کد خبر : 32766
تاریخ انتشار : شنبه 22 دی 1397- 13: 17

اعتماد ازدست‌رفته رشتوندان تا انحلال شورای شهر رشت؟!

اعتماد ازدست‌رفته رشتوندان تا انحلال شورای شهر رشت؟!

زمزمه‌های انحلال شورای پنجم رشت در شرایطی به گوش می‌رسد که هنوز مردمان این شهر تجربه تلخ شورای سوم رشت و زد و بندهای مالی رقم خورده در آن را فراموش نکرده‌اند.

به گزارش گیلانستان با آغاز فعالیت شورای پنجم در شهریور سال ۹۶ موضوع انتخاب شهردار در اولویت برنامه‌های شورانشینان قرار گرفت و پس‌ازآن گزینه‌های متعددی برای تصدی جایگاه شهردار رشت اعلام آمادگی کردند.

از حضور پرسروصدای نصرتی تا استعفا در سکوت

در سیزدهم شهریور سال ۹۶ مسعود نصرتی قزوینی با ۱۱ رأی قاطع به‌عنوان شصت و پنجمین شهردار رشت انتخاب شد و با توجه به سوابق مدیریتی نصرتی در شهرداری قزوین و کارنامه عملکرد مثبت وی و تعریف و تمجیدهای اعضای شورای شهر رشت از اقداماتش انتظار می‌رفت با حضور نصرتی شهر رشت به ایدئال‌های یک کلان‌شهر دست پیدا کرده و بار دیگر همچون گذشته در زمره اولین‌ها در بهترین‌ها قرار بگیرد و رشت حضور یک شهردار برای مدت‌زمان چهارساله عمر شورا را تجربه کند.

اما این انتظار برآورده نشد و مسعود نصرتی با بهانه‌هایی ازجمله مسائل خانوادگی و… در سی‌ام تیرماه سال ۹۷ و در شرایطی که حدود ۱۰ ماه به‌عنوان شهردار رشت فعالیت کرده بود استعفای خود را تقدیم شورانشینان کرد که پس از اعلام استعفای نصرتی و موافقت اعضای شورای شهر با تقاضای وی یک بار دیگر جنب‌وجوش‌ها بابت انتخاب شهردار جدید رشت قوت گرفت.

۲ شور در یک شورا برای انتخاب نافرجام عبداللهی به‌عنوان شهردار

این بار خبری از اتحاد در بین ۱۱ عضو شورا نبود و اعضای شورای شهر عملاً به دو گروه ۶ و پنج نفر تشکیل‌شده و درنهایت حامد عبداللهی عضو فعلی شورای شهر رشت با رأی اکثریت ۶ نفره شورا به‌عنوان شهردار برگزیدند.
پس‌ازآن بحث‌های پیرامون احراز یا عدم احراز صلاحیت حامد عبداللهی برای تصدی جایگاه شهردار رشت شدت گرفت و پس از چهل روز انتظار درنهایت وزارت کشور طی نامه‌ای صلاحیت منتخب شورای شهر را برای تصدی کرسی مدیریت شهری تأیید نکرد.

داشتن ۹ سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداران یک چالش بزرگ

و باز هم تکرار قصه پر غصه انتخاب شهردار رشت آغاز و نشست‌های شبانه و خصوصی اعضای شورا قوت گرفت.
اما این بار تصویب نامه هیئت‌وزیران در چهارم دی‌ماه سال ۹۷ رنگ و بویی دیگر به موضوع انتخاب شهردار رشت بخشید و دارا بودن شرایطی ازجمله داشتن ۹ سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداران شهرهایی با جمعیت ۵۰۰ هزار تا یک‌میلیون نفر ازجمله توجهات مندرج برای انتخاب شهردار رشت واقع و موضوعی شد برای رویارویی پنهان اعضای شورا با یکدیگر در موضوع انتخاب شهردار رشت.

برخی از اعضای شورای شهر معتقدند که باید به تصویب نامه هیئت‌وزیران در انتخاب شهردار تمکین شود و در غیر این صورت باز هم وزارت کشور شهردار منتخب شورا را تأیید نمی‌کند و برخی دیگر از اعضای شورا نیز با توجه دادن به برخی از ابهامات موجود در تصویب نامه جدید، نادیده گرفتن برخی از موارد مندرج در این تصویب نامه را حق شورای رشت در انتخاب شهردار می‌دانند.

پس از کش‌وقوس‌های فراوان اسامی همچون حمید باقری پور، رضا جمشیدی، اسدالله طهماسبی، مجتبی خدمت بین دانا، سید مسعود موسوی، حجت جذب، احمد رئیسی، رحیم شوقی، محمدعلی ثابت‌قدم، رسول جهاندیده، رضا ساغری، سید جواد میر حسینی و حسین علیقلی زاده به‌عنوان گزینه‌های تصدی شهرداری رشت مطرح شد اما بعد از اعلام اسامی رئیس شورای شهر رشت طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که برخی از اعضای شورا ازجمله حمید باقری پور، رضا جمشیدی، اسدالله طهماسبی، مجتبی خدمت بین دانا و سید مسعود موسوی شرایط مندرج در آئین‌نامه جدید هیئت‌وزیران را دارا نبوده و حجت جذب و احمد رئیسی نیز در بخش مدیریتی سابقه لازم را نداشته و باید از چرخه انتخاب شهردار رشت حذف شوند.

اما این بار اکثریت ۶ نفره شورای رشت که تمایل به انتخاب حجت جذب برای تصدی جایگاه شهردار شهر را داشته با تأکید بر این مطلب که ابهاماتی پیرامون مدیریت میانی در تصویب نامه هیئت‌وزیران پیرامون انتخاب شهرداران وجود دارد خواستار حضور جذب در جمع کاندیداهای تصدی شهرداری شده و بالاخره در هفدهم دی‌ماه حجت جذب با اخذ رأی احمد رمضانپور، اسماعیل حاجی پور، فرهام زاهد، محمدحسن علیپور، حامد عبداللهی و رأی به خود جذب به‌عنوان شهردار انتخاب شد.

شورای رشت در آستانه انحلال!

اما باز هم قیل‌وقال‌ها دراین‌باره خاتمه نیافت و برخی معتقد بودند به‌واسطه تناقضات و ابهاماتی که پیرامون سابقه مدیریتی جذب با تصویب نامه جدید هیئت‌وزیران وجود دارد وی از وزارت کشور صلاحیت نمی‌گیرد و مشکلات بیشتری گریبان شهر را گرفته و ممکن است انحلال شورای رشت رقم بخورد.

شرایط فعلی حاکم بر انتخاب شهردار را تاکنون تجربه نکردم

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر پیرامون شایعات مطرح‌شده درباره انحلال شورای رشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت اظهار کرد: شورای پنجم رشت با انتخاب مسعود نصرتی به‌عنوان شهردار و با رأی اکثریت یازده‌نفره قصد داشت از حضور وی به‌عنوان شهردار برای مدت چهار سال بهره ببرد.

محمدحسن عاقل منش با بیان اینکه در مدت‌زمان حضورم به‌عنوان عضو شورا در دوره‌های دوم و سوم شورای شهر چنین شرایطی پیرامون انتخاب شهردار را تجربه نکرده‌ام تصریح کرد: شورا در زمان مشخص نسبت به انتخاب شهردار اقدام کرده و در شرایط فعلی منتظر پاسخگویی وزارت کشور درباره شهردار رشت هستیم و معتقدم درهرصورت با توجه به اقدامات شورا درباره انتخاب شهردار در صورت عدم احراز صلاحیت به هر دلیلی یک بار دیگر فرصت انتخاب شهردار به شورا داده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید تمام تلاش خود را به‌منظور رفع مشکلات شهر به کار بگیریم افزود: به‌عنوان عضو شورای رشت با هر فردی که به‌عنوان شهردار رشت انتخاب شود همکاری خواهم کرد.

منتظر پاسخگویی وزارت کشور هستیم

حامد عبداللهی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای رشت نیز درباره زمزمه‌های پیرامون انتخاب شهردار رشت اظهار کرد: شورا به وظایف خود در موضوع انتخاب شهردار عمل کرده و حالا نیز منتظر پاسخگویی وزارت کشور هستیم.

انحلال شورا فرآیند پیچیده‌ای است

عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز با اشاره به موضوع انتخاب شهردار و انحلال شورای رشت اظهار کرد: قانون صریح و شفاف است و علیرغم تمام ابهاماتی که در تصویب نامه هیئت‌وزیران پیرامون موضوع انتخاب شهردار رشت وجود دارد باید قانون ملاک انتخاب قرار بگیرد.

بهراد ذاکری با اشاره به ماده قانونی مندرج در تصویب نامه اخیر هیئت‌وزیران پیرامون سابقه مدیریت میانی شهرداران افزود: حجت جذب از همکاران خوب شورایی بنده است اما تا جایی که اطلاع دارم پیش از شورا به‌عنوان رئیس واحد تدارکات دخانیات گیلان مشغول فعالیت بوده و بر اساس تصویب نامه هیئت‌وزیران این رده جزو سوابق مدیریتی محسوب نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه برای تمامی کاندیداهای تصدی شهرداری رشت باید حقی یکسان در نظر گرفته می‌شد بیان کرد: اگر قرار بود سابقه مدیریتی جذب تحت شعاع تصویب نامه اخیر قرار نگیرد شورا باید این حق را برای دیگر افراد کاندید این جایگاه ازجمله رضا جمشیدی، سید مسعود موسوی و دیگران نیز قائل می‌شد و به آنان اجازه حضور و ارائه برنامه را می‌داد.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه پیرامون انحلال شورا مباحث متعددی به گوش می‌رسد گفت: انحلال شورا فرآیند پیچیده‌ای است و معتقدم این موضوع به ضرر مجموعه مدیریت شهری و شهرداری بوده و در حال حاضر این موضوع در حد یک شایعه مطرح است.

ذاکری با بیان اینکه برخی تمایل فراوانی برای انحلال شورا دارند تصریح کرد: خدمت صادقانه به مردم در کنار تمامی این مباحث باید در اولویت قرار بگیرد و امیدوارم شورا به‌دوراز احساسات وارد اقدامات عقلانی در راستای رفع مشکلات شهروندان بشود.

شهردار رشت در زمان مقرر فعالیت خود را آغاز می‌کند

محمدحسن علیپور عضو دیگر شورای رشت نیز با اشاره به اینکه شهردار رشت در زمان مقرر فعالیت خود را آغاز می‌کند اظهار کرد: با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده مشکلی بابت بررسی سابقه مدیریتی حجت جذب وجود ندارد و ان‌شاءالله شهردار رشت در زمان مقرر و پس از تأیید وزارت کشور فعالیت خود را آغاز می‌کند.

شورای رشت منحل نمی‌شود

عضو شورای اسلامی شهر رشت درباره انحلال شورا اظهار کرد: مباحثی که درباره انحلال شورای رشت مطرح‌شده واقعیت ندارد و در صورت عدم احراز صلاحیت شهردار منتخب به هر دلیلی باز هم فرصت قانونی دراین‌باره به اعضای شورا داده می‌شود.

احمد رمضانپور با اشاره به تبصره سه ماده ۷۳ قانون شهرداری‌ها افزود: چنانچه صدور عدم رأی اعتماد، برکناری شهردار و یا خاتمه یافتن فعالیت شهردار تا زمان انتخاب فرد جدید بیش از سه ماه به طول بیانجامد شورا می‌تواند طی این مدت یکی از کارکنان شهرداری را به‌عنوان سرپرست انتخاب کند.

وی با تأکید بر اینکه شورای رشت تاکنون طبق قانون در دو مرحله نسبت به انتخاب و معرفی شهردار اقدام کرده است تصریح کرد: در مرحله نخست که بنا به هر دلیلی شهردار معرفی‌شده احراز صلاحیت نشد و چنانچه به هر دلیلی یک بار دیگر این اتفاق رقم بخورد شورا با توجه به اینکه در مدت‌زمان مشخص‌شده دو مرحله نسبت به انتخاب شهردار اقدام کرده است یک بار دیگر و بر اساس قانون می‌تواند یک بار فرد دیگری را به‌عنوان شهردار انتخاب کند مگر اینکه برخی بخواهند با گردن‌کلفتی قانون را دور بزنند.

اختلاف‌نظر مابین اعضای شورا موجب بروز مشکلات شده است

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر رشت نیز دراین‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت اظهار کرد: خودمحوری و عدم تعامل گروهی آفت بزرگی است که با ذات شورایی تناقض دارد.

فاطمه شیرزاد با اشاره به اینکه تمکین به قانون باید در تمامی اقدامات مورد توجه باشد افزود: سوابق علمی و اجرایی در احراز صلاحیت شهرداران بسیار حائز اهمیت بوده و در بندهایی از تصویب نامه اخیر هیئت‌وزیران صراحتاً به آن اشاره شده است.

وی با بیان اینکه انتخاب شهردار رشت به‌عنوان مرکز گیلان حساسیت فراوانی دارند گفت: اعضای شورا باید در تمامی تصمیمات خود به صلاح شهر و شهروندان توجه داشته و با اصرار بیهوده بر روی برخی از مباحث فرصت سوزی نکنند.

شیرزاد با اشاره به شایعات مطرح‌شده پیرامون انحلال شورای رشت گفت: اختلاف‌نظر در بین اعضای شورا به بروز چنین موضوعاتی دامن زده است.

زمزمه‌های انحلال شورای پنجم رشت در شرایطی به گوش می‌رسد که هنوز مردمان این شهر تجربه تلخ شورای سوم رشت و زد و بندهای مالی رقم خورده در آن را فراموش نکرده‌اند.

حدود دو سال از عمر فعالیت شورای پنجم رشت می‌گذرد و بررسی نظرات شهروندان و بسیاری از کارشناسان امور بیانگر عدم رضایتمندی از اتفاقات رقم خورده در شورای شهر است.

انحلال شورای رشت شاید در حال حاضر رقم نخورده اما یقیناً با تداوم دودستگی‌ها، گسترش اختلافات و دیگر مشکلات در بین اعضای شورای رشت یقیناً این اتفاق رقم خواهد خورد.

رشتوندان در ۲۹ اردیبهشت سال ۹۶ با حضور در پای صندوق‌های رأی منتخبین خود را برای حضور چهارساله در جایگاه شورایی انتخاب کردند و انتظار دارند یازده عضو شورا به‌دوراز هرگونه سیاسی بازی و حب و بغض و درگیری‌های شخصی برای رفع مشکلات شهرشان تلاش کنند.

شایعه انحلال شورا شاید در ظاهر به‌راحتی بیان شود اما موضوع دردآور دراین‌باره از بین رفتن مجدد اعتماد مردمانی است که پس از اتفاقات تلخ رقم خورده در شورای سوم رشت بار دیگر همت کرده و در انتخابات شوراها شرکت کردند و این روزها با شنیدن اخبار تلخ مربوط به شورا و مباحثی که روزبه‌روز پیرامون انحلال آن مطرح می‌شود بارها به برخی از انتخاب‌های خود در ۲۹ اردیبهشت اندیشیده‌اند.

گفتنی است اسماعیل حاجی پور، سید امیر حسین علوی، حجت جذب، رضا رسولی، فرهام زاهد از دیگر اعضای شورای شهر رشت حاضر به پاسخگویی دغدغه مردم نشدند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار