کد خبر : 40254
تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 مرداد 1398- 12: 15

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی:

استانداری که جلیلی سخنران ۲۲ بهمن آن استان بود زنگ زد که ایشان نباید برای سخنرانی بیاید و مسئولیت امنیت مراسم را از خودم سلب می کنم!

استانداری که جلیلی سخنران ۲۲ بهمن آن استان بود زنگ زد که ایشان نباید برای سخنرانی بیاید و مسئولیت امنیت مراسم را از خودم سلب می کنم!

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به برخی فشارها و اعمال نفوذها برای برگزار نشدن برخی از راهپیمایی ها گفت: استرس برخی راهپیمایی ها برگزار کنندگان را تا سکته پیش می برد.

به گزارش گیلانستان، نصرت الله لطفی در گفتگو با مهر اقتدار و موفقیت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را به دلیل حرکت در مسیر رهنمودهای مقام معظم رهبری و ایستادگی های آیت الله جنتی در برابر فشارها می داند و با صراحت می گوید: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به دور از گروه بندی های سیاسی و با تکیه بر منویات ولی فقیه زمان، توانسته در پیشبرد اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی قدم های کم نظیری را بردارد.

برای نمونه از راهپیمایی هایی که در اوج فتنه در سال ۷۸ و ۹۶ در حمایت از انقلاب اسلامی برگزار شد، نام می برد و هشدار می دهد، ملت ایران هیچ گاه بر سر ارزش های انقلابی و اسلامی با کسی تعارف نداشته است، برخی کاستی ها را قبول داریم، اما هرگز در حمایت از ارزش ها لحظه ای تردید نکردیم.

تاکید دارد که مهم ترین اصل در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی «اصل ولایت مطلقه فقیه» است و به عبارتی انقلاب اسلامی انقلابی است که با هدایت امام خمینی(ره) ایجاد شد اما نقش‌آفرین اصلی مردم بودند و امروز نیز امام خامنه ای و پیروی از ایشان و تداوم راه امام خمینی(ره) و حضور مداوم مردم در صحنه ها سبب اقتدار و سربلندی ایران اسلامی خواهد شد.

مردم و ولایت فقیه را دو بال پرواز و توسعه کشور می داند و معتقد است: اگر یکی از این دو بال به هر دلیلی با مشکل مواجه شوند، حرکت پرنده انقلاب و جمهوری اسلامی دچار مشکل خواهد شد.

وقتی از وی خواستم دلیل خود را پیرامون این که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی عملکرد جناحی نداشته است، بیان کند، گفت: نگاه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، حاکمیتی و بر اساس مصلحت نظام دینی است و از هیچ حزب، جناح و گروه تاثیرپذیر نبوده است و از همه جناح ها شماتت هایی شنیده اما به وظیفه خود عمل کرده است، هیچ دولت خاص را نیز استثنا نکرده است، برای اثبات این مطلب دلیل دارم، در انتخابات قبلی خبرگان رهبری ما برای ۲۲ بهمن سخنران دعوت کرده بودیم، بر اساس قانون انتخابات، نامزدهای انتخاباتی در حوزه انتخابیه خود نباید تریبون رسمی داشته باشند، در سخنرانی یوم الله ۲۲ بهمن، در آستانه انتخابات خبرگان رهبری، آیت الله سید احمد خاتمی نامزد انتخابات خبرگان رهبری از استان کرمان سخنران رشت، آیت الله حسینی بوشهری نامزد انتخابات خبرگان رهبری در استان بوشهر و سخنران اصفهان بود، آیت الله موحدی کرمانی نامزد انتخابات استان تهران و سخنران قم بود، حجت الاسلام حسن روحانی نامزد انتخابات خبرگان رهبری در استان تهران و سخنران شهر تهران بود.

بعد معاون سیاسی وقت وزارت کشور تماس می گیرد، که آن ۳ نفر حق سخنرانی ندارند، می گوییم به چه دلیل؟ می گویند، نامزد انتخابات هستند، ما قبول نکردیم و گفتیم، اگر قرار به عمل به مُر قانون باشد، در تهران عمل خلاف قانون رخ می دهد، ایستادیم و سخنرانی ها انجام شد، اگر از دولت تاثیرپذیر بودیم، نمی توانستیم این گونه مستقل عمل کنیم.

این بخش هایی از اظهارات نصرت الله لطفی است. وی قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است که در مقطع کنونی یکی از مهم ترین تشکل های انقلاب اسلامی به حساب می آید.

آنچه پیش رو دارید گفتگویی با نصرت الله لطفی در حاشیه سفر وی به ورامین به مناسبت ۱۲ مرداد سالروز تاسیس نهاد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است:

* موارد دیگری از فشارهای وارده بر این نهاد در راهپیمایی ها به ویژه در دولت قبلی دارید؟

بله، در دولت قبلی یک همایشی در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی داشتیم، در پایان همایش آیت الله جنتی زمانی که می خواست، از همایش بیرون برود، بنده را صدا کرد و گفت: « از حالا به فکر سخنران برای ۲۲ بهمن باشید. » ما هم شروع کردیم، سخنرانان را بررسی و دعوت کردیم، روز ۲۰ بهمن، از دفتر رییس جمهور سابق، به ما اطلاع داند، که برای ۲۲ بهمن در تمام مراکز استان ها وزرا به عنوان سخنران تعیین شده است.

با معاون سیاسی وزیر کشور وقت تماس گرفتم، خود وزیر برای ماموریتی خارج از تهران بود، به معاون سیاسی گفتم ما برای ۲۲ بهمن سخنران دعوت کردیم، این سخنرانان محترم هستند، اعزام شدند، این که وزرا برای سخنرانی به مراکز استان ها بروند، معنی ندارد، در برخی از استان ها وزرا جزو سخنرانان هستند، اما این که همه استان ها از وزرا استفاده کنند، صحیح نیست، اما قبول نکرد.

بنده به تمام مراکز استان ها ۲ خط نوشتم، که تریبون به وزرا داده نشود و باید سخنرانانی که از قبل هماهنگ شده اند، برای سخنرانی بیایند، این استقلال در مراسم توسط مدیرکل های محلی و مسئولینی که تاثیرپذیر استانداران باشند، امکان پذیر نبود.

حساسیت نهاد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نباید مورد غفلت واقع شود و برای تقویت نظام دینی باید این نهاد را تقویت کنیم، از این منظر است.

* جایی گفته بودید برای برگزاری راهپیمایی ضد اغتشاشات در سال ۹۶ نیز تحت فشار بودید، ماجرای این فشارها چه بود؟

در اغتشاشات دی ماه ۹۶، زمانی که به فاصله ۳ روز در بیش از ۹۲ شهر کشور جمعیتی را با آدرس غلط دادن، به کف خیابان آوردند و با اوج وقاهت و پستی و فریب خوردگی پرچم جمهوری اسلامی را آتش زدند، برای جمع کردن اغتشاشات قرار شد، مانند ۹ دی ۸۸ از خود مردم برای جمع کردن اغتشاشات مدد بخواهیم.

در این رابطه جلسات متعددی برگزار شد، وقتی که از تهران به سوی قم حرکت کردم، در مسیر ۲ بار آیت الله جنتی تماس گرفت و به نقل از روسای قوا و برخی از شخصیت ها خواستار صدور سریع اطلاعیه و زمینه چینی برای راهپیمایی شد، آن شب تا صبح نخوابیدم و چون دسترسی به بخشنامه و امور اداری میسر نبود از طریق پیامک استان ها را برای راهپیمایی بسیج کردیم، ناگهان صبح ساعت ۱۰ ورق برگشت و برخی جایگاه ها گفتند، نباید راهپیمایی برگزار شود.

من یک سی دی دارم، از اخبار آن روز برخی از بخش های خبری صداوسیما که خود دوستان می گویند، کاری به هم ریخته تر از این در تاریخ صداوسیما نداشتیم، راجع به راهپیمایی۱۳ دی ماه سال ۹۶ در تیتر خبر دعوت به راهپیمایی می شود و با برخی از شهروندان مصاحبه شد و گفتند، برای راهپیمایی خواهند آمد، اما در مشروح خبر مجری خبر مکثی می کند و می گوید، با تصویب شورای امنیت و شورای تامین راهپیمایی برگزار نخواهد شد، آن شب تا صبح را نخوابیده بودم و فشار سنگین روی ما بود.

به نوعی برخی ها عوامفریبی کرده بودند و اعلام کردند، راهپیمایی لغو شده است، اما استنباط من این بود، که مقام معظم رهبری در اولین دیدار دیدگاه خود را بیان می کنند، که اولین دیدار نیز ۱۹ دی و با مردم قم بود، به گونه ای مدیریت کردیم، که هر روز در چند شهر راهپیمایی برگزار شد، حتی برای برخورد با بنده نامه نوشتند، که چرا راهپیمایی برگزار کردید، لکن در دیدار ۱۹ دی ۳ الی ۴ بار حضرت آقا به عنوان افتخار از آن راهپیمایی ها نام بردند و آقایان ساکت شدند.

کدام نهاد و ارگان استانی تاثیرپذیر از دولت، کدام مدیر تحت امر دولت می تواند، سازمان و تشکیلات خود را فدای یک راهپیمایی کند، چاره ای هم ندارد، قرار است، در طول سال سازمان را اداره کند.

* راهپیمایی حمایت از کاهش تعهدات برجامی کشورمان نیز پر حاشیه بود، از آن راهپیمایی نیز بگویید

در مساله کاهش تعهدات برجامی قرار بود، رییس جمهور محترم موضع نظام را اعلام کند، ما آماده بودیم، که پس از اعلام موضع نظام به دنیا بفهمانیم آنچه رییس جمهور محترم اعلام کرد، حرف تک تک ایرانی ها است و برای راهپیمایی آماده شدیم و اطلاعیه را هم نوشته بودیم، تا بلافاصله پس از اعلام موضع رییس جمهور اطلاعیه منتشر شود.

اما به فاصله ۲ ساعت همان جایگاه هایی که ما را برای راهپیمایی تشویق می کردند، نگران شدند و بنده را متهم کردند، که می خواهید برجام را زیر سوال برده و از فلان و فلان حمایت کنید، ما گفتیم آقایان ما اینجا دشمن واحدی داریم، نیاز به اتحاد و انسجام درون کشور و صحه گذاشتن بر موضع نظام را داریم و رییس جمهور محترم مصوبه شورای عالی امنیت ملی را قرائت کرد، اما تا زمانی که خطبه های نماز جمعه خوانده می شد و بعد از خطبه ها راهپیمایی بود، ما تحت فشار بودیم، که راهپیمایی برگزار نشود.

متهم به خیانت و نفوذی بودن شدیم، این اتهامات به ما وارد شد، با شیطنت و خباثت به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فضای مجازی ما را متهم به خیانت کردند، اما ما احساس تکلیف کردیم و مصلحت نظام دینی را دیدیم، وقتی راهپیمایی برگزار شد و بیانیه خوانده شد، دیدند، خیر، نگاه ما حاکمیتی بوده و نگاه حزبی نداشتیم.

* ماجرای تلاش برای لغو سخنرانی آقایان جلیلی و قالیباف در ۲۲ بهمن چه بود؟

در همایش استانداران بودم، بعد از سخنرانی بنده معاون وزیر به من گفت، که استانداران محترم در خصوص دعوت سخنرانان توسط شما حرف دارند و می خواهند از دولتمردان برای سخنرانی ۲۲ بهمن دعوت شود، اما گفتم که دهه فجر هفته دولت نیست، از دولتمردان نیز برای سخنرانی دعوت خواهیم کرد، اما صرفا دولتی ها را دعوت نمی کنیم، دعوت انجام شد، آقای دکتر جلیلی سخنران یکی از استان ها بود، استاندار زنگ زد که الا و لابد وی نباید برای سخنرانی بیاید و من کتبا می نویسم و مسئولیت امنیت مراسم را از خودم سلب می کنم، گفتم در این صورت باید استعفایت را بنویسی، چرا که عدم حضور استاندار در محل ماموریت نافی مسئولیت تامین امنیت نیست.

در یکی از استانها آقای قالیباف سخنران بود، استانداری تماس گرفت، که استاندار و مدیران نباید شرکت کنند و اگر شرکت کردند، موقع سخنرانی جلسه را ترک می کنند، چرا قالیباف دعوت شده است، کمی بحثمان بالا گرفت، من گفتم در استان مجاور شما، استان فارس سخنران آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهور است، عملکرد ما جناحی نیست و در برابر خواسته های جناحی نیز مقاومت کردیم.

این سختی های کار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است، برخی می گویند، با یک بیانیه راهپیمایی برگزار می شود، خیر، پشت صحنه راهپیمایی ها استرس ها و فشارها تا حد سکته را دارد.

ظرفیت شورا در بزرگداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی نشان داد، که کل این نظام این شورا را به عنوان نهاد مدیر و مجری بزرگداشت ها می دانند، در شورای سیاستگذاری چهلمین سالگرد از مجلس نایب رییس اول، از دولت وزیر کشور و وزیر ارشاد، وزیر آموزش و پرورش و وزیر امور خارجه، از قوه قضاییه معاون رییس قوه قضاییه، رییس حوزه علمیه، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه، رییس سازمان صداوسیما و …

این جمع زیر مجموعه هیچ وزارتخانه ای شکل نمی گرفت، این ماموریت ها زیر هیچ نهاد و تشکیلاتی این گونه جمع نمی شوند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار