کد خبر : 26560
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 تیر 1397- 36: 19

افزایش آب‌بهای مصرفی باری بر انبوه مشکلات مردم رشت

افزایش آب‌بهای مصرفی باری بر انبوه مشکلات مردم رشت

شرکت آب و فاضلاب گیلان برای اجرای پروژه‌های عمرانی قصد هزینه کرد از جیب مردم با بهره‌گیری از ماده‌قانونی تبصره سه را دارد که بر اساس آن با افزایش قیمت آب‌بهای مصرفی مشترکین رشت بخشی از هزینه اجرای پروژه‌های عمرانی این شرکت تأمین می‌شود.

به گزارش گیلانستان، اجرای پروژه‌های عمرانی بسیاری از دستگاه‌های دولتی به علت مشکلات اقتصادی و محدودیت تخصیص اعتبارات از سوی دولت با مشکل مواجه شده است.

شرکت آب و فاضلاب گیلان نیز از این قاعده مستثنا نبوده و برای رفع این مشکل بار دیگر قصد هزینه کرد از جیب مردم با بهره‌گیری از ماده‌قانونی تبصره سه را دارد.

اخیراً شرکت آب و فاضلاب گیلان از شورای شهر رشت تقاضای اجرای تبصره سه (قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح‌های فاضلاب و بازسازی شبکه‌های آب شهری) که بر اساس آن با افزایش قیمت آب‌بهای مصرفی مشترکین رشت بخشی از هزینه اجرای پروژه‌های عمرانی این شرکت تأمین می‌شود را مطرح کرده است.

این در حالی است که در دوران فعالیت شورای چهارم شهر رشت در سال ۹۲ نیز آب و فاضلاب گیلان با بهره‌گیری از این ماده‌قانونی تقاضای افزایش آب‌بهای مصرفی مشترکین رشت را مطرح و قرار بود هر سه ماه یک‌بار گزارش تأمین منابع و هزینه‌های اجرای پروژه‌های مصوب را به شورا ارسال کند که پس‌ازآن برخی از اعضای شورای رشت در مصاحبه‌های انتقادی نسبت به  بی‌توجهی شرکت آب و فاضلاب گیلان نسبت به تعهداتش در این حوزه بارها اعتراض کردند.

اخیراً لایحه افزایش آب‌بهای مصرفی مشترکین رشت در کمیسیون تلفیق شورای پنجم شهر به تصویب رسیده و قرار است در جلسه علنی شورای شهر رشت درباره اجرای مجدد این ماده‌قانونی تصمیم‌گیری نهایی شود.

*وجود دریافتی برای ایجاد تصفیه‌خانه، احداث و گسترش شبکه فاضلاب هزینه می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان روز گذشته با حضور در صحن شورای شهر رشت با دفاع از اجرای تبصره سه اظهار کرد: تبصره سه یک ظرفیت قانونی است تا شهروندان در هزینه بازسازی شبکه آب شهری و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام فاضلاب در محلات کم برخوردار مشارکت نمایند.

محسن حسینی افزود: این مصوبه مجلس مربوط به سال ۱۳۷۷ بوده و به آبفا اجازه می‌دهد راه‌های جلب مشارکت را با مصوبه شورا اجرایی نماید.

وی با ارائه توضیحات پیرامون نحوه مشارکت مالی مردم بیان کرد: راهکارهای مشارکت مالی مردم برای طرح‌های آب و فاضلاب بررسی‌شده و وجوه حاصل از آن برای ایجاد تصفیه‌خانه و احداث و گسترش شبکه فاضلاب به محلات فاقد شبکه بهداشتی فاضلاب هزینه می‌شود و گزارش هزینه کرد آن به شورای شهر ارسال می‌شود.

*افزایش قیمت آب‌بهای مصرفی بار دیگری بر مشکلات مردم اضافه می‌کند

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای رشت در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه شهروندان در شرایط نامطلوب معیشتی و اقتصادی به سر می‌برند اظهار کرد: سهم سرمایه‌گذاری دولت در امر توسعه تأسیسات آب و فاضلاب رشت مشخص نیست.

فاطمه شیرزاد با انتقاد از لایحه اجرایی شدن تبصره سه (افزایش آب‌بهای مصرفی) توسط شرکت آب و فاضلاب گیلان افزود: مردم با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و افزایش قیمت آب‌بهای مصرفی بار دیگری بر مشکلات آنان اضافه می‌کند.

وی با بیان اینکه اعضای شورا مدافعین حقوق مردم رشت هستند تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب گیلان باید برای اجرایی کردن پروژه‌های عمرانی خود از اعتبارات دولتی استفاده کند و مردم رشت نیز با پرداخت قبوض به سهم خود در اجرای پروژه‌ها مشارکت دارند.

شیرزاد به تصویب لایحه افزایش آب‌بهای مصرفی مشترکین رشت در کمیسیون تلفیق شورای شهر اشاره کرد و گفت: با این لایحه در کمیسیون تلفیق شورا موافقت شده و امیدوارم اعضای شورا در تصمیم‌گیری‌هایشان به منافع شهروندان توجه کنند.

وی با اشاره به اجرای قانون تبصره سه (افزایش آب‌بهای مصرفی مشترکین) در دوران فعالیت شورای چهارم رشت خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ و در زمان فعالیت  شورای چهارم رشت شرکت آب و فاضلاب گیلان موضوع تبصره سه را مطرح کرد و در آن سال و بر اساس شروطی اعضای شورا با این لایحه موافقت کردند که متأسفانه شرکت آب و فاضلاب گیلان نسبت به اجرای تعهداتش هیچ‌گاه عمل نکرد.

شیرزاد با تأکید بر اینکه دولت باید به تعهداتش در قبال پروژه‌های عمرانی عمل کند بیان کرد: بیکاری، مشکلات معیشتی و غیره دغدغه‌هایی هستند که مردم با آن دست‌به‌گریبان بوده و نباید با تحمیل هزینه‌های این‌چنینی شهروندان را تحت‌فشار قرار دهیم.

*نقش اعتبارات دولتی در پروژه‌های عمرانی چه زمانی تعریف می‌شود؟

یکی از شهروندان رشت نیز در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه عملکرد شرکت آب و فاضلاب رضایت‌بخش نیست اظهار کرد: طعم نامطبوع آب شرب و فاضلاب‌های سرریز شده در برخی از نقاط رشت نشان‌دهنده عملکرد ضعیف شرکت آب و فاضلاب گیلان است.

فرشته اسدپور با انتقاد از اقدام شرکت آب و فاضلاب گیلان در راستای افزایش آب‌بهای مصرفی مشترکین رشت افزود: اگر قرار است در تمامی این موارد مردم هزینه کنند پس نقش اعتبارات دولتی در پروژه‌های عمرانی چه زمانی تعریف می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی بیان کرد: در شرایط فعلی مردم برای پرداخت قبوض آب، برق، گاز و غیره با مشکل مواجه هستند و افزایش هزینه مربوط به هر یک از این خدمات مشکلات را چند برابر افزایش می‌دهد.

اسدپور گفت: اخیراً طعم آب شرب بسیار نامطبوع شده و به‌ناچار هزینه خرید آب‌معدنی به‌منظور استفاده خوراکی نیز به بسیاری از خانواده‌ها تحمیل‌شده است.

این شهروند رشتی با ابراز گلایه از وضعیت نامناسب طعم و مزه آب شرب در برخی از مناطق رشت خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب گیلان دراین‌باره به وظایف خود به‌خوبی عمل‌نکرده و از اعضای شورا انتظار داریم در تصمیمات خود به منافع شهروندان توجه کنند.

لایحه افزایش آب‌بهای مصرفی مشترکین رشت در جلسه کمیسیون تلفیق شورای شهر رشت مورد موافقت قرارگرفته و در صحن علنی روز دوشنبه شورای رشت برای تصمیم‌گیری نهایی مطرح می‌شود./ فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار