کد خبر : 65289
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 اردیبهشت 1400- 47: 15

رئیس شوراهای گیلان:

اصلاح قوانین شورا ضروری است/ تعامل رمز موفقیت در شورا

اصلاح قوانین شورا ضروری است/ تعامل رمز موفقیت در شورا

رئیس شوراهای استان گیلان با بیان گزارش عملکرد این شورا در آخرین سال دوره پنجم، تعامل را رمز موفقیت شورا دانسته و بر لزوم اصلاح قوانین شوراها تأکید کرد.

به گزارش گیلانستان، یکی از پایه‌های اصلی تحقق انقلاب اسلامی، حضور و مشارکت گسترده مردم بوده و بدون داشتن این پشتوانه عظیم، مسلماً پیروزی محقق نمی‌‏شد.

در همین راستا در نهم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ ش، رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره)، طی فرمانی به شورای انقلاب، توصیه کردند که آیین‌نامه تدوین شوراها را تنظیم کند تا اصل حضور و مشارکت مردم تأمین شود.

نهم اردیبهشت‌ماه سالروز فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل شوراهای شهر و روستا بهانه‌ای شد تا به بررسی عملکرد و مشکلات و چالش‌های پیش روی این شورا در استان گیلان بپردازیم.

شورای استان، شورای فرادست استانی است که مهم‌ترین هدف آن نظارت بر عملکرد شوراها و ایجاد همکاری و هماهنگی شوراها است.

نظارت بر اجرای پروژه‌های استانی و ملی وظیفه مهم شورای استان است که تاکنون به دلیل عدم همکاری از سوی دولت‌ها عملی نشده است.

رئیس شوراهای استان گیلان بر اصلاح روند مکاتبات دبیرخانه شورای استان با ثبت بیش از ۵۰۰ نامه وارده، صادره و همچنین تصویب و نصب سیستم مالی مکانیزه برای اولین بار در شورای اسلامی استان گیلان جهت ایجاد شفافیت مالی را بخشی از عملکرد خود برشمرد و اظهار کرد: تنظیم تفاهم‌نامه با دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، تنظیم تفاهم‌نامه با سازمان صداوسیما مرکز گیلان جهت ارائه مسائل مربوط به شوراها و اطلاع‌رسانی، تنظیم تفاهم‌نامه با موسسه بینش مطهر در راستای انجام وظایف فرهنگی و اجتماعی از دیگر اقدامات مهم این شورا در آخرین سال دوره پنجم است.

علیرضا (شهاب) غفاری شورا را نهادی مردمی و از عوامل مهم در توسعه شهرها و روستاهای کشور دانسته و اساس شورا را تصمیم سازی‌های محلی در جهت حل مشکلات و نیازهای هر شهر یا روستا برشمرد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت مشکلات و نیازها توسط مردم در همان شهر یا روستا از اهداف دیگر شورا است، افزود: متأسفانه مبهم و ناقص بودن قوانین شوراها یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم موفقیت و اثربخش بودن شوراها در بسیاری از موارد است.

رئیس شوراهای استان گیلان تدین، تعقل، تلاش، تخصص و تعامل را ویژگی‌های لازم برای یک فرد شورایی دانسته و گفت: روحیه تعامل و توان شنیدن و همکاری با عقاید و نظرات متفاوت و مخالف مهم‌ترین ویژگی و لازمه هر فرد شورایی است.

وی با تأکید بر اینکه اگر ابهامات قوانین شوراها رفع شود قطعاً شاهد نقش‌آفرینی بهتر شوراها در توسعه شهرها و روستاها خواهیم بود، بیان داشت: ورود افراد کارآمد و بومی به این نهاد در صورت آشنایی آنان با قوانین و مقررات و وظایف شوراها می‌تواند این نقش را بیش‌ازپیش بهبود بخشد.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار