کد خبر : 84100
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۱

افزایش ۱۶ درصدی مصرف گاز در گیلان/ پایش از ادارات آغاز شد

افزایش ۱۶ درصدی مصرف گاز در گیلان/ پایش از ادارات آغاز شد

شرکت گاز استان گیلان خبر از افزایش ۱۶ درصدی مصرف گاز در روزهای اخیر داده و از پایش گسترده دمای ادارات، بانک‌ها و مدارس این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، افزایش مصرف انرژِی موجب خسران اقتصادی و خدشه به محیط زیست می‌شود و به نوعی عصیان علیه طبیعت است لذا باید نقشه راه موثری تبیین  و در پرتو آن راهبرد مصرف را اجرایی کرد؛ بر اساس آمارهای موجود، بخش اعظم مصرف گاز تولیدی کشور مربوط به مصرف گاز بخش خانگی است که این مولفه در روزهای سرد سال افزایش می یابد؛ به طوری که مصرف روزانه گاز در گیلان ۲۵ میلیون مترمکعب است که ۱۵ میلیون متر مکعب آن مصرف خانگی است.

 

پایش دمای ادارات، بانک ها و مدارس در گیلان

در راستای موضوع یادشده و با توجه به لزوم رعایت مصرف ایمن و بهینه گاز طبیعی در حوزه های مختلف مصرف، بسیج شرکت گاز گیلان اقدام به پایش گسترده دمای ادارات، بانک ها و مدارس کرده است.

عیسی جمال نیکویی مدیرعامل شرکت گاز گیلان با اعلام آغاز پایش دمای ادارات، بانکها و مدارس استان گفت: بسیج گاز گیلان علاوه بر ماموریت‌های فرهنگی و اجتماعی خود در راستای وظایف سازمان، اقدامات و فعالیت های خوب و برنامه‌ریزی شده ای را اجرا می کند که یکی از آنها پایش دمای نهادهای دولتی استان است.

وی بر اهمیت پایش مستمر دمای ادارات تاکید و عنوان کرد: هدف از اجرای این طرح کاهش مصرف گاز و نهادینه سازی فرهنگ مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی در سطح سازمان ها و ادارات دولتی استان است.

مدیرعامل شرکت گاز گیلان با اشاره به برودت هوا و افزایش قابل توجه مصرف گاز در سراسر کشور بیان کرد: اجرای مستمر پایش دمای ادارات سبب خواهد شد تا مصرف گاز به میزان مناسبی کاهش یابد.

نیکویی با بیان اینکه بازرسان پایش دمای شرکت گاز استان گیلان در سال گذشته بیش از ۳۰ هزار مورد بازدید را از ادارات، بانک ها و مدارس استان انجام دادند، گفت: بر اساس بازرسی های بعمل آمده تعداد ۹۳۷ مورد اخطار به نهادهای خاطی داده شد و در همین راستا گاز هشت اداره نیز قطع شد.

وی با اشاره به دستور مقامات عالی کشور و همچنین دستورالعمل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان مبنی بر رعایت صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی اظهار داشت: همه ادارات، بانک‌ها و همچنین مدارس موظفند نسبت به رعایت دمای آسایش (۱۸ الی ۲۱ درجه) در محیط ساختمان های خود اقدام نمایند.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان ادامه داد: این سازمان ها موظفند در روزهای تعطیل و همچنین یک ساعت پیش از پایان وقت اداری نسبت به خاموش کردن وسایل گرمایشی اقدام نموده تا پایداری جریان گاز برای مشترکین خانگی برقرار بماند.

نیکویی ضمن قدردانی از همه نهادهایی که در سال گذشته با شرکت گاز همکاری داشتند بر اجرای مستمر این طرح با هدف نهادینه سازی فرهنگ مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی تاکید کرد.

 

برف ارتفاعات ۶ شهرستان گیلان را سفیدپوش کرد

سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان با بیان اینکه بارش برف در ارتفاعات ۶ شهرستان استان را سفیدپوش کرده است، گفت : با وجود بارش برف که در برخی مسیرها تا ۳۵ سانتیمتر رسیده است تمام مسیرهای جاده ای استان باز و تردد در آنها روان است.

غلامعلی نیک‌فهم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز بارش برف از غروب روز شنبه در ارتفاعات گیلان افزود: برف ارتفاعات شهرستان های رودبار، سیاهکل، رودسر، املش، آستارا و تالش را سفیدپوش کرده‌است.

وی عنوان کرد: تا روز گذشته در گردنه حیران ۱۰ سانتی متر، اسالم به خلخال در حد سفیدپوش، در ارتفاعات رودبار رحمت آباد، بلوکات و عمارلو ۱۵، دیلمان ۳۵ سانتیمتر، لات محله رودسر ۱۰ سانتی متر برف باریده‌است اما با وجود این بارش ها مسیرهای جاده ای استان باز و تردد در آنها در جریان است.

وی از مردم خواست در چنین شرایط جوی از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و در صورت ضرورت حتما به وسایل گرمایشی و زنجیر چرخ مجهز باشند.

وی با اشاره به آغاز طرح راهداری زمستانی و استقرار اکیپ‌های راهداری در محورهای کوهستانی و برفگیر گیلان از اول آذرماه خاطر نشان کرد: ۶۰ اکیپ راهداری شامل ۵۷ مورد عملیاتی و سه اکیپ پشتیبانی با ۵۴۲ نیروی راهدار در اجرای این طرح مشارکت دارند.

سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان با اشاره به فعالیت ۵۳ اکیپ راهدارخانه ثابت و سیار در استان عنوان کرد: در هشت گردنه استان هشت راهدارخانه فعال است که در حد امکانات موجود تجهیز شده‌اند.

بارش باران در جلگه و برف در ارتفاعات تا امروز دوشنبه با شدت بیشتری در گیلان ادامه دارد اما از فردا سه‌شنبه تا پایان هفته‌ این بارش ها در مناطق مختلف استان به صورت پراکنده‌ است.

 

۲ هزار و ۱۱۷ روستای گیلان از گاز طبیعی برخوردارند

همه شهرها و ۲ هزار و ۱۱۷ روستای گیلان از گاز طبیعی برخوردارند که به گفته مدیر عامل شرکت گاز گیلان این شرکت در تلاش است تا ۳۴ روستای صعب العبور و کوهستانی دیگر را به شبکه گاز متصل نماید.

 

جمال نیکویی با اشاره به بالاتر بودن درصد برخورداری گاز در گیلان نسبت به متوسط کشوری، اظهار داشت: هم اکنون ۹۹.۹ درصد خانوارهای شهری و ۹۶.۸ درصد خانوارهای روستایی استان دارای گاز می باشند که میزان کشوری آن در بخش شهری ۹۷.۶ و در بخش روستایی ۸۵ درصد است.

وی درخصوص مقاوم سازی و پایداری شبکه های گاز برای مواجهه مناسب با فصل سرما بیان کرد: این شرکت هر ساله در فصل گرم سال بر اساس برنامه ریزی، همه ایستگاه ها و تاسیسات گاز را مورد تعمیرات اساسی قرار می دهد تا احتمال افت فشار گاز در فصل سرما به حداقل برسد.

مدیرعامل شرکت گاز استان افزود: علاوه بر تعمیرات مستمر این شرکت با اتصال خطوط تغذیه و توزیع شهرها به یکدیگر (رینگ کردن) موجب افزایش ضریب پایداری جریان گاز در استان شده است.

نیکویی درخصوص مصرف گاز استان در مقایسه با مصرف گاز کشور بیان کرد: ۳.۸ درصد از کل مشترکین گاز کشور مصرف کنندگان گاز طبیعی گیلان هستند که این تعداد مصرف کننده حدود ۳.۲ درصد از مجموع گاز کشور هستند.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان با بیان اهمیت استانداردسازی منازل برای نگهداشت گرما و جلوگیری از هدررفت انرژی گفت: رعایت کردن مبحث ۱۹ مجموعه مقررات ملی ساختمان توسط سازندگان می تواند تا حد بسیاری سبب کاهش مصرف گاز شود.

وی با اشاره به ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور اظهار داشت: شرکت گاز برای مقابله با این مشکل برنامه های مختلفی همچون جایگزینی بخاری های فرسوده با بخاری های جدید با راندمان بالا، استفاده از کنتورهای هوشمند و اصلاح و بهینه سازی رایگان موتورخانه‌های واحدهای مسکونی و تجاری را در دستور کار خود دارد.

جمال نیکویی با تاکید بر سرویس دوره ای وسایل گازسوز از همه مشترکین و مصرف کنندگان گاز طبیعی درخواست کرد تا به صورت مستمر سلامت دستگاه های گازسوز، شیر و شیلنگ گاز و مجرای دودکش را مورد بررسی قرار دهند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار