کد خبر : 43881
تاریخ انتشار : شنبه 25 آبان 1398- 36: 11

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان:

“اربا دوشاب” گیلان در آستانه ثبت ملی قرار گرفت

“اربا دوشاب” گیلان در آستانه ثبت ملی قرار گرفت

“اربا دوشاب” گیلان به عنوان یک میراث ناملموس و پرقدمت در آستانه ثبت در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است.

طبق اعلام مسئولان ذی‌ربط اربادوشاب و آئین بسیار کهن اربادوشاب‌گیری در گیلان که تهیه این ماده خوراکی به وسیله خرمالوی جنگلی از پیشینه بسیار زیادی در شرق و غرب این استان برخوردار است اخیراً به عنوان یک میراث ناملموس و پرقدمت در آستانه ثبت در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است.

درخت میوه اربا یا همان خرمالوی جنگلی که برای تهیه اربا دوشاب از آن استفاده می‌شود در جنگل‌های گیلان و مازندران به صورت خود رو می‌روید و میوه خرمالو در واقع نوع پیوند‌یافته درخت ارباست از سویی دیگر در طب سنتی با توجه به خواص شگفت‌انگیز این ماده خوراکی به بیماران مبتلا به فاویسم و یرقان اربا دوشاب می‌خورانند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان موضوع قرار گرفتن اربادوشاب گیلان در فهرست آثار ملی کشور را تشریح کرد و ابراز داشت: پرونده میراث ناملموس طرز تهیه اربادوشاب استان گیلان تدوین شده است و این اثر ارزشمند به‌زودی در فهرست آثار ملی کشور ثبت می‌شود.

شهرود امیرانتخابی با تأکید بر اینکه تلاش برای ثبت اربادوشاب گیلان در راستای پاسداشت رسوم و سنت‌های دیرینه مناطق مختلف گیلان انجام می‌شود اظهار داشت: تهیه پرونده و ثبت ملی اربادوشاب که پخت آن در شهرستان‌های مختلفی رواج دارد در دستور کار اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هم‌اینک پخت اربادوشاب در شهرستان‌هایی نظیر آستارا، تالش، رضوانشهر، ماسال، فومن، شفت، لاهیجان، لنگرود، رودسر و املش رواج دارد خاطرنشان کرد: وجود چنین مواردی در گیلان از قدمت بالا و هزاران ساله این استان حکایت دارد که اسناد و آثار ثبت شده آن در فهرست آثار ملی و حتی جهانی این امر را کاملاً تأیید می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان در پاسخ به این پرسش که هم‌اینک چه تعداد کارگاه دوشاب‌گیری در این استان شناسایی شده است تصریح کرد: هم‌اینکه ۱۵۰ کارگاه دوشاب‌پزی در گیلان وجود دارد که با ۱۰ تن دوشاب‌گیری در سال، به ارزش ۵ میلیارد ریال نقش موثری در ارتقاء اقتصاد مناطق روستایی دارند.

امیرانتخابی ثبت ملی اربادوشاب را بستری مناسب برای تولید و معرفی بیشتر این ماده ارزشمند غذایی به مردم و گردشگران دانست و گفت: چاپ بروشور تبلیغاتی، برگزاری جشنواره‌های مختلف با اولویت شناساندن اربادوشاب به گردشگران داخلی و خارجی از اهداف مهم اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان به شمار می‌آید.

به گزارش تسنیم، برگزاری آئین‌ها و جشنواره‌های متعدد دوشاب‌گیری چند وقتی است که در اقصی نقاط استان گیلان در دستور کار قرار گرفته و برپایی این آئین سنتی که با استقبال مردم محلی و مسافران روبه‌رو می‌شود با اجرای نمایش‌هایی نظیر عروس و غوله، مراسم عروس بَران، بازی‌های بومی سنتی، لافندبازی و موسیقی تالشی و گیلکی همراه است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار