کد خبر : 36216
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 اردیبهشت 1398- 57: 15

رئیس مجمع نمایندگان گیلان:

احیای وزارت بازرگانی ناجی آشفته‌بازار اقتصادی کشور/ عملکرد وزیر جهاد کشاورزی ضعیف است

احیای وزارت بازرگانی ناجی آشفته‌بازار اقتصادی کشور/ عملکرد وزیر جهاد کشاورزی ضعیف است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساختار وزارتخانه جهاد و صمت توانایی اداره بخش بازرگانی را ندارند، گفت: تنها احیای وزارتخانه بازرگانی می‌تواند ناجی آشفته‌بازار اقتصادی کشور باشد.

به گزارش گیلانستان، محمدصادق حسنی امروز در گفت‌وگویی با اشاره به طرح احیای وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: احیای وزارت بازرگانی در شرایط آشفتگی بازار کنونی می‌تواند اقتصاد کشور را نجات دهد.

وی با تأکید بر اینکه احیا وزارت بازرگانی جنبه سیاسی نداشته بلکه نجات‌بخش اقتصاد داخل است، افزود: برخی‌ها از احیای وزارت بازرگانی به جهت بدتر شدن فضای اقتصادی نگران هستند درحالی‌که اقتصاد کشور از وضعیت کنونی با احیای این وزارتخانه بدتر نخواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه تجارب کشورهای موفق بر اتصال زنجیره تولید و توزیع است و تفکیک بخش بازرگانی از تولید و صنعت ممکن است منجر به تراز منفی تجاری شود، گفت: عملکرد منفی با هم اداره شدن بخش تولید و صنعت با بازرگانی در کشور وجود رانت و قاچاق است و باید فکری برای حل این معضل کرد.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به اینکه تجربه اداره زنجیره تولید تا توزیع توسط یک وزارتخانه در ایران نامطلوب بوده بیان کرد: بررسی‌های به‌عمل‌آمده از ادغام وزارت بازرگانی با صنعت، تولید و تجارت بیانگر فاصله بسیار زیاد جایگاه ایران کنونی با شرایط مثبت قبل از ادغام است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ایران نیازمند وزارتخانه‌ای است که میزان مصرف و نیاز مردم به اقلام و کالاهایشان را بسنجد، گفت: آیا با وزارتخانه‌هایی که هم‌اکنون با نام جهاد کشاورزی و صمت فعالیت می‌کنند آیا واقعاً نمی‌دانستند که میزان مصرف و واردات کالاهای مردم مثلاً گوشت و پیاز و مرغ چقدر است و با ندانم‌کاری‌هایشان چه بلای سختی بر مردم تحمیل می‌کنند؟

عضو مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه عملکرد ضعیف وزارتخانه جهاد و صمت در تأمین و توزیع کالاها از جمله اقلام کشاورزی ضعف در مدیریت است و راه چاره تغییر در مدیریت این دو مجموعه است نه احیای وزارت خانه‌ای جدید، بیان کرد: کار وزارت جهاد کشاورزی و صمت تنها تأمین و توزیع کالا نیست، گرچه سوء مدیریت‌ها نیز در بخش‌هایی دیده می‌شود اما بخش اعظم مأموریت این وزارت خانه برآورد نیاز مصرف و برنامه‌ریزی برای تأمین به‌موقع و به‌اندازه کالاهای مردم است.

حسنی با بیان اینکه در وزارتخانه‌های جهاد و صمت معاونت برنامه‌ریزی وجود دارد که باید پروسه نیاز و تأمین را برسی و برنامه ارائه کند، گفت: متأسفانه علیرغم اینکه باید پازل زنجیره تولید و توزیع به‌صورت واحد اداره شود اما این مهم در این وزارتخانه‌ها به‌صورت محوری دنبال نمی‌شود درحالی‌که باید متولی واحد نیاز مردم به انواع و اقسام کارا را بررسی و میزان مصرف دقیق اقلام را محاسبه و اعلام کند‌.

وی با انتقاد از عملکرد بسیار ضعیف وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی تصریح کرد: مجلس این وزارتخانه را موظف به تأمین محصولات کشاورزی مردم کرده درحالی‌که عملکرد بخش اقتصادی این وزارتخانه زیر صفر و خود را به خواب‌زده است درحالی‌که در پست معاونت اقتصادی این وزارتخانه اگر یک استاد دانشگاه گذاشته شود تحول ایجاد می‌شود اما وزیر مایل به این کار نیست.

نماینده مردم رشت در پاسخ به اینکه ارزیابی‌ها از دغدغه‌های نمایندگان نشان از عملکرد ضعیف وزیر جهاد کشاورزی می‌دهد درحالی‌که نوک پیکان مجلس مستقیماً به سمت احیا وزارت بازرگانی هدف رفته، گفت: عملکرد ضعیف در وزارت خانه و شخص وزیر جهاد یکی از دلایل احیا وزارتخانه بازرگانی است چون این وزارتخانه عمری را صرف تولید کرده و در بازاریابی و واردات و صادرات تجربه و تخصص ندارد درحالی‌که کار را باید به کاردان سپرد.

انتهای پیام/ فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار