کد خبر : 62346
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 بهمن 1399- 03: 12

افزایش ۱۵ درصدی بستری‌های کرونا در گیلان/ بازار یکی از کانون‌های تشدید کروناست

افزایش ۱۵ درصدی بستری‌های کرونا در گیلان/ بازار یکی از کانون‌های تشدید کروناست

ساده‌انگاری رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازار های رشت خطری است که در کمین شهروندان نشسته و ممکن است طی روزهای آینده گریبان آن‌ها را بگیرد.

به گزارش گیلانستان، اگر این روزها به بازارها و اماکن عمومی برویم مشاهده می‌شود که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهر به‌ویژه در سطح بازارهای شهر رشت بسیار کم‌رنگ شده است.

شیوع بیماری کرونا تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ممکن خواهد بود و شهروندان و مسئولان حوزه سلامت معتقدند اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، کرونا از بین خواهد رفت اما این در حالی هست که بسیاری از مردم رعایت نمی‌کنند.

در بررسی‌های میدانی از بازارهای رشت مشاهده می‌شود که بسیاری از فروشندگان و حتی خریداران در مراجعه به مراکز خرید از ماسک استفاده نمی‌کنند و به رعایت فاصله فیزیکی نیز اعتقادی ندارند.

مردم مدعی هستند شهروندان در بازارهای سطح شهر رشت کمتر از ۴۰ درصد از ماسک استفاده می‌کنند و این یعنی هنوز همه‌گیری ویروس کرونا برای آن‌هایی که تاکنون جان سالم به دربرده‌اند، جدی گرفته نشده است.

این روزها اگر از شهروندان در بازارهای رشت سؤال شود که چرا از ماسک استفاده نکرده و فاصله خود را با دیگران رعایت نمی‌کنید، بسیاری با لبخند و عده‌ای دیگر با جمله “بی‌خیال…”، از مقابلتان می‌گذرند.

برخی از شهروندان نیز بسیار از مردم در کوچه و بازارهای رشت به سبب عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ناراحت‌اند و معتقدند افرادی که ماسک نمی‌زنند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند هم به خود و هم به دیگران بی‌اهمیت‌اند و این مهم در تضاد با منافع اجتماعی در جامعه است.

به نظر می‌رسد آنچه بیش از همه مردم و شهروندان را این روزها نگران و ناراحت کرده، بی‌تفاوتی و سهل‌انگاری برخی از مردم است که ویروس حقیر اما خطیر کرونا را جدی نگرفته‌اند.

بازاریان رشتی نیز بر این باورند که بازارشان به سبب شیوع ویروس کرونا به‌شدت تحت تأثیر قرارگرفته و از شهروندان و خریداران عاجزانه تقاضامندند با حضور در مراکز خرید حتماً از ماسک استفاده کنند.

شهروندان رشتی می‌گویند اگر مردم رعایت نکنند وضعیت شیوع کرونا در گیلان ازجمله در رشت وخیم‌تر شده و قربانیان بیشتری توسط این ویروس گرفته خواهد شد.

مسؤولان بهداشت استان نیز با مشاهده اوضاع شهر رشت و خیز مجدد این بیماری در این شهر از مردم به‌ویژه شهروندان سالمند خواسته تا بیشتر مراقب سلامتی خود باشند.

امروزه در خانه ماندن اولی‌ترین توصیه مسؤولان بهداشت به شهروندان به‌ویژه سالمندان و بیماران زمینه‌ای است که متأسفانه با حضور در بازارهای استان به‌ویژه در شهر رشت این مقوله بسیار کم‌تر از سایر نقاط رعایت می‌شود.

حالا دکتر نوروزی، معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داده که ۴۹۰ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند و تنها ۹۷ تن از آن‌ها طی ۲۴ ساعت گذشته بستری‌شده‌اند.

نکته نگران‌کننده در رابطه با شیوع ویروس کرونا، رشد شمار بستری‌شدگان این بیماری در گیلان هست که معاون فنی بهداشت استان از رشد ۱۵ درصدی آن خبر داده است.

وی نیز معتقد است افزایش شمار مبتلایان به کرونا در گیلان افراد بستری در بیمارستان‌های استان دلیلش، عادی انگاری شرایط کنونی و سهل‌انگاری‌ها از سوی برخی از شهروندان است.

به گفته دکتر نوروزی، بازارها یکی از اصلی‌ترین کانون‌های شیوع ویروس کرونا در استان به‌ویژه در شهر رشت است و از طرفی چون مردم و فروشندگان مجبور به حضور در بازار هستند نمی‌توان آن را تعطیل کرد بلکه باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازارها تشدید شود.

نکته دیگر در فعالیت کسب‌وکارها در گیلان اینکه شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید از سایت بهداشت موردمطالعه و در محل اصناف نصب شود و علاوه بر آن رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر تعبیه تهویه هوا، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از نکات دیگری هست که باید به جدیت موردتوجه قرار بگیرد.

استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی حداقل‌ترین کاری است که شهروندان رشتی می‌توانند در مراجعه به اماکن پرتردد و اجتماعات از آن استفاده کنند.

شهروندان باید به این حد از بلوغ اجتماعی رسیده باشند که عدم استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی علاوه بر قرار دادن خود در برابر کرونا، دیگران را نیز تهدید می‌کنند، ازاین‌رو باید به‌عنوان یک اصل اجتماعی بپذیرند که تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حقوق شهروندی رعایت خواهد شد.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار