کد خبر : 28658
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵

از ميان رنگ‌ها رنگ سرخ را برگزيده‌ام و از ميان مرگ‌ها شهادت را

از ميان رنگ‌ها رنگ سرخ را برگزيده‌ام و از ميان مرگ‌ها شهادت را

در بخشی از وصیت نامه شهید حاج محمود قلی پور آمده است: درد هر تير و تركش را تحمل می‌کنم ولى اندوه خمينى را هرگز، از ميان رنگ‌ها رنگ سرخ را برگزيده‌ام و از ميان مرگ‌ها شهادت را.

سردار شهید حاج محمود قلی پور در 30 آبان سال ۱۳۳۲ در خانواده‌ای مؤمن و مذهبی در شهرستان شیراز استان فارس دیده به جهان گشود.

پدر حاج محمود، گیلانی و مادرش اصفهانی بود و او نیز دوران خردسالی را در شیراز سپری کرد و به دلیل شغل پدر که نظامی بود به همراه خانواده از شیراز به تهران عزیمت کرد.

سپری کردن تحصیل مقطع دبیرستان در رشت

او تحصیلات مقاطع ابتدایی و راهنمایی را با موفقیت در تهران و تحصیلات مقطع دبیرستان نیز با توجه به هجرت خانواده از تهران به رشت در دبیرستان شهید بهشتی رشت به پایان رساند.

با ورود به سن جوانی، ازآنجاکه شور آزادی‌خواهی و مبارزه‌طلبی با بیداد در وجودش شعله می‌کشید، به صفوف مبارزان و انقلابیون پیوست و جهت سرنگونی نظام جور ستم‌شاهی تلاش و کوشش فراوان کرد.

وی در سال ۱۳۵۷ که انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و همت امت حزب‌الله به ثمر نشست، در متن انقلاب بود و با تشکیل کمیته انقلاب اسلامی برای حفظ دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز به عضویت آن درآمد و در کمیته فعالیتش را تداوم‌بخشید.

تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رشت

حاج محمود با شکل‌گیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به‌عنوان یکی از مؤسسین سپاه رشت در تشکیل این نهاد مقدس انقلاب اسلامی تلاش فراوانی کرد.

او از قدرت برنامه‌ریزی قوی برخوردار بود و در کسوت مربی آموزش نظامی و فرماندهی واحد عملیات نقش بسزایی را در آموزش نیروهای سپاهی به انواع تاکتیک‌های نظامی و شیوه‌های رزمی ایفا کرد.

وی مدتی فرماندهی پادگان المهدی چالوس را بر عهده گرفت و در ساماندهی به اوضاع پادگان رنج فراوانی را متحمل شد و در دوران اوج شرارت‌های منافقین کوردل و دیگر گروهک‌های منحرف شرق و غرب با توجه به تخصص نظامی که داشت به‌اتفاق سایر هم‌رزمانش مبارزه‌ای بی‌امان و پی گیر با دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی داشت.

او در پاک‌سازی جنگل‌های گیلان از لوث وجود افراد فتنه‌جو و تروریست بسیار کوشید و نه‌تنها در گیلان بلکه در استان کردستان و در آزادسازی پاوه از لوث وجود کومله و دمکرات به همراه شهید دکتر چمران مردانه جنگید.

علاقه شهید به زیارت عاشورا و دعای توسل

حاج محمود علاقه خاصی به امام خمینی (ره) داشت و همیشه سفارش می‌کرد مطیع امام باشید و هیچ‌وقت شهدا و راه امام را فراموش نکنید، همگام با امام باشید که رستگاری در همین راه است.

او علاقه و توجه خاصی به نماز جمعه داشت و معتقد بود نماز جمعه یک نماز سیاسی عبادی است و به دشمنان ضربه می‌زند، زیارت عاشورا و دعای توسل را بسیار می‌خواند و به‌طور دائم در برنامه‌های قرآنی و ترویج آن شرکت می‌کرد.

با مخالفان جمهوری اسلامی به گفتگو می‌نشست و در تحلیل جریان‌های سیاسی بسیار متبحر بود و حتی زمانی که در سپاه پست‌های مهم داشت از امکانات آن استفاده نمی‌کرد و با یک دستگاه موتور شخصی تردد می‌کرد.

در امور مختلف ازنظر دیگران استفاده می‌کرد و با افراد تحت امر به مشورت می‌نشست و با آن‌ها ارتباط صمیمی داشت و اغلب به مسائل خصوصی آن‌ها رسیدگی می‌کرد.

زمانی که از کسی عصبانی می‌شد فقط نگاه می‌کرد و هیچ موقع عصبانیت خود را با پرخاشگری بروز نمی‌داد و حتی درزمانی که منافقین یا گروه‌های مخالف نظام را دستگیر می‌کرد و آن‌ها با وی تندی می‌کردند، با آن‌ها با آرامش برخورد می‌کرد.

شجاعت، مهربانی و تواضع از خصوصیات برجسته حاج محمود بود زیرا در مواقع بحران‌زا بسیار خونسرد و جدی بود و به وظیفه خود با تمام جدیت عمل می‌کرد و نسبت به‌درستی عملکرد خود شک نمی‌کرد و همواره آرزوی اقتدار نظام جمهوری اسلامی را داشت و آرزو می‌کرد به شهادت برسد.

حاج محمود با شروع جنگ تحمیلی نیز به‌سوی جبهه‌های نبرد با دشمنان اسلام شتافت و در منطقه سرپل ذهاب مسئولیت حفاظت از پادگان ابوذر را بر عهده گرفت و توانست به همت والایش از سقوط حتمی پادگان جلوگیری کند.

او در جنوب کشور نیز دلاوری‌های دیگری آفرید و با توجه به روحیه فوق‌العاده‌ای که داشت موجب ترغیب و تشویق هم‌رزمان خود در این نبرد الهی می‌شد.

حضور در جبهه باوجود مجروحیت شدید

وی در اعزام‌های پی‌درپی به جنوب و غرب کشور بارها مجروح شد اما یک‌لحظه نیز ‌دست از مبارزه با متجاوزین کفار نکشید و گویا اصلاً آرامش حاج محمود در مبارزه با دشمنان اسلام و خدمت به اسلام و مسلمین خلاصه می‌شد.

حاج محمود چون از قدرت برنامه‌ریزی، تدبیر و طراحی کم‌نظیری برخوردار بود، جایگاه اش همیشه در پست‌های حساس و مسئولیت آفرین و پرخطر بود.

ازجمله مسئولیت‌های حاج محمود، گروه ضربت عملیات جنگل و فرماندهی عملیات جنگل‌های گیلان برای سرکوبی ایادی استکبار جهانی، فرماندهی گردان رزمی، معاونت طرح و عملیات تیپ قدس، قائم‌مقام ستاد لشکر قدس و ریاست ستاد لشکر قدس بود که بر شانه‌های ستبرش سنگینی می‌کرد، اما با شجاعت، ایثار، تدبیر، مدیریت، سعه‌صدر و قدرت توانمندی عالی که داشت با توفیق، نصرت و پیروزی در عملیات‌ها نشان داد که از لیاقت و شایستگی‌های خاصی برخوردار است.

وی با تواضع، فروتنی، خویشتن‌داری و اعتمادبه‌نفسی که داشت در اوج و انبوه مشکلات بیشتر می‌درخشید و از هر حیث الگویی مناسب برای سایر هم‌رزمانش بود.

زندگی حاج محمود پس از ازدواج

او در سال ۱۳۶۰ زندگی مشترکش را با همسر مکرمه‌اش در کمال صفا و صمیمیت بنیان نهاد و حاصل پیوند مقدسش دو عطیه الهی می‌باشند که تداوم‌بخش راه تابناک پدر در جولانگاه هستی خواهند بود.

حاج محمود نه‌تنها در میان خانواده و بستگان و هم‌رزمانش عزیز گرامی بود، حتی تمامی مردم خدا جوی رشت به او افتخار می‌کنند و همواره یاد و خاطره‌اش مایه افتخار و مباهات گیلانی و بلکه هر ایرانی خواهد بود.

سردار شهید حاج محمود قلی پور در 13 آبان 1364 به‌عنوان مسئول ستاد لشکر قدس گیلان منصوب شد و با این مسئولیت در عملیات کربلای دو در منطقه حاج عمران شرکت کرد.

نحوه شهادت سردار سرافراز لشکر قدس گیلان

در این عملیات که در ساعت 12 شب 9 شهریور 1365 انجام شد، گردان‌های کمیل، میثم و حمزه سیدالشهدا (ع) از لشکر قدس هم‌زمان با یگان‌های رزمی دیگر به‌سوی مواضع دشمن پیشروی کردند و در همان ساعات اولیه دشمن را در نیز شکستند.

رضوان خواه فرمانده گردان کمیل برای هدایت نیروهای خود جهت تصرف اهداف از پیش تعیین‌شده درخواست نیروهای کمکی کرد و درحالی‌که براثر اصابت گلوله مجروح شده بود، باوجود جراحت بااقتدار گردان خود را در میان آتش دشمن به‌پیش می‌برد که بار دیگر مورد اصابت ترکش قرار گرفت و به شهادت رسید، پس از درخواست نیروی کمکی، فرماندهی لشکر به حاج محمود قلی پور رئیس ستاد مأ‌موریت داد به‌سرعت گردان مالک اشتر را که به‌عنوان گردان پشتیبان آماده بود، به خطوط درگیری اعزام کند.

در این مأموریت، حاج محمود را حاج علی گلستانی معاون ستاد و محمد نژاد تعاون تدارکات و لجستیک و غلامرضا قبادی مسئول بسیج همراهی کردند و آن‌ها نیروهای کمکی را به خطوط درگیری اعزام کردند.

پس از اعزام گردان محل مأموریت خود را ترک نکرده بود که سنگرشان در قلعه رفیع کدو، مورد اصابت گلوله توپ قرار گرفت و درنتیجه، حاج محمود قلی پور به همراه هم‌رزمانش به شهادت رسید و پیکر آنان در اثر انفجار تکه‌تکه شد.

پیکر پاک و مطهر سردار شهید حاج محمود قلی پور پس از تشییع باشکوه مردم در شهرستان رشت در گلزار شهدا تازه‌آباد به خاک سپرده شد.

سردار شهید حاج محمود قلی پور به هنگام شهادت، دو فرزند به نام‌های صدیقه و فاطمه داشت که اکنون تداوم‌بخش راه تابناک پدر در جولانگاه هستی هستند.

حاج محمود از زبان همسر:

محمود انسان وارسته‌ای بود و هیچ‌گاه از مسئولیت خودش سوءاستفاده نکرد، یادم هست بعضی‌اوقات که بچه‌ها دچار بیماری می‌شدند، محمود با ماشین سپاه آن‌ها را به بیمارستان نمی‌برد، شبانه آن‌ها را بغل می‌کرد و با وسیله کرایه‌ای به بیمارستان می‌رساند.

هر وقت از او می‌پرسیدم، در سپاه چه‌کار می‌کنی؟ پاسخ می‌داد: جارو می‌کنم، یک روز از طریق دوستانش متوجه مسئولیت او شدم، اما او بازهم بدون اینکه در مورد کارش توضیح دهد، گفت: مگر برای شما فرقی می‌کند،‌ من چه‌کاره هستم؟

هر مقرراتی که افراد عادی ملزم به انجام آن بودند، خودش نیز رعایت می‌کرد، آن‌قدر در زندگی اخلاص داشت که بالاخره خدا او را نزد خویش پذیرفت.

پیام شهید:

برادران و خواهران، قدر این نعمت الهی را داشته باشید و همیشه شکر گذار خداوند باشید؛ زیرا هرگاه ناشکری و کفران نعمت کنید، خداوند نعمت‌ها را از شما خواهد گرفت.

هدف انقلاب ما مشخص است و هم‌اکنون ابرقدرت‌ها دیدند که دستشان از ایران کوتاه شده لذا توسط کشورهایی که زیر استعمار این‌ها قرار دارند می‌خواهند انقلاب ایران را به هر طریقی که شده از بین ببرند چه از طریق عراق چه از طریق ترکیه و چه از طریق کشورهایی که هنوز در مقابل ما قرار نگرفتند و این ماهیت کشورهایی را که در اطراف ما هستند را برای ما مشخص می‌کند.

هدف اصلی حفاظت از انقلاب اسلامی و توسعه دادن آن در سراسر جهان است و از همه‌ پدران و مادران می‌خواهم که هیچ‌وقت ناراحت نشوند چون این کار به خاطر خدا و اسلام است و اگر آن‌ها افراد مؤمن و معتقد به این انقلاب هستند هیچ از شهادت بچه‌هایشان ناراحت نشوند.

فرازی از وصیت‌نامه سردار شهید حاج محمود قلی پور:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

یا ایتها النفس المطمئنه ارجعى الى ربک راضیته مرضیه

هان اى آرامش گرفته به‌جانب پروردگارت بازگرد و درآنى که تو خوشنود از خداى خود هستى و خدایت از تو خوشنود است.

با سلام به منجى عالم بشریت و نجات‌دهنده انسان‌های روى زمین حضرت مهدى (عج) و نایب برحقش ولى امر زمان و مرجع تقلید مسلمین جهان آیت‌الله‌العظمی الامام خمینى و نمایندگان برحق امام در سراسر کشور خصوصاً آیت‌الله احسان‌بخش.

درد هر تیر و ترکش را تحمل می‌کنم ولى اندوه خمینى را هرگز، از میان رنگ‌ها رنگ سرخ را برگزیده‌ام و از میان مرگ‌ها شهادت را.

بار خدایا تو را سپاس می‌گویم که رهبر و مربى عظیم الشان از میان مردم برخاست و طاغوت را از بین برد و اسلام واقعى را براى امت به ارمغان آورد و ما را که فرسنگ‌ها با اسلام فاصله داشتیم نزدیک گردانید و حکومت الهى را در ایران وجهان به ثبت رسانید.

برادران و خواهران و اى امت مسلمان:

قدردان نعمت الهى باشید و همیشه شکر خدا را به‌جا آوریم، زیرا هرگاه ناشکرى کنید و کفران نعمت نمایید خداوند تمام نعمت‌ها را از شما خواهد گرفت و آن روز دیگر چاره‌اى نداریم و دیر است.

حال که مشیعت الهى بر آن شد که در راه او خونم بر زمین ریخته شود و شهادت در راه او نصیبم شود امیدوارم که قطره‌اى باشم در دریاى بزرگ الهى و او قبول کند و خوشحالم که پس از مدتى کارکردن در سپاه همچون بیگلوها و حق‌وردیان و برادران خوب دیگر به لقاءالله پیوستم.

امید است که خداوند از سر تقصیرات ناآگاهانه من بگذرد و این خون باعث پاکیزگى گناهان شود که اگر این خون‌ها نبود هرگز اسلام به این حد نمى‌رسید و این خون‌هاست که باعث تقویت اسلام و تداوم انقلاب اسلامى است.

ای امت حزب‌الله:

حال که تمام استکبار جهانى از شرق تا غرب جنایتکار دست‌به‌دست هم داده‌اند که تا ضربه‌هاى خود را به اسلام بزنند لازم است که وحدت کلمه را در تمام سطوح حفظ بکنند و افرادی که باعث به هم زدن این وحدت در امت حزب‌الله مى‌شوند را از خود طرد کند زیرا که اکنون اسلام و انقلاب اسلامى به فرمایش رهبر انقلاب نیاز به وحدت دارد و همیشه به‌غیراز مسئله جنگ که در صدر تمام امور قرار دارد باید هرچه زودتر به پیروزى نهایى به اتمام برسد و به مسائل دیگر نپردازند و شیطان را از خود دور کنند.

حال که سعادت زیارت حضرت اباعبدالله حسین (ع) در دنیا نصیبم نشد امیدوارم که افرادى پس از پیروزى به کربلا مى‌روند یاد شهدا را بنمایید و از طرف آن‌ها نائب الزیاره باشند زیرا که این خون‌ها باعث رسیدن آن‌ها به کربلا شد.

ای امت حزب‌الله، روحانیت در خط امام و آن‌هایی که صادقانه در این انقلاب کار می‌کنند را در نظر داشته باشند؛ خصوصاً نماینده محترم حضرت امام در استان گیلان که من به‌شخصه بسیار زیاد علاقه‌مند ایشان هستم و امیدوارم که خداوند به حضرت امام و تمام پیروان امام و ایشان سلامتى عنایت بفرماید زیرا که ایشان خدمت زیادى به این مردم محروم کرده و خود را وقف جمهورى اسلامى کردند.

حال که نیاز جنگ، به شما امت حزب‌الله است تا کار جنگ یکسره نشود از شما به‌عنوان فرزند کوچک می‌خواهم که در جبهه حضور پیدا کنید و براى رضاى خدا و ثبات اسلام روى به جبهه‌ها بیاورید و کمتر در این برهه به فکر مشکلات زندگى باشید زیرا که هرگز چنین موقعیتى به دستتان نخواهد آمد و فردا دیر است.

ای برادران سپاهى من:

امید است که بیشتر از این در رابطه با جنگ فعال باشند و به مسئولین سپاه فشار آورند تا آن‌ها را به جبهه بفرستند زیرا آن نظرى که حضرت امام به سپاه دارند و وقتى فرمودند که اگر سپاه نبود کشور هم نبود؛ شما با حضور دائم خود در جبهه‌ها این را به اثبات برسانید که از قبل بیشتر به فکر جنگ باشید تا خداوند توفیق پیروزى نهایى را به این امت نشان دهد.
در خاتمه از تمام برادران سپاه و مردم که مرا می‌شناختند رضایت می‌طلبم و امیدوارم که این خون‌ها باعث جوشش بیشتر تداوم انقلاب باشد. مرگ بر آمریکا و شوروی و منافقین؛ والسلام.

پاسدار اسلام و کوچک همه شما محمود قلی پور

به گزارش فارس، یادواره سردار شهید حاج محمود قلی پور و هم‌رزمان شهیدش عصر روز شنبه ۱۰ شهریور با سخنرانی آیت‌الله عاملی، نماینده ولی‌فقیه استان اردبیل در گلزار شهدای شهرستان رشت برگزار می‌شود.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار