کد خبر : 8052
تاریخ انتشار : جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲

اجرای کامل سامانه الکترونیکی در گمرک آستارا

اجرای کامل سامانه الکترونیکی در گمرک آستارا

مدیرکل گمرک آستارا از اجرای کامل طرح جامع سامانه الکترونیکی تا شش ماه آینده در این گمرک خبر داد.

به گزارش ” گیلانستان ” ، رسول امیدی با اشاره به فعالیت گمرک آستارا در سه حوزه دریایی، زمینی و ریلی اظهار کرد: زیرساخت‌های مورد نیاز ریلی توسط مسؤولان مربوطه در حال مهیا شدن است.

وی به برنامه‌ریزی و اجرای سیاست و ماموریت اصلی گمرک در راستای تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های کلان اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: سامانه جامع گمرکی در قالب گمرک الکترونیکی طراحی و پیاده‌سازی شده است.

مدیرکل گمرک آستارا تصریح کرد: پس از مطالعه بسیار و دقیق توسط کارشناسان خبره گمرک، پژوهشگران دانشگاه تهران و حوزه اقتصادی سامانه گمرک الکترونیکی به صورت منسجم، پویا و کارآمد که قابلیت مقایسه با پیشرفته‌ترین سامانه‌های جهانی را دارد با استفاده از توان نیروهای داخلی پیاده‌سازی شده و در حال اجرا است.

*ایجاد پنجره واحد فرا مرزی در گمرک آستارا

امیدی از بیش از 35 فعالیت و عملیات گمرکی به صورت زیر سامانه‌های جامع به صورت الکترونیکی در طرح جامع گمرک الکترونیکی در گمرک آستارا خبر داد و بیان کرد: در کنار طرح مذکور پنجره واحد فرا مرزی به دلیل رابطه تنگاتنگی که حسب نیاز با سازمان‌های مسؤول وجود دارد به منظور صدور مجوزها در زمینه صادرات، واردات و ترانزیت ایجاد شده است.

وی به خارج کردن تمام مجوزها از حالت سنتی و دستی در گمرک آستارا اشاره کرد و گفت: در قالب پنجره واحد فرا مرزی به صورت الکترونیکی از سازمان‌های مجاور و همکار خدمات دریافت می‌کنیم.

مدیرکل گمرک آستارا با اشاره به اینکه سامانه پنجره واحد فرامرزی به عنوان پایلوت به صورت کامل در این گمرک اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: اکنون از پنجره واحد فرا مرزی و سامانه جامع گمرکی گذر کردیم و به جای روش‌های سنتی و دستی و با حذف کاغذ صدور اظهارنامه‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

امیدی به صدور اظهار کالا از راه دور در رویه‌های مختلف صادرات، واردات و ترانزیت در گمرک آستارا اشاره کرد و یادآور شد: صاحبان کالا دیگری نیازی به مراجعه حضوری و فیزیکی به گمرکات را ندارند و از محل کار و منزل خود می‌توانند اطلاعات دقیق را از طریق سامانه پنجره واحد فرامرزی وارد کرده و به صورت الکترونیکی اظهار کنند.

وی با بیان اینکه صدور مجوزها به صورت موردی از طریق پنجره واحد فرامرزی به ارگان‌های مربوطه ارجاع می‌شود، اظهار کرد: سازمان‌های مربوطه مجوزها را به صورت سیستمی صادر می‌کنند و این امر کمک بسیاری به بهبود وضعیت بازرگانی در زمینه تسریع و تسهیل در انجام مراودات بازرگانی کرده است.

مدیرکل گمرک آستارا، شفاف‌سازی امور و کمک به افزایش سلامت اداری را از مزیت‌های پنجره واحد فرا مرزی ذکر کرد و افزود: کاهش هزینه‌ها، مراجعه نکردن حضوری به گمرک از طرف صاحبان کالا یا نمایندگان آنها و از همه مهم‌تر افزایش درآمدهای دولت در قالب حقوق گمرکی و دیگر درآمدهای وصولی که گمرک مامور وصول این درآمدها است، از جمله مزیت‌های پنجره واحد فرا مرزی محسوب می‌شود.

امیدی، رضایتمندی خدمت‌گیرندگان را از مزیت‌های اجرای طرح جامع سامانه الکترونیکی و پنجره واحد فرا مرزی خواند و بیان کرد: نتیجه بسیار خوب و قابل قبول ناشی از سامانه جامع گمرکی کسب شده است.

*اجرای سامانه جامع گمرکی آستارا در مراحل پایانی

وی با بیان اینکه اجرای سامانه جامع گمرکی آستارا در مراحل پایانی است، تصریح کرد: اگر از لحاظ زیرساخت‌های مخابراتی و الکترونیکی مشکلی نداشته باشیم در آینده نزدیک سامانه مذکور به طور کامل تحقق پیدا می‌کند.

مدیرکل گمرک آستارا، پیاده‌سازی سامانه‌ها به‌ویژه سامانه جامع گمرکی را سبب تحول در حوزه گمرکی و اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: ممکن است مشکلاتی هنگام انجام کار ایجاد شود و قطعی سیستم را داشته باشیم و این امر بسیار محدود است.

امیدی خاطرنشان کرد: به‌روز کردن سامانه جامع الکترونیکی و رویه‌ها از طرف مسؤولان و گروهی که در گمرک ایران مسؤول به‌روزرسانی آن هستند در واقع زیرسامانه‌ها را به مرحله پایانی می‌رسانند و در شش ماه آینده می‌توانیم به طور کامل این سامانه را پیاده‌سازی کنیم.

*مبارزه با قاچاق وظیفه ذاتی گمرک

وی در ادامه به پدیده شوم قاچاق کالا اشاره کرد و یادآور شد: ارگان‌های مختلفی در مبارزه با پدیده شوم مذکور دخالت دارند و سازمان گمرک به واسطه ماموریت و ماهیت کاری که دارد، خود را موظف می‌داند همگام با سازمان‌های دیگر وظایف ذاتی‌اش را به نحو مطلوب انجام دهد.

مدیرکل گمرک آستارا با اشاره به همکاری و تعامل بسیار خوب گمرکات گیلان با کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان، اظهار کرد: گمرک آستارا همکاری خوبی با سازمان‌های مربوطه مانند نیروی انتظامی و … دارد.

امیدی به اقدام‌های انجام شده در جلوگیری از ورود و خروج کالای قاچاق از گمرک آستارا اشاره کرد و افزود: در حوزه تخصصی گمرک دستگاه ایکس.ری کامیونی و مسافری را در گمرک آستارا نصب کردیم و اکنون از بیشترین ظرفیت این دستگاه‌ها استفاده می‌کنیم.

*اسکن 90 درصد از کامیون‌های ورودی به گمرک آستارا

وی از اسکن 80 تا 90 درصد از کامیون‌های ورودی و خروجی در گمرک آستارا خبر داد و بیان کرد: امر مذکور خطرپذیری قاچاق کالا و مواد مخدر را بسیار بالا برده است.

مدیرکل گمرک آستارا با بیان اینکه در مقوله ارزیابی کالا به صورت مستقیم با سازمان‌های دیگر همکاری می‌کنیم، تصریح کرد: سال 90 قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب و ابلاغ شده است و قبل از آن گمرک برای تمام کالای مکشوفه سازمان شاکی بود.

امیدی، قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به‌روز دانست و گفت: اجرای قانون مذکور نتایج بسیار مثبتی داشته و هر سازمانی که کاشف باشد، سازمان شاکی و پیگیری کننده اعلام جرم کالای کشف شده تلقی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مورد تمام کالای کشف شده ارزیابی کالا از طریق گمرک انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: به صورت روزانه استعلام ارزیابی کالا انجام می‌شود.

*تشکیل 42 پرونده قاچاق در گمرک آستارا

مدیرکل گمرک آستارا به تشکیل 42 پرونده قاچاق در گمرک آستارا اشاره کرد و یادآور شد: 77 میلیارد ریال ارزش کالای پرونده‌های مذکور است و بیشتر شامل ارز قاچاق، خروج موتورهای دیزلی، لباس و مشروبات الکلی می‌شود.

امیدی با تأکید براینکه خرید تجهیزات جدید و الکترونیکی در امر مبارزه با قاچاق می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: گمرکات گیلان با توجه به حساسیتی که مرز آستارا دارد، اقدام به خرید یک دستگاه ایکس.ری کامیونی کرده و این دستگاه به غیر از دو دستگاه ایکس.ری مسافری است که در سالن مسافری این گمرک نصب شده است.

وی به خرید دستگاه ایکس.ری با اعتبار 23 میلیارد تومان اشاره کرد و افزود: بیشتر کالا در حوزه گمرک آستارا را اسکن می‌کنیم زیرا به غیر از خطرپذیری بالا برای قاچاق کالا به تسهیل و روان‌سازی امور بازرگانی کمک می‌کند.

مدیرکل گمرک آستارا با بیان اینکه استفاده از دستگاه ایکس.ری دیگر نیازی به کنترل فیزیکی و بازرسی‌های مورد به مورد کامیون‌ها ندارد، تصریح کرد: امر مذکور بسیار تسهیل‌کننده در امر واردات و صادرات کالا است و می‌تواند در حوزه بازرگانی به ما کمک کند./فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار