کد خبر : 69494
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400- 55: 17

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گیلان:

اعتبارات مساجد گیلان ناچیز است

اعتبارات مساجد گیلان ناچیز است

حجت الاسلام رضوانی‌نژاد با بیان اینکه مجموع اعتباری را که نهادهای مسئول جهت مساجد جذب و هزینه می کنند، بسیار ناچیز است گفت: در محلات و خیابان‌های جدید تعداد محدودی مسجد وجود دارد که مردم محل در ساخت و ساز این مساجد با مشکل مواجه‌اند.

به گزارش گیلانستان، حجت الاسلام «محمدعلی رضوانی نژاد»  با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی مسجد که با ماه عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) مقارن شده است با بیان اینکه مقدس‌ترین و با اهمیت‌ترین مکان روی زمین، مسجد است اظهارداشت: همه اماکن مقدس نظیر مکه، مدینه، بیت المقدس و کوفه نیز به اعتبار مسجد مقدس شده اند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گیلان با اشاره به نقش مسجد در شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران گفت: در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی به‌ویژه در دوران دفاع مقدس، مسجد خدمات قابل توجهی داشته است و جایگاه و نقش آن در صورت توجه کافی در مرحله حساس مقابله با هجوم فرهنگی دشمن نیز می‌تواند کارساز باشد.

وی با بیان اینکه به صورت پراکنده تحقیقاتی در خصوص مساجد انجام شده اما نیازمند تحقیقات بیشتر در این زمینه هستیم افزود: جز طرح سراسری تهیه شناسنامه مساجد که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز آمار انجام شده و حاوی مطالب بسیار مفیدی است کار شاخص دیگری در این حوزه به چشم نمی خورد  

رضوانی‌نژاد در ادامه با تشریح وضعیت مساجد استان گیلان با بیان اینکه از ۲ هزار و ۸۰۰ مسجد استان گیلان در حال حاضر بیش از نیمی از آنها فاقد فعالیت و تحرک لازم هستند اذعان کرد:  کمتر از ۲۰ درصد مساجد مذکور در  سه وقت صبح، ظهر و عصر، مغرب و عشا نماز اقامه می شود.

وی ادامه داد: به دلیل مشکلات اقتصادی، ائمه جماعات ترجیح می‌دهند در ادارات، سازمان‌ها، مراکز نظامی و انتظامی اقامه نماز کنند، لذا بیم آن می رود که نماز جماعت در مساجد به ویژه نماز ظهر تعطیل شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گیلان با بیان اینکه از جهت بهداشتی و نظافت ظاهری، درصد زیادی از مساجد جاذبه قابل قبولی به‌ویژه برای جوان‌ها ندارند تاکید کرد: خادمین و هیئت امنا در غالب مساجد کشور نه تنها جاذبه ای برای جذب جوانان ندارند بلکه خود مانع فعالیت بسیج و کانون های فرهنگی جوانان هستند و اکثر مساجد کشور صرفا در مدت محدود نماز باز بوده و نقش برجسته در اجتماع و حل معضلات فرهنگی و اجتماعی ندارند  

وی با انتقاد از اینکه در محلات جدید به ویژه در شهرک‌ها  و خیابان‌های جدید تعداد محدودی مسجد وجود دارد که مردم محل در ساخت و ساز این مساجد با مشکل مواجه اند افزود: محلات بسیاری در شهر رشت فاقد مسجد هستند و بسیار به چشم می خورد که ساخت و ساز مسجدی حدود ۱۵ سال طول کشیده و هنوز نیمه تمام است.

به گفته رضوانی نژاد در برخی از مناطق پنجگانه شهر رشت برای هر  ۱۲ هزار نفر یک مسجد وجود دارد.

وی با بیان اینکه مجموع اعتباری را که نهادهای مسئول جهت مساجد جذب و هزینه می کنند، بسیار ناچیز است  و این اعتبار در مقام مقایسه با ساخت یک فرهنگ سرا، یا یک بیمارستان کوچک، یا یک مجتمع آموزشی، یک پل کوچک و برابری نمی کند اذعان کرد: وضعیت بد اقتصادی مردم در سال های اخیر و عدم توجه وزارتخانه ها و ارگانها به مساجد وضعیت نگران کننده ای را به وجود آورده است که در صورت عدم رسیدگی جدی به زودی شاهد مساجدی خراب خواهیم بود .

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان ائمه جماعات، نیروهای فرهنگی و بسیجی، اعضای هیات امنادر مساجد را سرمایه‌ای عظیم دانست که به دلیل حضور معنوی در این سنگر حساس از کم هزینه‌ترین بخش نیروی انسانی به شمار می‌آیند و ادامه داد: این افراد نیروهای فهیم، ایثارگر، شجاع و کم توقعی هستند که سالهاست چراغ مساجد را روشن نگه داشته و با کرامت، خادم خانه خدا گشته‌اند .

وی با اعلام اینکه هیچ سازمان و ارگانی به صورت یک پارچه خود را متولی و مسؤول مساجد نمی داند اذعان کرد: زمانی که از اختیارات و ماموریت نهادها سؤال می‌شود و زمان تقسیم بودجه و اعتبارات، همه سازمان‌ها اعتبار و بودجه می خواهند اما زمان پاسخگویی و خدمات دادن، مردم از این سازمان به آن سازمان جهت مبلغ کمی مساعدت و کمک سرگردانند .

رضوانی‌نژاد بخش‌های صنعت و کشاورزی، مسکن و آموزش و پرورش و بخش فرهنگ غیردینی که در برنامه‌های توسعه از اعتبارات خوبی برخوردار شده و با شتاب بی سابقه‌ای رشد و گسترش پیدا کردند را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در این برنامه‌ها تنها مساجد بودند که نه سخنی از آنها به میان آمد و نه اعتباری برای آنها در نظر گرفتند. ۱۰ سال دولت در همه زمینه‌ها سرمایه گذاری کرد ولی مساجد کشور ۱۰ سال متوقف ماندند . حتی در بخش اموال تملیکی برای امور فرهنگی و عمرانی مناطق حاشیه‌نشین استان، تنها مرکزی که ممنوعیت تخصیص داشت مربوط به مساجد این مناطق بود.

وی با بیان اینکه متاسفانه دولت به بهانه دولتی نکردن این اماکن مقدس از کمک کردن به مساجد طفره می‌روند خاطرنشان ساخت: آیا صدها مؤسسه، تعاونی و حتی روزنامه‌ها که از کمک‌های دولتی استفاده می‌کنند، دولتی شده‌اند؟ بانک‌ها حاضرند به سالن‌های سینما، ورزشگاه‌ها و . . . یارانه و وام بدهند ولی از کمک به مساجد معذورند .

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار