کد خبر : 27584
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۳

احتکار و اختفا عامل مؤثر افزایش قیمت‌ها در گیلان/ برخورد با محتکران کالاهای مصرفی

احتکار و اختفا عامل مؤثر افزایش قیمت‌ها در گیلان/ برخورد با محتکران کالاهای مصرفی

در این روزهای پرالتهاب اقتصادی که مردم با افزایش بی‌رویه قیمت اجناس پرمصرف خوراکی مانند مرغ، گوشت و لبنیات دست‌وپنجه نرم می‌کنند مدیران و متولیان امر نیز به‌جای رفع مشکل سکوت بی‌سابقه‌ای را اختیار کرده‌اند.

به گزارش گیلانستان، در این روزهای پرالتهاب اقتصادی که مردم با افزایش بی‌رویه قیمت اجناس پرمصرف خوراکی مانند مرغ، گوشت و لبنیات دست‌وپنجه نرم می‌کنند مدیران و متولیان امر نیز به‌جای رفع مشکل سکوت بی‌سابقه‌ای را اختیار کرده‌اند و مردم نجیب گیلان همگام با سایر هم‌وطنان در سراسر کشور از این بی‌ثباتی انگشت‌به‌دهان مانده‌اند.

سؤال اینجاست چه کسی باید برای سروسامان دادن به اوضاع اقتصادی آستین‌های مسئول مدارانه خود را بالا کشیده و ذره‌ای از فشار بی‌رحمانه این روزهای پرفشار اقتصادی را کاهش دهد؟ آیا خواسته مردم از مسئولان مربوطه برای کاهش فشار سرسام‌آور زندگی انتظار زیادی است؟ آیا مردم می‌توانند مسئولان به خواب‌رفته استان را بیدار کرده تا ذره‌ای از مشکلاتشان کم شود؟

حقوق کارگری با گرانی‌ها و دخل و خرج تناسب ندارد

یکی از کارگران ساختمانی در گفت‌وگویی با بیان اینکه درآمد حاصله از کارگری با این حجم گرانی‌ها جواب‌گو خرج و مایحتاج زندگی نیست اظهار کرد: باوجود ساعت‌ها تلاش روزانه، درآمد کم و افزایش قیمت کالاهای مصرفی بیش‌ازپیش شرمنده خانواده خود هستیم.

حسن احمدی با اشاره به وضعیت ملتهب جامعه تصریح کرد: با توجه به اینکه کارگران ساختمانی درآمد خود را روزانه به دست می‌آورند، نگرانی از بیکار شدن در مواجهه با افزایش قیمت کالاها خواب را از چشمان ما ربوده است.

وی قناعت را یکی از ویژگی‌های زندگی کارگری دانست و گفت: باوجود قناعت خود و خانواده از پس هزینه‌های بالای کالاهای پرمصرف برنیامده و فشار اقتصادی زیادی را احساس می‌کنیم.

نوسان عرضه و تقاضا در بازار به دلیل افزایش قیمت کالاها

یکی از مغازه‌داران خیابان مطهری رشت نیز با انتقاد از وضعیت ملتهب اقتصادی کشو اظهار کرد: با افزایش قیمت کالاها وضعیت عرضه و تقاضا در بازار دچار نوسان شده و مردم قدرت خرید خود را ازدست‌داده‌اند.

عباس ولی‌زاده با اشاره به اینکه برخی از مشتریان ما را به انباشت کالاهای ضروری مردم می‌کنند افزود: من نمی‌گویم که این کار توسط برخی از همکاران ما انجام نمی‌شود ولی طبیعی است که افزایش فروش و آرامش بازار منجر به سود بیشتر ما می‌شود.

وی با اذعان به تأثیر نوسانات ارز بر روی کالاهای وارداتی گفت: جدای بحث نوسانات ارزی، انباشت کالا توسط برخی ازعمده فروشی‌ها در تهران منجر به ایجاد حباب و افزایش قیمت‌ها شده و مردم باید بدانند که ما هم از این وضعیت راضی نیستیم.

احتکار و اختفا عامل مؤثر افزایش قیمت‌ها در گیلان

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اینکه یکی از عوامل مؤثر بر افزایش قیمت‌ها و برهم زدن موازنه تنظیم بازار استان، احتکار و اختفا است اظهار کرد: برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی از سودجویان، در روزهای گذشته ستاد مبارزه با احتکار و اختفاء کالا در گیلان تشکیل شد.

فرهاد دلق‌پوش با بیان اینکه با محتکران کالای مصرفی مردم به‌شدت برخورد خواهد شد گفت: اقلام و کالاهای پرمصرف به‌اندازه کافی در انبارها و مراکز ذخیره کالا موجود است.

وی با اشاره به اینکه سوداگران با ایجاد فضای روانی و احتکار اقلام می‌خواهند در صف دشمنان نظام و مردم قرار بگیرند بیان کرد: بازرسان و کارشناسان تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف و نیروی مقاومت بسیج به‌صورت دو شیفته با انجام بازرسی‌های مشترک با همکاری سربازان گمنام امام زمان در دستگاه امنیتی به‌صورت مداوم در حال رصد بازار بوده و با متخلفین در حوزه بازار به‌شدت برخورد می‌کنند.

کلیه کالاهای وارداتی و تولیدشده در داخل باید بانرخ رسمی به مردم عرضه شوند

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان با بیان اینکه سامانه 124 این سازمان به‌صورت شبانه‌روزی آماده دریافت و پاسخگویی به گزارش‌های مردمی است گفت: در شرایط کنونی اقتصاد کشور همراهی و همت همگانی تشکل‌های صنفی صنعتی و عموم مردم هوشیار و متعهد استان گیلان در کشف مکان‌های اختفا و احتکار کالاهای پرمصرف خانوار بسیار حائز اهمیت است.

دلق‌پوش با بیان اینکه کلیه کالاهای وارداتی و تولیدشده در داخل باید با نرخ رسمی به مردم عرضه شوند تصریح کرد: نرخ و نرخ‌نامه‌های کالاها توسط اتاق اصناف و اتحادیه‌های مربوطه ابلاغ می‌شود و باید نرخ‌ها در معرض رؤیت مردم قرار گیرد و مردم نیز هنگام خرید اقلام حتماً فاکتور خرید را از فروشندگان مطالبه کند.

وی با اشاره به اینکه سازمان تعزیرات حکومتی نیز با شعبه سیار در گشت‌های مشترک بازرسان در بازار حضور دارد گفت: با هماهنگی صورت گرفته، قاضی کشیک در شعبه سیار گشت‌های بازرسان در بازار حضور خواهند یافت و بلافاصله پس از تشکیل پرونده و محرز شدن تخلفات اقدام قانونی با قید فوریت بدون اتلاف وقت انجام خواهد شد.

پرهیز مردم از خرید اقلام غیرضروری و احتکار خانگی

دبیر کارگروه تنظیم بازار با بیان اینکه ذره‌بین کلیه دستگاه‌های نظارتی در کلیه مراکز رسمی و غیررسمی، ذخیره و عرضه کالا در استان فعال‌شده خاطرنشان کرد: علاوه بر بازرسی‌های مختلف در بازار آماده دریافت گزارش‌ها مردمی هستیم و کلیه تحرکات غیرمتعارف بازار نیز رصد می‌شود.

دلق‌پوش با اشاره به اینکه در این شرایط باید وظایف خود را افزایش دهیم بیان کرد: باید از فشار روانی بر مردم در بازار کاسته شود و گلوگاه‌های فساد خیز شناسایی شوند و اگر کوتاهی کنیم هم به خودمان و هم به جامعه آسیب وارد می‌شود.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان با اشاره به هیجانات کاذب و مقطعی بازار گفت: مردم بافرهنگ استان با درک شرایط و التهاب بی‌مورد بازار از خرید اقلام غیرضروری و احتکار خانگی پرهیز کنند تا آرامش و ثبات به بازار برگردد.

اتحادیه‌ها و اصناف گیلان از هر نوع احتکار، گران‌فروشی و کم‌فروشی خودداری کنند

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه نشست فوق‌العاده با پنج اتحادیه پر معامله گیلان با حضور اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت تشکیل‌شده اظهار کرد: به اتحادیه‌ها و اصناف گیلان تأکید شده که از هر نوع احتکار، گران‌فروشی و کم‌فروشی خودداری کنند.

رضا قشلاقی با تأکید بر لزوم تشدید نظارت‌ها در بازار گیلان بیان کرد: به واحدهای بازرسی اتحادیه‌ها و اصناف در کنار سایر بخش‌های بازرسی فعال در استان تأکید شده که بر تعداد بازرسی‌های خود در سطح بازار ادامه دهند و تخلفات احتمالی را به تعزیرات حکومتی اعلام کنند.

وی بازار را آرام و بدون تخلفات محرز و قابل‌توجه دانست و گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر احتکار، گران‌فروشی و یا عدم فروش کالا از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و اتحادیه‌ها به ما تعزیرات اعلام‌نشده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گیلان با بیان اینکه سیاست‌های اجرایی و عملیاتی به‌گونه‌ای تدوین‌شده که جلوی جو روانی را بگیرد خاطرنشان کرد: تأکید شده که خود اصناف و اتحادیه‌ها با مدیریت صحیح، به‌جا و به‌موقع جلوی التهابات و تخلفات احتمالی را بگیرند و برخورد تعزیرات را گام نهایی مقابله با تخلفات بدانند.

قشلاقی راه جلوگیری از تخلفات در شرایط کنونی را مستلزم برخورد جدی نهادهای بازرسی و حکومتی دانست و افزود: کسانی که در شرایط پیش‌آمده فعلی به نیت احتکار سوءاستفاده، در عرضه کالا به بازار خودداری و یا گران‌فروشی کنند قطعاً برخورد جدی تعزیرات را به دنبال خواهند داشت.

نرخ ارز نباید بستری برای تخلفات صنفی شود

وی با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز در بازار تأثیر داشته اما نباید بستری برای تخلفات صنفی شود تصریح کرد: بازار گیلان تحت تأثیر نوسانات ارزی قرارگرفته اما نباید برخی‌ها در این شرایط پیش‌آمده با احتکار، گران‌فروشی و یا عدم ارائه کالای موردنیاز مردم به جامعه بازار را با التهاب روبرو کنند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گیلان با بیان اینکه عمده نیاز بازار گیلان به کالاهای لوازم‌آرایشی، لوازم‌خانگی و گوشی موبایل در خارج تأمین می‌شود گفت: برخی از کالاها در کشور با ارز دولتی وارد می‌شوند و به خرده‌فروشان به‌صورت آزاد فروخته می‌شود که نیازمند نظارت بیشتری هست، هرچند در گیلان چنین عرضه‌ای تاکنون گزارشی حاصل نشده است.

قشلاقی با بیان اینکه تنها گزارش تخلف یک شرکت واردات گوشی تلفن همراه در ماه گذشته به این اداره کل اعلام‌شده گفت: پس از اعلام تخلف از تهران برای واردات گوشی تلفن همراه توسط یک شرکت وارداتی با ارز دولتی، این موضوع تحت بررسی قرار گرفت اما با بررسی‌های صورت گرفته مشاهده شد شرکتی با آن آدرس و با آن ماهیت حدود شش ماهی هست که وجود خارجی نداشته و فعالیتی ندارد.

رفع مشکلات اقتصادی در جامعه یکی از دغدغه‌های مهم این روزهای مردم نجیب ایران اسلامی‌شده است بنابراین، شایسته است که مسئولین محترم جهت رفع هرچه سریع‌تر مشکلات گام‌های اساسی برداشته تا بیش از این خللی در روند زندگی معمول مردم ایجاد نشود./ فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

عباس جمعه , 19 مرداد 1397 - 9:47

آیا مسئولین تعزیرات گیلان در قید حیات هستند ؟ آیا ده ها انبار احتکار کالا را نمی بینند؟ آیا عدم درج برچسب بر روی کالا ها را نمی بینند؟
آیا افزایش قیمتها بر روی لبنیات ، پنیر و ماست پگاه و لوازم خانگی را نمی بینند ؟یا می بینند و زیر سبیلی از آن می گذرند ؟ چر هیچ تحرک میدانی ندارند ؟آیا دستشان با ثروتمندان در یک کاسه است ؟

رفتن به نوار ابزار