کد خبر : 5055
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵

اعتدال به معنای این نیست که حکم خدا و فرمان رسول خدا را نادیده بگیریم/ مراقب ابوموسی های انقلاب اسلامی باشیم

اعتدال به معنای این نیست که حکم خدا و فرمان رسول خدا را نادیده بگیریم/ مراقب ابوموسی های انقلاب اسلامی باشیم

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان گفت: اگر بنا باشد به نام اعتدال حدود الهی نادیده گرفته و حجاب اسلامی نفی شود و ظلم ستیزی و روحیه انقلابی، تندروی به حساب آید، این نه تنها اعتدال نیست بلکه تعدی به حدود الهی است.

به گزارش درگیلان، حجت الاسلام و المسلمین عزت الله معتمد در مراسم تودیع و معارفه مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه سپاه ناحیه مقاومت “سلمان” که با حضور جمعی از مدیران، مسئولین، پاسداران و بسیجیان در سنگر برگزار شد، با اشاره به اینکه برای شناخت و انجام وظایف و تکالیفمان نیازمند مطالعه و بازخوانی تاریخ و حوادث تاریخی هستیم، اظهار کرد: تاریخ گذشته علیرغم اینکه حوادث تلخ و شیرینی دارد، می تواند معلمی دلسوز و صادق در بیان فراز و نشیب های اجتماعی و سیاسی و آئینه شفاف از تقابل حق و باطل و تضاد اندیشه ها، مواضع، جریانات و اشخاص باشد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان با یان اینکه تاریخ با همه پیشرفت ها و پس رفتهایش برای بشر امروزی عبرت آموز است خاطرنشان کرد: تاریخ، حوادث و رخدادهای امروز جامعه نیز تاریخ فردا و فرداها را می سازد؛ لذا به همین جهت است که امیرالمومنین(ع) ضمن تاکید و توصیه به مطالعه و بازخوانی تاریخ گذشته، آینده روشن ملتها و جوامع بشری را در گرو عبرت گیری از تاریخ می دانند.

شخصیت هایی با سابقه انقلابی و در عین حال ساده لوح، حکومت اسلامی را به بنی امیه تقدیم کردند

وی با اشاره به جنگ صفین ابراز نمود: امام علی(ع) در بازگشت از این جنگ در وصیتی به امام حسن مجتبی(ع) فرمودند؛ ای فرزندم مراقب باش که در همه عصرها و زمان ها صفحه تاریخ تکرار می شود، اما افراد، اشخاص و چهره ها عوض می شوند. مبادا از کسانی باشی که از تاریخ و حوادث گذشته درس عبرت نگیری چراکه در پرتو مطالعه و بازخوانی تاریخ گذشته، هم می توان دشمن و دشمنی های دشمن را شناخت و هم می توان راه مقابله با نفوذ و رخنه دشمن را دانست.

حجت الاسلام معتمد همچنین افزود: در تاریخ اسلام شخصیت های پیچیده و با سابقه انقلابی و در عین حال ساده لوح را مشاهده می کنیم که نه تنها از عوامل رخنه و نفوذ بوده، بلکه زمینه ساز فروپاشی حاکمیت دینی و انقلاب های توحیدی بودند و حکومت اسلامی را در زمان حضرت علی(ع) به بنی امیه تقدیم کردند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان با بیان اینکه اشخاصی مانند “ابوموسی اشعری” ، “اشعث بن قیس” ، “عمرو بن عاص” و … در ابتدای حرکت انقلابی خود از جایگاه ویژه ای در نهضت دینی و حاکمیت اسلامی برخوردار بودند، گفت: آنان در ادامه حرکت از مسیر حق منحرف شدند و در نهایت به اردوگاه باطل پیوستند و در مقابل جبهه حق و امام حق ایستادند و موجب خسارتهای فراوانی بر جامعه اسلامی و امت اسلام شدند.

سابقه انقلابی ملاک نیست بلکه انقلابی ماندن ملاک است

وی با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) در نامه 78 نهج البلاغه علت انحراف چنین اشخاصی را تبیین می کنند و در نامه 63 نهج البلاغه آنها را مستحق نکوهش و سرزنش می دانند، افزود: امام می فرمایند؛ برخی از پیشتازان و عناصر و چهره های انقلابی در نهضت های اسلامی و انقلاب توحیدی رسول خدا بودند که در ادامه مسیر از ماندن در جبهه حق بی بهره شدند و امام و حجت خدا را رها کردند. این جمله حضرت هشدار و بیدار باشی برای همه زمانها و نسلهاست که مراقب باشید ” سابقه انقلابی ملاک نیست بلکه انقلابی ماندن و ثابت ماندن در جبهه حق ملاک است.”

حجت الاسلام معتمد با اشاره به انحراف ابوموسی اشعری از خط اسلام و مکتب توحیدی، خاطرنشان کرد: حضرت علی (ع) در بیان علل انحراف  وی می فرماید: اولین علت انحراف ابوموسی اشعری، دنیا طلبی او بود. او درِ باغ سبز وعده های اموی را برای خود باز و آرزوها و خواستهای خود را در اردوگاه باطل می دید و اسیر فریب و نیرنگ سیاست بازی همچون معاویه شد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان با تاکید بر اینکه دنیاگرایی و دنیاپرستی، عامل طغیان و سرکشی ابوموسی اشعری شد، گفت: غرور، مستی و دنیاطلبی انسان را آن چنان کور، کر و گُنگ می کند که فضیلت ها و حقایق را نمی بیند.

مراقب ابوموسی های انقلاب اسلامی باشیم

وی با اشاره به یکی از احادیث پیامبر اکرم(ص) که ابن جریر از انس روایت می کند، ابراز نمود: رسول خدا(ص) فرمودند؛ “پشه تا هنگامی که گرسنه است، زنده می ماند و همین  که سیر گشت می میرد”. لذا آدمیزاد نیز چنین است یعنی تا زمانی که گرسنه است زنده می باشد و هرگاه از دنیا انباشته شد، می میرد. آری برخی خواص انقلابی دنیاطلب تا هنگامی که گرسنه اند، زنده و انقلابی اند، اما وقتی سیر و از دنیا انباشته شدند، مرگ انقلابی گری آنها فرا می رسد.

حجت الاسلام معتمد با تاکید بر اینکه باید مراقب ابوموسی های انقلاب اسلامی باشیم، تصریح کرد: خطر ابوموسی و اشعث های انقلاب اسلامی را باید جدی بگیریم.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) دومین علت انحراف ابوموسی اشعری را سخن گفتن و عمل کردن بر اساس هواهای نفسانی، عجب و خودپسندی می داند، اظهار داشت: هوس مداری و هواپرستی عامل انحراف ابوموسی هاست. عمده مخالفت ابوموسی اشعری با علی(ع) و جبهه حق، نه شبهه و تضاد اعتقادی بود و نه علمی، بلکه به جهت هوس مداری بود. او به همین جهت پس از رحلت رسول خدا(ص) اولین کسی بود که خلیفه را به لقب امیرالمومنین(ع) خطاب کرد با اینکه این لقب مختص علی بن ابیطالب بود.

وی با اشاره به سوابق و کارنامه ابوموسی اشعری اذعان نمود: وی سابقه انقلابی و درخشانی داشت. او از صحابی رسول خدا(ص) و از فرماندهان برجسته زمان خود و دارای مصحف قرآنی بود که عمری وقتش را در راه جمع آوری آن صرف کرد. ابوموسی از اصحاب فتوا بود و صوت قرآن او آنقدر زیبا بوده که پیامبر(ص) صدای او را به صدای نی های آل داوود(ع) تشبیه می کرد. ولکن به جهت هواپرستی، عجب و خودپسندی در مقابل جبهه حق ایستاد.

حجت الاسلام معتمد در ادامه با اشاره به اینکه امام متقین علی(ع) سومین علت انحراف ابوموسی از مسیر و جبهه حق را ” محرومیت او از عقل خدابنیادی و وحیانی” می دانند، افزود: چون وی از اندیشه و عقل بنیادی بی بهره بود، به این انحراف ویژگی رسیده بود به طوریکه نیروهای تحت امرش امام حق را کافر می دانستند و نقش اساسی در فتنه ها داشتند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان ابراز نمود: “بیمار دلی و باطل گرایی” چهارمین عامل انحراف ابوموسی اشعری بوده که علی(ع) می فرماید؛ او دارای بیماردلی و زخم درون بود، کوشیدم پیش از آنکه غیرقابل علاج و درمان باشد، مداوایش کنم ولی به دلیل باطل گویی نپذیرفت که مشکلات از مسیر خودش حل شود. جریان بیماردل و سست عنصر در قرآن یک جریان انحرافی است که غیر از جریان اهل نفاق می باشد.

وی با بیان اینکه بیماردلان کسانی هستند که قلبشان مریض است و به جهت ضعف در مبانی اعتقادی و برای تضعیف و شکست حکومت دینی با دشمن هسو و با بیگانگان رابطه سری برقرار می کنند، گفت: قرآن کریم در سوره احزاب گروهی از مسلمانان و اهل ایمان را معرفی می کند که منافق نیستند ولکن به جهت ضعف ایمانی و اعتقادی، بیماردلند.

حجت الاسلام معتمد خاطرنشان کرد: پس از بیان علل انحراف ابوموسی اشعری، ابوموسی نامه ای می نویسد که توسط سعید بن یحیی تقدیم امام میشود. امام علی (ع) نیز علل نکوهش ابوموسی را به طور صریح بیان می کند و می فرماید ” عدم پیروی از رهبری” از علل نکوهش او می باشد و سخنان و موضع گیری های ابوموسی با جبهه حق و امام حق هماهنگ نیست و تضعیف کرده و دشمن را تقویت می کند، به طوریکه رهبری و موقعیت حکومت اسلامی را سخت به مخاطره انداخته است. و برخلاف امر امام حق نیروهای خود را بسیج کرده و از فرمان ولی خدا سرپیچی نموده است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان “عدم شناخت و درک صحیح” از جبهه خودی و دشمن را علت دیگر نکوهش ابوموسی اشعری در کلام امیرالمومنین(ع) دانست و افزود: امام علی(ع) می فرمایند؛ “نمی فهمید که دشمن کیست و دوست کیست”.

اعتدال به معنای این نیست که حکم خدا و فرمان رسول خدا را نادیده بگیریم

وی با بیان اینکه اگر یک صیاد شیاد، دانه چرب و نرم برای پرندگان می ریزد، از باب دشمنی است نه دوستی، گفت: ابوموسی به جهت عدم شناخت و درک صحیح با اشعث بین قیس همراه شد و موضوع تحکیم و داوری قرآن را به عنوان راه میانه و اعتدال مطرح کردند و بدترین ظلم را بر علی(ع) روا داشتند و گفتند که میانه روی و اعتدال این است که نه طرف علی(ع) باشیم و نه معاویه. حکم خدا را به عنوان راه میانه و اعتدال مطرح کردند و معاویه را یک طرف موضوع و علی(ع) را طرف دیگر قرار دادند در حالیکه امیرالمومنین(ع) حکم الله و آیت الکبری الهی بود.

حجت الاسلام معتمد با اشاره به اینکه اعتدال از ویژگی های جامعه قرآنی و حیات طیبه است، اضافه کرد: اعتدال به معنای این نیست که حکم خدا و فرمان رسول خدا را نادیده بگیریم. چنانچه  اعتدال در امر دین این است که چیزی بر احکام خدا و سنت و اندیشه رسول خدا مقدم نشود و حلال و حرام خدا مراعات گردد و از حدود الهی و خطوط قرمز عبور نشود؛ و الا اگر بنا باشد به نام اعتدال حدود الهی نادیده گرفته و حجاب اسلامی نفی شود و امر به معروف و نهی از منکر ممنوع گردد و ظلم ستیزی و روحیه انقلابی، تندروی به حساب آید، این نه تنها اعتدال نیست بلکه تعدی به حدود الهی است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان تاکید کرد: در مذاکرات برجام باید از ماجرای تحکیم و مذاکرات پس از جنگ صفین عبرت گرفت.

وی با بیان اینکه حضرت علی(ع) عامل دیگر نکوهش و سرزنش ابوموسی را “ضعف و سستی” بیان می کند، اظهار کرد: حضرت او را توبیخ و سرزنش می کند که چرا در مقابل دشمن سستی و ضعف نشان دادی و به جبهه باطل یعنی عایشه و طلحه و زبیر پیوستی.

حجت الاسلام معتمد افزود: بین سستی و ضعف و تسلط و پیروزی دشمن نسبت معکوس است یعنی هرچه بیشتر سستی و ضعف در جامعه اسلامی ترویج شود، پیشروی و تسلط و طمع دشمن نیز بیشتر می شود.

هر فتنه گری در هر عصر و زمانی مستحق سرزنش، توبیخ و نکوهش است

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان با بیان اینکه حضرت آخرین علت نکوهش ابوموسی را ” همراهی او با فتنه و فتنه گران” ذکر می کند، افزود: ابوموسی اشعری در فتنه جمل و صفین در زمین باطل بازی می کرد و به جهت همراهی با فتنه گران در کشته شدن 700 نفر از یاران امام و 25 هزار نفر از مردم عراق و 45 هزار نفر از مردم شام دخالت داشت.

وی با تاکید بر اینکه هرکس در هر زمانی همراه فتنه و فتنه گران باشد مستحق سرزنش، توبیخ و نکوهش است، تصریح کرد: لذا به همین جهت است که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب فتنه 88 را خیانت به کشور و خیانت به امنیت کشور می دانند و نمی گذارند این خیانت از حافظه ملت ایران پاک شود.

حجت الاسلام معتمد در پایان اذعان داشت: بین کلام امیرالمومنین(ع) در نامه به ابوموسی اشعری که به خدا سوگند این راه حق است و به دست مرد حق انجام می گیرد و من باکی ندارم که خدانشناسان فتنه گر چه بگویند و بین آن جملات ارزشمند مقام معظم رهبری در خطبه تاریخی نمازجمعه 30 خرداد 88 ، در صلابت، قاطعیت و مظلومیت، یک شباهت و همرنگی وجود دارد.

لازم به ذکر است در این مراسم از زحمات حجت الاسلام باقر کهن پور تقدیر و حجت الاسلام محمد مهدی ذاکری به عنوان مسئول جدید دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مقاومت سلمان معارفه شد.

/انتهای پیام

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار