کد خبر : 59447
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲

مسئول ستاد هماهنگی و پیگیری بهزیستی گیلان:

اجرای طرح رابط ناشنوایان در خبر شبکه گیلان؛ دستگاه‌های اجرایی به توانایی‌های معلولان توجه کنند

اجرای طرح رابط ناشنوایان در خبر شبکه گیلان؛ دستگاه‌های اجرایی به توانایی‌های معلولان توجه کنند

مسئول ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی بهزیستی گیلان از اجرای طرح رابط ناشنوایان در خبر استانی شبکه باران خبر داد و گفت: دستگاه‌های اجرایی به توانایی‌های معلولان توجه کنند.

به گزارش گیلانستان، امین حسینی، با اشاره به در پیش بودن ۱۳ آذرماه روز جهانی معلولان اظهار داشت: روز جهانی معلولان نخستین بار توسط مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۹۲ میلادی اعلام شد و این روز فرصت بسیار مناسبی است تا عموم مردم با توانمندی‌ها و قابلیت‌های جامعه معلولان و مشکلات آن‌ها آشنا شوند‌.

مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی بهزیستی گیلان برخی مشکلات جامعه معلولان را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: معلولان با مشکلات اشتغال، نحوه برخورد افراد، مشکل مالی، تحصیلی، ورزشی، رفاهی و ازدواج مواجه هستند.

حسینی خاطرنشان کرد: در راستای شناساندن برخی قابلیت‌ها و توانمندی‌های معلولان باید اقداماتی از قبیل مناسب‌سازی فیزیکی معابر ساختمان‌ها و اماکن عمومی مانند سالن‌های اجتماعات، تئاتر، دانشگاه‌ها، مدارس و ادارات مختلف مورد توجه باشد.

وی با اشاره به سلسله اقداماتی که در دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی استان گیلان براساس قانون حمایت از حقوق معلولان در حال انجام است گفت: یکی از قوانین مهمی که در این زمینه وجود دارد در واقع وظایف شش‌گانه‌ شهرداری‌ها در قِبال معلولان و افراد کم‌توان است.

حسینی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در جامعه پیرامون رعایت ضوابط و آئین‌نامه‌های مربوط به مناسب‌سازی ویژه معلولان و ضرورت رعایت این اصل توسط شهرداری‌ها گفت: مناسب‌سازی معابر و ایجاد مسیر ویژه نابینایان در کلیه پیاده‌روها و همچنین نصب چراغ‌های راهنمایی رانندگی مجهز به علائم صوتی ویژه نابینایان از مهم‌ترین وظایف شهرداری‌ها است.

مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی بهزیستی گیلان از اجرای طرح رابط ناشنوایان در خبر ساعت ۲۰ شبکه استانی باران با همکاری اداره‌کل بهزیستی استان و صدا و سیمای استان خبر داد و افزود: این برنامه همزمان با ۱۳ آذرماه روز جهانی معلولان در گیلان اجرایی خواهد شد.

حسینی نحوه مواجهه و رویارویی با معلولان را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه معلولان نیازمند احترام و تکریم هستند گفت: در تکریم، شخص مورداحترام  انسانی بزرگ شناخته می‌شود اما در ترحم، مخاطب انسانی ذلیل و کوچک است و مانند کسی است که نیاز به کمک دارد.

وی با بیان اینکه فرهنگ‌ احترام به معلولان در سطح جامعه باید بیشتر نمود پیدا کند خاطرنشان کرد: نگاه ترحم برای بسیاری از معلولان که دارای توانایی‌های زیاد در زمینه‌های مختلف هنری، ورزشی، فرهنگی و علمی هستند اصلاً قابل قبول نیست بنابراین معلولان نیازمند احترام و تکریم هستند.

مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی بهزیستی گیلان با اشاره به برخی برنامه‌های بهزیستی استان برای روز جهانی معلولان ابراز داشت: برنامه‌های نظیر تقدیر از معلولان شاغل در ادارات توسط دستگاه‌های اجرایی و تقدیر از معلولانی که در کنکور سال ۱۳۹۹ قبول شدند پیش‌بینی شده است.

حسینی ارائه خدمات رایگان در کلینیک توان‌بخشی مراکز بهزیستی ویژه افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آن‌ها در طول هفته و برگزاری نمایشگاه مجازی نقاشی ویژه هنرمندان دارای معلولیت استان را جزو دیگر برنامه‌ها برشمرد و گفت: تجلیل از خانواده‌هایی که از چند معلول مراقبت می‌کنند نیز جزو دیگر برنامه‌های بهزیستی استان در روز جهانی معلولان است.

وی با اشاره به ضرورت توجه دستگاه‌های اجرایی به قابلیت‌ها و توانایی‌های معلولان خاطرنشان کرد: بعضی از معلولان همواره هنرمند و ورزشکار هستند و یا از لحاظ علمی به جایگاه بالایی رسیدند و لازم است که برخی دستگاه‌های اجرایی مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل ورزش و جوانان و دیگر دستگاه‌ها بیشتر از معلولان حمایت کنند تا این افراد بتوانند قابلیت‌های خود را به جامعه نشان دهند.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار