کد خبر : 45604
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۵

نشست شورای برنامه‌ریزی گیلان؛

اختصاص بیشترین و کمترین بودجه در گیلان از محل طرح‌های ملی ویژه و تبصره‌ها/ استاندار جذب فعالانه اعتبارات را بر مدیران گیلان تکلیف کرد

اختصاص بیشترین و کمترین بودجه در گیلان از محل طرح‌های ملی ویژه و تبصره‌ها/ استاندار جذب فعالانه اعتبارات را بر مدیران گیلان تکلیف کرد

گفته می‌شود ۱۰ دستگاه اجرایی گیلان در طرح‌های ملی ویژه استان با ۹۸ درصد جذب و ۱۳ دستگاه اجرایی از محل تبصره‌های قانونی تقریباً با یک درصد از کل اعتبار بیشترین و کمترین جذب اعتبارات را طی سال گذشته داشته‌اند.

به گزارش گیلانستان پیش از ظهر امروز نشست شورای برنامه‌ریزی گیلان در سالن شهید انصاری استانداری به ریاست استاندار برگزار و عملکرد پنج دستگاه اجرایی جهاد کشاورزی، حفاظت از محیط‌زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری، بنیاد مسکن و راه و شهرسازی در خصوص تحقق بودجه‌های سال گذشته، عملکرد بودجه‌ای امسال و چالش‌های پیش رو طرح و بررسی شد.

ظرفیت گیلان از فرصت تأمین اعتبار اوراق ۵۵۰۰ میلیارد تومانی

۹۰ درصد اعتبارات تخصیصی در گیلان همچون اغلب استان‌ها به‌صورت متمرکز است و تنها ۱۰ درصد آن به‌صورت ملی اختصاص پیدا می‌کند و این تخصیص ناعادلانه بودجه موضوعی است که بسیاری از دستگاه‌های اجرایی تمایل دارند تا ردیف بودجه‌ای آن‌ها در سال آینده به‌صورت ملی دیده شود.

به گفته مدیرکل اقتصاد و دارایی استان گیلان، با توجه به وضعیت اقتصادی گیلان، این استان می‌تواند پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق منتشر کند که علاوه بر تسریع در طرح‌های مختلف، خروج از رکود و جلوگیری از تورم، می‌تواند منجر به توسعه اقتصادی شود.

منصور مولایی پور می‌گوید کل اعتباراتی که به استان در دستگاه‌ها اختصاص پیدا می‌کند حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است درحالی‌که با برگشت اوراق به مرکز، استفاده از این نوع تأمین مالی را سایر استان‌های بزرگ می‌برند.

البته ارسلان زارع، نماینده عالی دولت در گیلان معتقد است گرچه ظرفیت اوراق ظرفیت خوبی است اما اعتبار موردنیاز برای تکمیل راه‌آهن رشت ـ آستارا حدوداً چهار هزار میلیارد تومان است.

دستگاه‌ها در جذب اعتبارات پویاتر عمل کنند

استاندار گیلان از تأکید خود مبنی پویایی و فعالانه عمل کردن دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد و عنوان می‌کند که بیشترین سهم بودجه به‌صورت ملی در عمرانی و جاری است و به همین دلیل از مسؤولان خواست تا پیگیری و سهم بیشتری از اعتبارات ملی را جذب کنند.

وی از وجود فضای همدلی خوبی بین مدیران در بخش دولتی و غیردولتی وجود دارد سخن گفت که باید تلاش‌ها در اعتبارات تکلیفی استانی، اعتبارات منطقه‌ای و اعتبارات ملی بیشتر شود.

گیلان در سهم جذب اعتبار در ردیف دهم تا سیزدهم قرار داد اما جمعیت و شاخص محرومیت در استان می‌طلبد تلاش‌های بیشتری در جذب اعتبار انجام شود.

نمایندگان گیلان منتظر پیشنهادات اصلاح بودجه از سوی دستگاه‌های اجرایی

کوچکی نژاد و جعفرزاده، نمایندگان مردم رشت در مجلس دهم نیز در نشست امروز شورای اداری با انتقاد ز هرگونه پیشنهاد اصلاح بوده از سوی سازمان‌ها و ادارات کل از آن‌ها خواستند تا نمایندگان را از اصلاح و الزامات بندهای قانونی و پیشنهادات خود مطلع کنند.

ظرفیت‌های چهارگانه گیلان در تأمین بودجه و اعتبارات

ظرفیت ۱۲ تبصره از ۲۵ تبصره قابل‌جذب در استان‌ها، ردیف‌های متفرقه، طرح‌های ملی چند استانی و طرح‌های ملی ویژه استان ظرفیت‌های قانون بودجه کل کشور در سال ۱۳۹۷ بودند.

اختصاص بیشترین و کمترین بودجه در گیلان از محل طرح‌های ملی ویژه و تبصره‌ها

۱۰ دستگاه اجرایی استانی از مجموعه ۱۳۹ میلیارد تومان طرح‌های ملی ویژه استان مبادله شده در سال گذشته بالغ‌بر ۹۸ درصد، اعتباری ۱۳۷ میلیاردی تخصیص دریافت کردند.

۱۶ دستگاه اجرایی از مجموعه دو هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده در قانون بودجه سال ۹۷ برای طرح‌های ملی چند استانی حدوداً ۱۱ درصد یعنی بالغ‌بر ۲۳۸ میلیارد تومان اعتبار اعلام‌شده و جذب کرده‌اند.

۱۳ دستگاه اجرایی از مبلغ ۳۷ هزار و ۳۶۶ میلیارد تومان اعتبار مندرج در قانون بودجه سال ۹۷ از تبصره‌های قانونی بالغ‌بر ۴۴۰ میلیارد تومان اعتبار را جذب کردند که تقریباً یک درصد از کل اعتبار است.

از مجموع ۲۸۲ میلیارد تومان رقم تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در قالب ردیف‌های متفرقه در سال ۱۳۹۷ از ۹ دستگاه اجرایی مشمول بالغ‌بر ۱۰۲ میلیارد تومان اعتبار به شده است.

گفتنی است در جلسه امروز شورای برنامه‌ریزی گیلان مدیران کل، وکلای گیلان در مجلس و استاندار گیلان با اشاره به دشمنی استکبار جهانی به سردمداری آمریکا و با بازخوانی رشادت‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و یاران شهیدش یاد و خاطره آن‌ها را گرامی داشته و بر انتقام سخت از سوی سربازان ولایت تأکید کردند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار