کد خبر : 80102
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 مرداد 1401- 00: 20

رئیس دانشگاه گیلان خبر داد

افتتاح دبیرخانه دائمی دانشنامه دفاع مقدس در دانشگاه گیلان

افتتاح دبیرخانه دائمی دانشنامه دفاع مقدس در دانشگاه گیلان

رئیس دانشگاه گیلان، از افتتاح دبیرخانه دائمی دانشنامه دفاع مقدس استان با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خبر داد و خاطرنشان کرد: این دبیرخانه را در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان راه اندازی کردیم.

به گزارش گیلانستان، فرید نجفی در آیین رونمایی از آثار ادبی و هنری با محوریت نقش روحانیت در دفاع مقدس که در سالن دکتر رحمدل پژوهشکده گیلان شناسی برگزار شد، تبیین نقش و جایگاه شهدا در انقلاب اسلامی را وظیفه آحاد ملت ایران دانست و اظهار کرد: کشور ما در چند دهه اخیر با فراز و فرودهای زیادی مواجه بوده، اما امنیت و آسایش امروز رامرهون ایثار و فداکاری و از خود گذشتگی شهدای انقلاب و دفاع مقدس و هسته ای و مدافع حرم هستیم.

وی حفظ آثار و دستاوردهای شهدای انقلاب اسلامی را ماموریت جدی دستگاه های فرهنگی دانست و افزود: دانشگاه گیلان نیز تلاش می کند فرهنگ و معارف دفاع مقدس را به نسل جوان منتقل کند.

رئیس دانشگاه گیلان از افتتاح دبیرخانه دائمی دانشنامه دفاع مقدس استان با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خبر داد و خاطرنشان کرد: این دبیرخانه را در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان راه اندازی کردیم تا زمینه ساز حفظ و تدوین آثار و انتقال درست و دقیق آن به نسل های آینده باشد.

لزوم جلوگیری از تحریف با روایتگری صحیح دفاع مقدس

سرهنگ حسن حبیبی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان نیز، انقلاب اسلامی ایران را پرتوی از نهضت عاشورا دانست و افزود: قیام ۱۵ خرداد به عنوان یکی از رویدادی مهم تاریخ معاصر که زمینه ساز نهضت امام خمینی(ره) شد، به تاسی از عاشورای حسینی و در ماه محرم اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه امام راحل نهضت انقلاب اسلامی را به تاسی از نهضت امام حسین(ع) دنبال کرد، گفت: یکی از ویژگی های مهم انقلاب اسلامی ایران در کنار بعد مردمی بودن و استقلال طلبی، احیاگری مذهبی آن است؛ تا جایی که مورد توجه بسیاری از اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان قرار گرفت.

مدیرکل حفظ آثار گیلان با اشاره به اظهارات مشاور دهه ۷۰ میلادی رئیس جمهور وقت آمریکا درباره انقلاب ایران، بیان کرد: کیسینجر صراحتا اعلام کرد که تا قبل از پیروزی انقلاب، دشمن درجه یک غرب اتحاد جماهیر شوروی بود، در حالی که با پیروزی انقلاب اسلامی، رادیکالیسم شیعی، بنیادگرایی اسلامی، انقلاب اسلامی ایران و اتحاد جماهیر شوروی به دشمنان غرب تبدیل شدند و درجه دشمنی شوروی از یک به چهار سقوط کرد.

حبیبی، دشمنی نظام سلطه را با ماهیت انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: دشمن هجمه های زیادی از جمله ترور شخصیت های اثرگذار و جنگ تحمیلی هشت ساله را برای از پا درآوردن انقلاب اعمال کرده، اما در همه این هجمه ها ناکام مانده است.

وی انقلاب اسلامی ایران را میدان دار بیداری اسلامی دانست و تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی نهضت امام خمینی(ره) همانند نهضت حسینی احیای دین مبین اسلام بود؛ البته همتراز قیام عظیم سیدالشهداء(ع) قیام روایتگری از واقعه کربلا نیز توسط امام زین العابدین(ع) و حضرت زینب(س) شکل گرفت.

مدیرکل حفظ آثار گیلان امام سجاد و زینب کبری را اسوه های جهاد تبیین در آن شرایط سخت دانست و عنوان کرد: جهاد تبیین موجب مانایی و ماندگاری قیلم و فلسفه عاشورا شده است.

وی از دفاع مقدس به عنوان جنگ جهانی یاد کرد و متذکر شد: با رهنمودهای پیامبرگونه امام راحل و با نقش و پیشتازی آحاد ملت این پیروزی به دست آمد.

حبیبی دفاع مقدس را مظهر تبعیت محض از ولایت و وحدت مثال زدنی ملی دانست و بیان کرد: استراتژی وحدت از نگاه امام راحل همه گروه های اسلامی و جریانات سیاسی و ملت ایران و مردم مسلمان و آزادی خواهان جهان را در بر می گیرد.

وی با اشاره به رسالت خطیر جهاد تبیین حوزه دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: اگر روایتگری صحیح از دستاوردهای دفاع مقدس نداشته باشیم، شاهد تحریف خواهیم بود. دفاع مقدس در کنار سختی ها و مشکلات با زیبایی هایی همچون ایثار و جهاد و شهادت و اخلاص و معنویت پیوند خورده و وظیفه ماست که این واقعیت ها را در بستر هنر به ویژه کتاب تبیین کنیم.

مدیرکل حفظ آثار گیلان با بیان اینکه از همه نویسندگان و شاعران و هنرمندان در حوزه معارف دفاع مقدس تمام قد حمایت می کنیم، گفت: با همکاری دانشگاه گیلان تاکنون بیش از ۲۰۰ جلد کتاب دفاع مقدس در حوزه تاریخ شفاهی و زندگینامه در استان تدوین شده که هر کدام قابلیت تبدیل به نمایشنامه دارد تا به نسل های آینده منتقل شود.

انتهای پیام/ ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار