دستاوردهای خوبی برای شهرها رقم بزند، اظهار کرد: در مباحث اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی که امروزه همه شهرهای گیلان به نحوی با آن

 به گزارش گیلانستان رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رشت صبح امروز در جلسه مشترک با اعضای شورای انزلی در ساختمان شورای رشت با اشاره به اینکه تعامل بین شوراهای اسلامی می‌تواند دستاوردهای خوبی برای شهرها رقم بزند، اظهار کرد: در مباحث اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی که امروزه همه شهرهای گیلان به نحوی با آن مواجه هستند پیوستگی جوامع محلی موجب تحقق نتایج خوبی می‌شود.

رضا رسولی با تأکید بر اینکه زندگی‌ بخش عمده‌ای از هم استانی‌ها به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با تالاب‌ها و رودخانه‌ها ارتباط دارد، افزود: بخشی از رسوب‌هایی که در تالاب انزلی انباشت می‌شود به علت سوءمدیریتی است که از بالادست‌ها و پیرامون فاضلاب وجود دارد.

وی با بیان اینکه سال‌هاست در آرزوی داشتن رودخانه‌های پارک و عاری از آلودگی به سر می‌بریم، گفت: با توجه به تعدد آلاینده‌ها تاکنون گام‌های کوچکی دراین‌باره برداشته شده و خروجی این مبحث برای مردم مشخص نیست.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به گام‌های عملیاتی پیرامون ساماندهی رودخانه‌های رشت تصریح کرد: نحوه زندگی مردم رشت و دیگر مردم استان با تالاب انزلی در ارتباط است و با توجه به اتفاقات ناخوشایندی که در راستای سیل مهاجرت کنترل نشده، زمین فروشی و زمین‌خواری در شهرهای مختلف گیلان در حال رقم خوردن است تصمیم داریم که نشست‌های مشترکی با حضور تمامی کمیسیون‌های تخصصی شوراهای گیلان به‌منظور اتخاذ تصمیمات سازنده دراین‌باره برگزار کنیم.

مهاجرت گسترده به گیلان، معضلی برای استان

رسولی با ابراز گلایه از خریدوفروش غیراصولی زمین در نقاط مختلف گیلان و رشت بیان کرد: در حال حاضر در برخی از مناطق شاهد خریدوفروش زمین به قیمت بسیار ناچیز هستیم و مهاجرت گسترده به گیلان به معضلی برای این استان  تبدیل شده است.

وی با اشاره به نشست مشترک دو کمیسیون تخصصی شورای رشت با اعضای شورای شهر انزلی گفت:  این نشست در راستای بررسی اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی و تأثیرات آن بر دیگر منابع زیست‌محیطی استان گیلان برگزار شده و نقش تالاب انزلی در زندگی مردم گیلان غیرقابل‌انکار است.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به احیای آب‌راه ارزشمند و تاریخی پیربازار به انزلی افزود: یقیناً در سایه تعامل و همدلی بیشتر ما بین اعضای شورای رشت و انزلی این مهم محقق می‌شود.

رسولی با قدردانی از مواضع صریح  امام‌جمعه و دادستان انزلی پیرامون اجرای طرح بایوجمی در تالاب این شهر بیان کرد: این اقدام به‌موقع در دفاع از حقوق مردم قابل‌تقدیر است.

وی دستگاه قضایی را پشت‌وپناه مردم رشت و گیلان دانست و تصریح کرد: اخیراً شاهد اقدامات بسیار خوبی از سوی دستگاه قضا بودیم و در شرایط فعلی در صورت عدم ورود دستگاه قضا به برخی از مباحث ممکن است تصمیمیانی گرفته شود که به مردم گیلان آسیب برساند.

کمبود منابع مالی بزرگ‌ترین مشکل پروژه‌های زیست‌محیطی گیلان

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی رشت به‌عنوان مرکز استان اظهار کرد: بسیاری از مشکلات گیلان در سایه پوشش سبز پنهان‌شده است.

فاطمه شیرزاد با تأکید بر اینکه چند دهه  از عمر مشکلات زیست‌محیطی در گیلان ازجمله سراوان می‌گذرد، افزود: افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی دغدغه بزرگی است که در حال حاضر بسیاری از صاحب‌نظران و نیز مردم استان گیلان بر روی آن اتفاق‌نظر دارند.

وی با ابراز گلایه از وضعیت نامطلوب دو رودخانه زرجوب و گوهر رود رشت گفت: امیدوارم با تلاش‌هایی که در دوران فعالیت شورای چهارم و پنجم رشت دراین‌باره انجام‌شده بتوانیم به‌زودی با عملیاتی کردن تصمیمات پاسخ مناسبی برای مردم در این مباحث داشته باشیم.

اجرای طرح بایوجمی امتداد مشکلات گیلان است

رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای اسلامی شهر رشت کمبود منابع مالی را مهم‌ترین مشکل درخصوص مباحث زیست‌محیطی استان دانست و تصریح کرد: دراین‌باره جلسات متعددی گذاشته‌شده اما متأسفانه تاکنون اقدام چشمگیری پیرامون مباحث زیست‌محیطی انجام‌نشده و گویا قرار است با اجرای طرح بایوجمی همچنان شاهد افزایش  حجم مشکلات محیط‌زیستی در گیلان باشیم.

شیرزاد با تأکید بر ورود جدی و مسؤولانه نماینده عالی دولت در گیلان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون جذب اعتبارات ملی به‌منظور بررسی و رفع مشکلات زیست‌محیطی گیلان افزود: امیدواریم نشست مشترک ما بین کمیسیون‌های تخصصی شورای رشت با اعضای شورای شهر انزلی موجب انسجام بیشتر در تصمیم‌گیری‌ها شده و  کاهش و رفع مشکلات را رقم بزند.

پُر شدن جیب برخی از محل اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومانی طرح بایوجمی در تالاب انزلی

وی با اشاره به مظلومیت استان گیلان تصریح کرد: سیاسی بودن بیش‌ازپیش گیلان موجب عقب‌ماندگی این استان شده و در سفر اول رئیس‌جمهور به گیلان ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای احیا و ساماندهی رودخانه‌های گوهررود و زرجوب اختصاص پیدا کرد اما متأسفانه تاکنون تنها ۳۰ درصد آن در استان جذب شده است.

رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه  ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص‌یافته به اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی به پروژه‌های اولویت‌دار زیست‌محیطی گیلان اختصاص پیدا کند، گفت:  گویا جیب برخی از این اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومانی در حال پر شدن است اما مشکلی از حجم مشکلات زیست‌محیطی مردم گیلان کاهش پیدا نکرده و نگرانی‌های فراوانی پیرامون عواقب اجرای آن نیز در استان ایجاد شده است.

شیرزاد با قدردانی از حمایت و ورود به‌موقع امام‌جمعه و دادستان انزلی به اجرای طرح بایوجمی بیان کرد: از مدیرکل محیط‌زیست گیلان انتظار داریم به‌عنوان ناظر مباحث زیست‌محیطی در استان با ادامه اجرای این طرح در تالاب انزلی مخالفت کرده و یقیناً به‌واسطه چرخه طبیعی و غذایی عواقب اجرای آن به‌تمامی مردم گیلان آسیب می‌رساند.

شیرزاد به فراخوان طرح مشارکت‌های مردمی توسط کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورای رشت پیرامون ساماندهی دو رودخانه گوهرررود و زرجوب اشاره کرد و افزود: اخیراً یکی از شرکت‌ها بدون انجام هماهنگی‌های لازم به این مبحث ورود کرده که یقیناً این مهم را پیگیری می‌کنیم.

معضلات زیست‌محیطی به خطری جدی در گیلان تبدیل شده است

عضو شورای اسلامی شهر انزلی نیز در این جلسه با ابراز خرسندی پیرامون برگزاری جلسات مشترک ما بین شوراهای مختلف گیلان اظهار کرد:  به دلیل پراکندگی در تصمیمات و جزیره‌ای اقدام کردن، امروزه معضلات زیست‌محیطی در گیلان به یک خطر تبدیل شده است.

موسی زنجانخواه با تأکید بر اینکه متأسفانه طی سال‌های اخیر تصمیمات مثبتی در راستای رفع مشکلات زیست‌محیطی گیلان انجام نشد، افزود: شوراها برگرفته از مردم هستند  و مردم در مقایسه با دیگر حوزه‌های مدیریتی بیشترین ارتباط را با اعضای شورا دارند و یقین می‌دانم با برگزاری چنین جلساتی تعامل بیشتری به‌منظور رفع مشکلات ایجاد می‌شود.

وی به اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: شورای انزلی پس از اطلاع از این موضوع به بررسی آن پرداخت اما پس‌ازآن اعلام کردند که این طرح در سطوح کلان اجرایی می‌شود و شورا نباید دراین‌باره ورود کند و ازاین‌جهت سعی کردیم از طریق تریبون‌های مختلف این مهم را بررسی کنیم.

انتقاد از عدم اختصاص اعتبار دولتی به زباله‌سوز رشت

عضو کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه همدلی در شوراها شعار است، اظهار کرد: در شهر ما کمبود نیروی انسانی متخصص داریم اما بیشتر درباره مباحث مختلف فقط به حرف زدن بسنده می‌کنیم.

محمدحسن علیپور با انتقاد از روند احداث دستگاه زباله‌سوز رشت افزود: مازندران دراین‌باره بسیار پیشرفت کرده است اما اعتبار دولتی لازم تاکنون به رشت اختصاص پیدا نکرده است.

سوخت ۸ میلیارد تومان اعتبار دولتی در گیلان

مدیرعامل پسماند استانداری گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه  تاکنون ۵۹ میلیارد تومان بابت پروژه‌های زیست‌محیطی در گیلان جذب اعتبار داشتیم، اظهار کرد: در سفر اخیر رئیس‌جمهور به گیلان و برای نخستین بار مصوبه ۳۱۴ میلیارد تومانی برای زباله‌های گیلان در ابعاد مختلف اختصاص پیدا کرد.

پویا شهشهانی با تأکید بر اینکه نباید اجازه بدهیم به علت برخی از مشکلات این اعتبارات بازهم به سمت دیگر استان‌های کشور برود، گفت:  باید تلاشمان را در راستای جذب اعتبارات ملی اختصاص‌یافته به کار بگیریم و در دیداری که به‌زودی با نوبخت معاون رئیس‌جمهور خواهیم داشت روند جذب  این اعتبارات را پیگیری می‌کنیم.

وی با ابراز گلایه از سوخت شدن بخشی از اعتبارات دولتی  زیست‌محیطی در گیلان بیان کرد: هشت میلیارد تومان از اعتبارات دولتی اختصاص‌یافته به گیلان  از محل  اسناد  دولتی به علت عدم پیگیری برخی از دستگاه‌ها و دریافت آن در زمان مقرر سوخت شده است و باید تلاش کنیم تا چنین مشکلاتی تکرار نشود.

طرح بایوجمی شیمیایی و فوق‌العاده خطرناک است

یکی از فعالان زیست‌محیطی نیز در این جلسه با انتقاد از اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی اظهار کرد:  بایوجمی یک روش شیمیایی و فوق‌العاده خطرناک است و متأسفانه مجریان آن اطلاعات درستی درباره روند این اقدام در تالاب انزلی در اختیار ما قرار نمی‌دهند.

محمد لاهوری با بیان اینکه اجرا، ارزیابی و آزمایشات پیرامون مباحث زیست‌محیطی اجرای این طرح بر عهده یک مؤسسه است، افزود: موادی که در داخل تالاب سرازیر می‌شود تبعات زیست‌محیطی و انسانی آن مشخص نیست و با دستور دادستان در شرایط فعلی توقف آن صادر شده است.

وی با تأکید بر اینکه حیات تالاب انزلی به‌واسطه اجرای این طرح مورد تهدید قرار می‌گیرد، گفت: در محدوده ۵۰ هکتاری از تالاب انزلی  ۱۲ هزار لیتر مایع بایوجمی سرازیر شده که یقیناً به تمام محیط اطراف سرایت می‌کند.

مرگ زودرس تالاب انزلی

کارشناس مباحث زیست‌محیطی گیلان، نیز در این جلسه با اشاره به اینکه طرح بایوجمی به یک دغدغه بزرگ برای حامیان محیط‌زیست تبدیل شده است، اظهار کرد: در اجرای طرح بایوجمی عواقب آن در نظر گرفته نشده است و یقیناً ورود ماهی از آن محدوده به چرخه مصرفی مردم تبعات بسیار خطرناکی به همراه دارد.

نسیم طواف زاده یکی دیگر از فعالان محیط‌زیست گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه با اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی  مرگ زودرس این تالاب  رقم می‌خورد، اظهار کرد: این ادعا که طرح بایوجمی فقط در یک محدوده تالاب انزلی در حال اجرا است اشتباه بوده و به‌واسطه روان بودن محیط آبی یقیناً تمام تالاب تحت شعاع عواقب آن قرار می‌گیرد.

گیلان آزمایشگاه اجرای طرح‌ها

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر انزلی در این جلسه  با اشاره به اینکه مطالبه‌گری سازمان‌های مردم‌نهاد حامی محیط‌زیست پیرامون بایوجمی قابل‌تقدیر است، اظهار کرد: این مسئله یک موضوع ملی است و گویا برخی گیلان را  آزمایشگاهی به‌منظور اجرای طرح‌ها می‌دانند.

یاسر کریم بخش سرازیری پسماند شیمیایی جنوب کشور به گیلان را یکی دیگر از اقدامات عجیب دانست و افزود:  انقطاع نسل، جهش ژنتیکی و گسترش سرطان‌ها، خطر بزرگی است که با اجرای چنین طرح‌هایی گیلان را تهدید می‌کند.

پاسخگویی مسؤولان پیرامون اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی ساماندهی رودخانه‌های رشت به منتخبین مردم در شوراها

رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برپایی چنین نشست‌هایی را به فال نیک می‌گیریم، اظهار کرد: این جلسه در راستای بررسی و رفع مشکلات زیست‌محیطی برگزار شده است و رسانه‌ها نیز وظایف خطیری دراین‌باره بر عهده دارند و در دفاع از حق مردم باید تعارفات را کنار بگذاریم.

ابراهیم اخوان با تأکید بر اینکه اعضای شورا منتخب مردم هستند، افزود: در سال ۹۱ پیرامون احیا رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود اعتبار دولتی اختصاص پیدا کرد اما پس‌ازآن بدون نتیجه به حال خود رها شد و انتظار داریم مسؤولان در این زمینه پاسخگوی منتخبین مردم باشند.

وی با بیان اینکه رودخانه‌ها و تالاب ازلحاظ چرخه زیست‌محیطی به یکدیگر مرتبط هستند، تصریح کرد: منشأ اصلی آلودگی‌های زیست‌محیطی از بیمارستان‌ها سرچشمه می‌گیرد و با توجه به اینکه تالاب انزلی به‌عنوان یک تالاب بین‌المللی افتخاری برای استان است و انزلی و رشت ویترین استان محسوب می‌شوند باید در راستای رفع مشکلات زیست‌محیطی آنان با جدیت بیشتری اقدام کرد.

در این جلسه با موافقت تمامی اعضای حاضر مقرر شد بیانیه‌ای پیرامون مخالفت با اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی توسط مؤسسات حامی محیط‌زیست تهیه و به مراجع تصمیم‌گیرنده دراین‌باره ارسال شود.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار