کد خبر : 33001
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 دی 1397- 09: 19

استفاده غیرقانونی از پارکینگ مخصوص معلولان و جانبازان تا نبود فضای مناسب شهری

استفاده غیرقانونی از پارکینگ مخصوص معلولان و جانبازان تا نبود فضای مناسب شهری

استفاده غیرقانونی از پارکینگ مخصوص معلولان و جانبازان و نبود فضای مناسب شهری برای آنان جزو مهم‌ترین مشکلات این قشر از جامعه محسوب می‌شود.

به گزارش گیلانستان طبق آمارهای اعلامی بهزیستی، حدود ۱۰ درصد جمعیت جامعه را معلولین تشکیل می‌دهند و  با توجه به اینکه جانبازان زیر نظر بنیاد شهید بوده و آمار آنان در سامانه بهزیستی ثبت‌نشده،  این آمار جدای محاسبه تعداد جانبازان دوران جنگ تحمیلی است.

علی غم آشنایی نسبی افراد از مشکلات این قشر، به دلیل عدم وجود یک تشکل واحد از این اقلیت، قاعدتاً کسی به مشکلات آنان اشرافیت نداشته و یا کمتر به آنان توجه می‌شود.

عدم استفاده از پارکینگ جانبازان و معلولان توسط این قشر و عدم وجود مناسب‌سازی شهری دو مشکل اساسی معلولان جسمی حرکتی است، البته باید این نکته را نیز در نظر بگیریم که انسان‌ها در بازه‌های مختلف  ازجمله در کهن‌سالی یا زنان باردار دچار ناتوانایی‌های جسمی شده که به همین سبب افراد معلول را بیشتر درک می‌کنند.

واقعیت این است که عمده مشکلات معلولان در محیط‌های شهری به شبکه معابر و مبلمان شهری مربوط می‌شود، البته اصول مناسب‌سازی نه‌تنها برای معلولان بلکه برای افراد عادی نیز باید رعایت شود.

شهر تقریباً هیچ فضایی برای معلولان ندارد

یکی از معلولان ساکن لنگرود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به مشکلات شهری مناسب‌سازی معابر اظهار کرد: کافی است برای یک‌بار روی ویلچر یا خودرو بنشینید و از کوچه و خیابان‌ها عبور کنید یا قصد داشته باشید وارد یکی از بوستان‌ها شوید در این زمان خواهید دید شهر تقریباً هیچ فضایی برای معلولان ندارد.

یاسمن با بیان اینکه معلولان به دلیل ناتوانی درحرکت بیشتر زمان روز را در خانه سپری می‌کنند و همین موضوع باعث رخوت و کسالت آن‌ها می‌شود گفت: این در حالی‌ است که اگر مسؤولین با مناسب‌سازی معابر و بوستان‌ها امکان حضور معلولان را در جامعه فراهم کنند این قشر به‌راحتی به زندگی ادامه می‌دهند.

بارها در خیابان از ویلچر پرت شدم

یکی دیگر از معلولان جسمی حرکتی لنگرود نیز با بیان اینکه حدود ۵۵ سال است که معلول هستم و در تمام این مدت نیز فعالیت اجتماعی داشتم اظهار کرد: امکان تردد در داخل شهر لنگرود برای معلولان فراهم نیست و بارها در خیابان از ویلچر پرت شدم و برخی از مردم به من کمک کردند.

مهدی با بیان اینکه ۱۴ سال است که دچار ضایعه نخاعی شده‌ام گفت: معلولان هیچ تفریحی و امکاناتی در سطح شهر ندارند.

وی با بیان اینکه مأموران راهنمایی و رانندگی با چشم دیگری به معلولان نگاه می‌کنند افزود: در سطح شهر مکان‌هایی برای پارکینگ ویژه معلولان در نظر گرفته‌شده و بااینکه خودرو معلولان دارای پلاک ویژه هست ولی هیچ‌وقت مکان پارک خالی نیست و توسط افراد عادی اشغال می‌شود.

استفاده شخصی از پارکینگ مخصوص جانبازان و معلولان

رئیس اداره بهزیستی لنگرود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه در این شهرستان سه هزار معلول شناسایی‌شده اظهار کرد: توجه و شنیدن صدای معلولین توسط مسؤولین باعث شادی و ایجاد بارقه امید در این قشر شده است.

پیمان محمدی پور با تأکید بر مناسب‌سازی در سطح جامعه و استفاده برابری از فضاهای شهری برای همه افراد جامعه افزود: صحبت‌هایی با شهرداران لنگرود و چاف و چمخاله انجام‌شده که وعده داده شد تا در اجرای پروژه‌های عمرانی آتی مناسب‌سازی را در نظر داشته باشند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات بررسی مشکلات معلولان بیان کرد: یکی از مشکلات عمده معلولان در سطح شهر استفاده شخصی از پارکینگ مخصوص جانبازان و معلولان است.

ابلاغ طرح مناسب‌سازی‌ها به شهرداری‌ها

شهردار لنگرود نیز با اشاره به ابلاغ طرح مناسب‌سازی‌ها به شهرداری‌ها اظهار کرد: از زمان حضور خود در شهرداری در زمان انجام کارهای عمرانی مناسب‌سازی هم مدنظر قرار گرفت و این رویه ادامه دارد.

سید مهدی رجایی با اشاره به کمک‌های شهرداری به معلولان گفت: شهرداری آماده است تا تعداد سانس‌های بیشتری برای ورزش معلولان در اختیار آنان قرار دهد.

به گزارش فارس، در همه شهرها ازجمله لنگرود مکان‌هایی برای پارکینگ خودرو برای جانبازان و معلولین در نظر گرفته‌شده تا این قشر از افراد بتوانند برای حل مشکلات خود وارد خیابان شوند ولی اغلب مردم عادی از این فضا برای خود استفاده می‌کنند که موجب گلایه معلولین و جانبازان شده و خواستار پیگیری این موضوع هستند تا پلیس در این زمینه اقدامی به هنگام و دقیق انجام دهد.

البته مجری قانون برای اعمال قانون افراد متخلف نظیر اشغال پارکینگ اختصاصی جانبازان و معلولان جریمه‌هایی را در نظر گرفته ولی صرف جریمه نمی‌تواند فضایی را برای خودروهای معلولان باز کند.

گرچه در برخی از شهرها پلیس خودروهایی که مکان پارکینگ معلولین را با جرثقیل حمل می‌کنند ولی این مورد در سطح شهر لنگرود انجام‌نشده و موجب اشغال فضای اختصاصی این قشر شده و این امر موجب شده تا نه‌تنها معلولان از حق قانونی خود استفاده نکنند بلکه این قشر احساس می‌کنند مجری قانون نیز از حق قانونی آنان حمایت نمی‌کند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار