کد خبر : 48132
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 اسفند 1398- 55: 11

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان:

اعمال تخفیفات گمرکی برای کالاهای صادراتی توسط کشورهای عضو معاهده گمرکی اوراسیا

اعمال تخفیفات گمرکی برای کالاهای صادراتی توسط کشورهای عضو معاهده گمرکی اوراسیا

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان از رونق گمرکات استان برای صادرات و ترانزیت انواع کالاها خبر داد و گفت: معاهده گمرکی اوراسیا ظرفیت اقتصادی بزرگی برای گیلان محسوب می‌شود.

به گزارش گیلانستان آرش فرزام صفت، با بیان اینکه معاهده گمرکی اوراسیا ظرفیت‌های اقتصادی بسیار خوبی برای استان گیلان فراهم می‌کند اظهار داشت: در حال حاضر شاهد رونق فعالیت‌های مربوط به صادرات و ترانزیت کالاها در گمرکات گیلان هستیم که پیش‌بینی می‌کنیم این شرایط در آینده تقویت ‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان استفاده از فرصت‌هایی که پس از پیوستن کشورمان به جمع کشورهای عضو معاهده گمرکی اوراسیا فراهم شده است را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: امیدواریم با وضعیتی که اوراسیا برای ما ایجاد کرده است بتوانیم میزان صادرات کالاهایمان را از استان گیلان افزایش دهیم.

فرزام صفت استفاده بهینه از اعمال تخفیفات گمرکی برای کالاهای صادراتی توسط کشورهای عضو معاهده گمرکی اوراسیا را لازم و ضروری خواند و تصریح کرد: در کنار اهمیت واردات در برخی حوزه‌ها، تقویت صادرات کالاها و برنامه‌ریزی برای تحقق این امر در سال آینده از جمله اموری است که باید مدنظر قرار گرفته شود.

وی بخشی از کالاهایی که از گمرکات گیلان صادر می‌شود را تولیدات خود استان و بخش دیگر را کالاهای تولیدی سایر مراکز کشور اعلام کرد و بیان داشت: محصولات کشاورزی، صیفی‌جات، مرکبات، صنایع غذایی، گل و گیاه، کالاهای ساختمانی، کاشی و سرامیک، گونی، کنف و مواد شیمیایی از جمله کالاهای صادراتی گیلان محسوب می‌شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با بیان اینکه قبل از اجرایی کردن هر برنامه‌ای در درجه نخست ابتدا باید برنامه‌ریزی دقیقی تهیه و تدوین شود عنوان کرد: سیاست‌گذاری آمایشی استان گیلان بر مبنای توسعه سبز – آبی یا تأکید بر محوریت بخش کشاورزی با نگاه به حوزه گردشگری و حفظ محیط‌زیست تدوین شده است.

فرزام‌صفت برنامه‌ریزی را مقدم بر عملیات اجرایی دانست و با اشاره به اینکه برای نیل به اهداف مشخص باید در این راستا حرکت کنیم تصریح کرد: بر اساس سیاست‌گذاری آمایشی استان گیلان که دولت انجام داده و شرح آن نیز ذکر شد ریل‌گذاری برای بحث ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی و باغی در گیلان دنبال می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان تشکیل میز اوراسیا برای نخستین بار در گیلان را علاوه بر جایگاه ویژه‌ آن، نشان دهنده مثبت بودن پیگیری‌های این استان دانست و عنوان کرد: گیلان هم‌اینک به استان معین روابط با اوراسیا تبدیل شده است از سوی دیگر افزایش این مراودات قطعاً مزایای زیادی را نصیب ما می‌کند.

وی معضلات و موانعی که در مسیر صادرات استان گیلان به سایر کشورهای همسایه وجود دارد را موانعی در سطوح کشوری و ملی تلقی کرد و ابراز داشت: بحث اعمال تحریم‌ها یکی از این چالش‌های عدیده‌ای است که روند انتقال ارز حاصل از صادرات کالاها و اجناس به داخل کشور را به نوعی با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

جمهوری اسلامی ایران که ظرف سال‌های اخیر با شدیدترین تحریم‌های اقتصادی و بازرگانی دشمن مواجه شده از همان آغاز تشکیل اتحادیه اوراسیا به اهمیت آن برای گسترش صادرات، تأمین کالاهای اساسی، توسعه صنعت گردشگری و افزایش درآمدهای حاصل از ترانزیت پی برد و با انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد با کشورهای عضو این اتحادیه، گام‌های مقدماتی را برای پیوستن به آن در آینده برداشت.

براساس موافقت نامه موقت تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا که از پنجم آبان ماه ۱۳۹۸ به مرحله اجرا درآمده است، کشورهای عضو این اتحادیه برای ۵۰۲ قلم کالای صادراتی ایران تعرفه ترجیحی برقرار کرده‌اند و ایران نیز متقابلا برای ۳۶۰ قلم کالای صادراتی اعضای اتحادیه تعرفه ترجیحی در نظر گرفته است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار