کد خبر : 32925
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴

استان گیلان ۱۵۰۰ ‌تن گوشت ماهیان خاویاری و ۴ تن خاویار ‌روانه بازار کرد

استان گیلان ۱۵۰۰ ‌تن گوشت ماهیان خاویاری و ۴ تن خاویار ‌روانه بازار کرد

مدیرکل شیلات گیلان‌ با اشاره به تولید یک میلیون و ۱۷۰ هزار تن انواع فرآورده‌های شیلاتی در کل کشور ‌گفت:‌ بیش از ‌ ۷۵ هزار تن انواع محصولات شیلاتی، سال گذشته در گیلان تولید شد.

به گزارش گیلانستان اسحاق شعبانی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ سال گذشته در کل کشور حدود یک میلیون و 170 هزار تن انواع محصولات و فرآورده‌های شیلاتی تولید و روانه بازار مصرف شد که بیش از 75 هزار تن آن توسط آبزی پروران گیلانی به مرحله استحصال رسید.

مدیرکل شیلات گیلان میزان تولید محصولات شیلاتی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی را سالانه زیر 100 هزار تن اعلام کرد و افزود: در آن زمان حدود ٤ هزار تن انواع فرآورده‌های شیلاتی در حوزه گیلان تولید می‌شد اما روند آبزی‌پروری پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور اساساً تغییر کرد.

شعبانی با بیان اینکه شیلات به عنوان حوزه برتر در بخش پرورش آبزیان تولید گونه‌های مختلف ماهی را 11 برابر در کشور افزایش داده است بیان داشت: تغییر در سیاست‌ها و اصلاح روش‌های پرورش ماهیان در کنار استفاده بهینه از منابع موجود از دلایل این موفقیت‌های ارزشمند در حوزه شیلات است.

وی در مورد روند تولید ماهیان خاویار پرورشی در کشور نیز تصریح کرد: تولید خاویار تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر به صید و استحصال خاویار ماهیان موجود در دریای خزر وابسته بود اما بعدها پرورش ماهیان خاویاری در کل کشور از جمله در استان گیلان به صورت امروزی متداول شد.

مدیرکل شیلات گیلان مهم‌ترین عللی که این دستگاه را مجبور به تغییر سیاست‌ها و تولید ماهیان خاویاری به صورت پرورشی کرد را برشمرد و ابراز داشت: به دلیلی مشکلاتی که پس از فروپاشی شوروی سابق و تقسیم دریای خزر بین 5 کشور به وجود آمد شیلات ایران رویکرد خود را تغییر داد.

شعبانی از وجود 90 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در کل کشور سخن گفت و تصریح کرد: بیش از 50 درصد این مزارع در گیلان واقع شده‌اند که نشان دهنده ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیار فراوان این استان در زمینه پرورش و تولید انواع فرآورده‌های مربوط به ماهیان خاویاری است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از هزار و 500 تن گوشت ماهیان خاویاری و 4 تن خاویار در سطح کشور تولید و روانه بازار مصرف شد عنوان کرد: بیش از یک سوم گوشت ماهیان خاویاری و خاویار استحصال شده کشور در مزارع پرورش ماهیان خاویاری استان گیلان تولید شده است.

مدیرکل شیلات گیلان با تأکید بر اینکه هم‌اکنون بیش از 15 تن خاویار در داخل استخرهای پرورشی کشور موجود و قابل استحصال است ابراز داشت: در حال حاضر 15 هزار قطعه از بهترین گونه ماهیان خاویاری شامل گروه‌های سنی مختلف در استخرهای پرورش ماهی کل کشور موجود است.

شعبانی افزایش تولید و پرورش ماهیان خاویاری را از اولویت‌های راهبردی شیلات کشور اعلام کرد و گفت: یکی از وظایف شیلات تولید غذای پاک برای اقشار مختلف مردم است تا با مصرف مداوم و مستمر این فرآورده‌ای ارزشمند ضریب سلامتی یک کشور افزایش پیدا کند.

وی دور زدن محدود‌کننده‌هایی نظیر کمبود منابع آبی را هدف مهم شیلات کشور در سال‌های اخیر خواند و عنوان کرد: در گیلان علاوه بر عاملی نظیر کمبود آبی نبود زمین‌ برای تولید و پرورش انواع آبزیان نیز به عنوان یک محدودیت محسوب می‌شود که باید با روش‌های مختلف آن را برطرف کرد.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار