کد خبر : 32441
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱

اخبار خوشی از خانه کودکی ابتهاج در راه است

اخبار خوشی از خانه کودکی ابتهاج در راه است

.

به گزارش گیلانستان یلدا ابتهاج صبح پنجشنبه و در حالی که همه دوازدهم دی ماه روز رشت را به جشن نشسته اند، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اسناد خانه کودکی امیر هوشنگ ابتهاج در ثبت احوال موجود است و شرح پدر از این خانه ملاک است.
وی با ابراز نگرانی از شنیدن خبر احتمال تخریب خانه یادشده در فضای مجازی اظهار داشت : گردش ثبتی ثابت می کند که ملک تعیین شده مربوط به مادر سایه بوده و قید شده که بعد از او، به وارثان با نام های امیرهوشنگ ابتهاج و خواهرانش منتقل شود.
وی ادامه داد: اگر چه در جریان پیگیری ها ، تماس با ایران و اخبار رسیده؛ نشست ها و گفت و گو ها به این نتیجه رسیدم که اخبار خوشی در راه است اما نمی توانم ناآرامی خویش را از تصور تخریب خانه پنهان کنم چرا که می بایست خود را در برابر نسل آینده پاسخگو بدانیم .
یلدا ابتهاج تاکید کرد: سایه مدعی هیچ چیز نیست اما مردم علاقه مند به فرهنگ و مفاخر خویش هستند و خرید خانه کودکی سایه و تبدیل آن به موزه، مطالبه مردمیست و نباید مورد بی مهری قرار بگیرد.
وی گفت: دو خانه از سایه یکی خانه مادری در رشت که سایه در آن بدنیا آمده و اولین شعرهایش را در آن سروده و دیگری خانه ارغوان در تهران به یادگار مانده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در جریان پیگیری ایرنا مبنی بر انتشار اخباری مبنی بر تخریب خانه سایه در فضای مجازی بیان کرد: متاسفانه هنوز اسناد دقیقی مبنی بر اینکه خانه یادشده به مالکیت خصوصی آصف مربوط به خانه کودکی سایه است، ارائه نشده است.
ولی جهانی با اشاره به مکاتبه ای که از سوی شهرداری رشت با اداره کل میراث فرهنگی گیلان انجام شده، افزود:در این نامه آمده که از نظر شهرداری هیچ مانعی برای ساخت و ساز وجود ندارد.
وی بار دیگر از خانواده استاد امیرهوشنگ ابتهاج خواست اسناد این خانه را به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ارائه دهند.
اسفندماه سال گذشته، یلدا ابتهاج فرزند استاد امیرهوشنگ ابتهاج متخلص به ه.ا.سایه در واکنش به انتشار خبر تصویب دو فوریت الزام شهرداری رشت به خرید خانه مادری ایشان در این شهر و تبدیل آن به بنیاد شعر و ادب سایه، از شورای اسلامی شهر رشت قدردانی کرده و گفته بود: اگر طالب گنجید، به ویرانه بگردید.
اسفند ماه سال گذشته در 90 سالگی استاد امیر هوشنگ ابتهاج، دو فوریت الزام شهرداری رشت به خرید خانه مادری ایشان و تبدیل آن به بنیاد شعر و ادب سایه با رای قاطع اعضای شورای شهر تصویب شده بود.
ابتدای محله استادسرای رشت خانه مادری امیرهوشنگ ابتهاج و همچنین محل تولد پسر خاله او گلچین گیلانی است؛ امیر هوشنگ ابتهاج متخلص به ه.ا.سایه شاعر و غزلسرای معاصر، زاده ششم اسفندماه 1306 در رشت است و سرایش های پرنیانی اش از گیلان، آرام و ملایم ترجمان جهان می شود تا هم امروز که برای فرزندان ادب اندیش این آب و خاک تبدیل به اسطوره ای سترگ در شعر معاصر این سرزمین شده است.

انتهای پیام/جماران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار