کد خبر : 56701
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 شهریور 1399- 14: 11

اصحاب رسانه و جهادی‌ها دو بال رهایی محلات از محرومیت و آسیب‌های اجتماعی

اصحاب رسانه و جهادی‌ها دو بال رهایی محلات از محرومیت و آسیب‌های اجتماعی

در راستای طرح جوادالائمه (ع) اصحاب رسانه با نمایندگان این قرارگاه در سپاه و بسیج در یکی از محلات رشت حاضر و مشکلاتشان را بررسی و احصا کردند.

به گزارش گیلانستان، محرومیت یکی از واژه‌های آشنا برای گیلانیان استخوان ترکانده در گرمی و سردی روزگار هست، محلاتی که از حداقل‌های شاخص‌های توسعه عقب‌مانده و از نگاه عدالت محور در توزیع خدمات عمومی توسط دولت عقب‌مانده‌اند.

امروزه تلاش‌های زیادی در جهت رفع محرومیت از شهرها و روستاهای کشور ازجمله استان گیلان شده اما رشد جمعیت، تراکم، کاهش درآمد ملی و در پی آن توزیع قطره‌چکان درآمدها در کنار سوء مدیریت‌هایی که بعضاً وجود دارد موجب شده تا ریشه عقب‌ماندگی‌ها در محلات محروم گسترده‌تر شده و تلاش مضاعف را برای حل آن‌ها بطلبد.

در کنار دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های دولتی، سپاه و بسیج امروزه در جهت رفع محرومیت از چهره محلات و کاهش آسیب‌های اجتماعی قدم‌های مثمر ثمری برداشته که نتیجه آن تاکنون بهره‌مندی از خدمات بخش عمومی دولت نظیر آب شرب، دفع بهداشتی فاضلاب، برخورداری از گاز شهری، استقرار دستگاه‌های فرهنگی و مذهبی نظیر خانه‌های عالم، مدرسه کتابخانه و توسعه بخش بهداشت و درمان در حاشیه شهرها و روستاها در حد خانه‌های بهداشت و مراکز مراقبت سلامت بوده است.

با توجه به کار کارشناسی صورت گرفته در استان توسط حافظان انقلاب در سپاه و بسیج، ۲۲ محله محروم و آسیب‌پذیر در استان گیلان شناسایی‌شده که تنها هفت محله از آن در سطح شهر رشت است.

امروزه سپاه، بسیج و گروه‌های جهادی مردم پایه برای رفع کمبودها و عقب‌ماندگی‌های حوزه‌های مختلف در راستای تلاش‌هایی که همه بر آن اهتمام دارند وارد میدان شده‌اند اما لازم است اصحاب رسانه که اولی‌ترین رسالتشان رساندن مشکلات مردم به گوش مسؤولین هست نیز پای‌کار بیایند و عقب‌ماندگی‌های عدیده در بخش‌های مختلف را با زبان لین، هنرمندانه و مطالبه گر بیان کنند.

عصر امروز در راستای بررسی مشکلات یکی از محلات حاشیه‌نشین و آسیب‌پذیر رشت اصحاب رسانه استان پا به‌پای نمایندگان قرارگاه جوادالائمه در محلات و سربازان انقلاب در سپاه و بسیج سری به محله سلیمان داراب رشت زدند و مشکلات و معضلات آن‌ها را ازجمله در بخش آسیب‌های اجتماعی و عقب‌ماندگی‌های عمرانی بررسی و احصا کردند.

اصحاب رسانه، مسؤولین امور اجتماعی و رسانه‌ای سپاه و هفت تن از نمایندگان قرارگاه جوادالائمه محلات محروم و آسیب‌پذیر رشت ابتدا در مسجد صاحب‌الزمان (عج) که هم‌اکنون در مرحله احداث قرار دارد دورهم گرد آمدند و به‌طورکلی با مشکلات مشترک محلات محروم، آسیب‌پذیر و حاشیه‌نشین آشنا شدند.

عقب‌ماندگی‌ها و توسعه‌نیافتگی در کنار کم برخورداری محلات معلولین، سلیمان داراب، فخب، آج بیشه، ولوکس، سیاه اسطخل و جماران در بخش‌های عمرانی، خدماتی، آب ‌فاضلاب، راه و شهرسازی، بهداشت و درمان و همچنین آموزش و ورزش از مهم‌ترین چالش‌های بود که توسط مدیران محلات با حضور اصحاب رسانه مطرح شد.

جاوید فلاح، مسوول معاونت اجتماعی سپاه قدس گیلان در نشستی که عصر امروز در مسجد صاحب‌الزمان (عج) سلیمان داراب رشت برگزار شد اظهار کرد که باید محرومیت‌ها و استضعافی که در طول تاریخ بر ملت رقم خورده را با تلاش مضاعف از بین ببریم و پس‌ازآن در گام دوم انقلاب به سمت تمدن سازی انقلاب اسلامی پیش برویم.

به گفته وی بسیاری از مشکلات کنونی ریشه در شعارهای انقلابی دارد درحالی‌که اگر التزام عملی در کارگزاران و جوانان انقلابی وجود داشت، مشکلات برطرف می‌شد.

فلاح می‌گوید باید مشکلات در محلات آسیب‌پذیر باهمت جوانان انقلابی برطرف شود، به‌گونه‌ای که باید شانه‌های خود را زیر بار خدمت مردم برد و برای مردم نوکری کرد.

مسؤول معاونت اجتماعی سپاه قدس گیلان نگاهش برای رفع عقب‌ماندگی‌ها البته به رسانه‌ها نیز هست، وی مدعی است رسانه‌ها باید پل ارتباطی مردم به‌ویژه محرومان باشند و با پیگیری مطالبات مردم باری از دوش مشکلات مردم بردارند.

فلاح معتقد است باید نگاه جهادی در مواجهه با مشکلات وجود داشته باشد زیرا با بروکراسی‌های متداول نمی‌توان مشکلات را رفع کرد.

مهدی پارسا، مسوول سازمان بسیج رسانه گیلان نیز در این نشست یکی از ابعاد فعالیت مدیران محلات حاشیه شهر را فعالیت رسانه‌ای می‌داند و می‌گوید محرومیت‌زدایی عقیده و راه و رسم ما است و باید در این زمینه تلاش‌ها مضاعف شود.

به گفته وی تا ابتدای امسال سه‌نقطه آسیب‌پذیر در استان وجود داشت اما اکنون این مناطق در پایش‌های صورت گرفته به ۲۲ منطقه افزایش پیداکرده است که باید بررسی وضعیت محلات آسیب‌پذیر و همچنین مطالبه گری از مسؤولین در رفع محرومیت‌ها اولویت رسانه‌ها باشد و با هماهنگی‌های صورت گرفته این مهم تا حدودی رقم خورده است.

اکنون همچون سایر عرصه‌های سخت و جانکاه، این بار نیز اصحاب رسانه در بحران‌ها حاضر هستند و پا به‌پای جهادگران عرصه سازندگی باروحیه جهادی و جوان در رفع محرومیت‌ها حتی به‌اندازه‌ای که ناله و فریاد اقشار محروم را به گوش مسؤولان برسانند، قدم برداشته و بر رسالت خود اهتمام دارند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار