کد خبر : 30640
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵

استاندارد سوغاتی‌های گیلان اهمیت زیادی دارد

استاندارد سوغاتی‌های گیلان اهمیت زیادی دارد

با توجه به گردشگر پذیر بودن گیلان، کیفیت محصولاتی همچون چای، برنج و زیتون که بعنوان سوغات مشتریان زیادی دارد، دارای اهمیت ویژه‌ای است.

به گزارش گیلانستان، داریوش اشکانی‌پور در جلسه استاندارد استان گفت: شهروندان کالاهای دارای نشان استاندارد را با رعایت سه شرط برخورداری از کد 10 رقمی، شرایط نگهداری درج شده روی بسته بندی و تاریخ انقضاء اعلام شده با اطمینان خاطر مصرف کنند.

وی افزود: شهروندان باید به تاریخ انقضاء و شرایط نگهداری کالاها توجه ویژه داشته باشند، چرا که به طور مثال برای محصولات فاسدشدنی بویژه مواد غذایی، رعایت زنجیره سرما جزو الزامات است.

وی با اشاره به اینکه استاندارد فقط بر کالاهای دارای بسته بندی نظارت می‌کند، تصریح کرد: واحدهای تولیدی، مجموعه استاندارد را با رعایت خط قرمز سلامت مردم در کنار خودشان ببینند.

مدیرکل استاندارد گیلان با اشاره به اینکه در حال حاضر 829 واحد تولیدی در استان تحت پوشش و مشمول استاندارد اجباری هستند،گفت: تاکنون 756 واحد از این واحدها موفق به اخذ پروانه معتبر استاندارد شده‌اند.

اشکانی‌پور تصریح کرد: تا پایان مهرماه امسال، 241 مورد گواهی نامه استاندارد تمدید و 50 مورد گواهی نامه جدید استاندارد نیز صادر شد.

وی اضافه‌کرد: در ارزیابی‌ها، 110 گواهی نامه بدلیل توقف تولید و یا نقص، ابطال و 68 گواهی نامه تعلیق شد که در صورت رفع نشدن نواقص ابطال می‌شود.

مدیرکل استاندارد گیلان همچنین از صدور 331 گواهینامه صادراتی از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه خبر داد و گفت : 796 گواهی نامه وارداتی برای محموله های مشمول استاندارد اجباری نیز درهمین مدت صادر شد.

وی اضافه کرد: در هفت ماه گذشته بیش از2 هزار و 200 مورد از واحدهای تولیدی گیلان بازدید فنی انجام شد.

به گفته مدیرکل استاندارد گیلان در این مدت 769 گواهی نامه نیز برای آسانسورهای ساختمان های در حال ساخت صادر شد .

اشکانی پور در ادامه با اشاره به نظارت بر کیفیت ایمنی آسانسورها به عنوان یکی از وظایف استاندارد گفت : متاسفانه مبحث 15 توسط مهندسان ناظر در ساخت و ساز رعایت نمی شود که این امر مالکان را دچار مشکل می کند .

وی تصریح کرد : شهروندان می توانند با ارسال شناسه 10 رقمی که روی آسانسورها نصب شده است به سامانه پیامکی 10001517 از موارد مربوط به آسانسور ها اطلاع یابند .

مدیرکل استاندارد گیلان در ادامه با تاکید بر لزوم تمدید گواهینامه استاندارد در هر سال گفت : اعتبار گواهی نامه ها فقط یکساله است و ممکن است بعد از آن ، ایمنی لازم برای آن وسیله وجود نداشته باشد .

مدیرکل استاندارد گیلان گفت: با توجه به گردشگر پذیر بودن گیلان، کیفیت محصولاتی همچون چای، برنج و زیتون که بعنوان سوغات مشتریان زیادی دارد، دارای اهمیت ویژه‌ای است .

اشکانی پور با اشاره به اینکه برای 40 واحد بسته بندی چای پروانه و نشان استاندارد صادر شده است افزود : چایکاران می توانند محصولات خود را به هریک از این واحدهای بسته بندی عرضه کنند اما اگر محصول آنها در این واحدها بسته بندی شد بایستی استانداردهای لازم را داشته باشد .

وی ادامه داد : تلاش می کنیم به بسته بندی برنج نشان استاندار اختصاص یابد  تا فرهنگ سازی، مردم به سمت خرید کالاهای بسته بندی بروند .

مدیرکل استاندارد گیلان یکی از وظایف این نهاد نظارتی را تدوین و بازنگری استاندارد ها اعلام کرد و گفت : پارسال 50 فقره استاندارد ملی تدوین شد، امسال 40 عنوان استاندارد در دست تدوین داریم و اگر سازمان ملی استاندارد ابلاغ های لازم را بدهد، 10 عنوان دیگر را نیز تدوین می کنیم .

اشکانی‌پور با اشاره به بازنگری استانداردها در هر 5 سال تصریح‌کرد: امسال 118 عنوان استاندارد بازنگری شد .

وی افزود : به دلیل فعالیت سازمان ملی استاندارد در زمینه تدوین استانداردهای بین المللی، رتبه ایران از 67 به 22 رسید .

مدیرکل استاندارد گیلان با بیان اینکه امسال یک پیشنهاد برای سازمان ملی استاندارد داریم، گفت: اهتمام داریم امسال نیز یک عنوان استاندارد در زمینه صنایع الکترونیک به سازمان ملی ارائه دهیم .

اشکانی پور از ایجاد دفترهای استاندارد سازی در دانشگاه ها و مراکز علمی خبر داد و  افزود : در همین راستا، 12 تفاهم نامه با دانشگاه ها منعقد کرده‌ایم .

مدیرکل استاندارد گیلان با اشاره به اینکه در استان کارگاه تولید طلا و جواهر نداریم، گفت: نظارت استاندارد بر این کارگاه ها با کدهای رهگیری است که با آن سازنده و مکان تولید مشخص می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 64 آزمایشگاه همکار را تایید صلاحیت کردیم گفت: 46 آزمایشگاه اکنون فعال هستند .

اشکانی پور در خصوص نحوه نظارت استاندارد به کالاهای منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: این منطقه جزء حوزه نظارتی ما نیست و حکم کشور ثالث را دارد، اما در صورتی که از ما بخواهند ، آماده همکاری هستیم .

وی در پایان گفت : البته منطقه آزاد انزلی سایت موقتی را طراحی و جایی را در آن برای استاندارد جانمایی کرده است که خدماتی را به آنها خواهیم داد.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار