کد خبر : 21250
تاریخ انتشار : شنبه 2 دی 1396- 16: 22

اقتصاد مقاومتی در کشورهای توسعه‌یافته ردپا دارد/ رویکرد اقتصاد مقاومتی مغایر با نظام کاپیتالیستی و لیبرالی است

اقتصاد مقاومتی در کشورهای توسعه‌یافته ردپا دارد/ رویکرد اقتصاد مقاومتی مغایر با نظام کاپیتالیستی و لیبرالی است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد رشت با اشاره به وجود فرهنگ اقتصاد مردم محور در کشورهای توسعه‌یافته گفت: اقتصاد مقاومتی نیازمند کار جهادی و باروح نظام سرمایه‌داری و کاپیتالیستی در تضاد است.

به گزارش گیلانستان، علیرضا مبرهن در گفت‌وگویی، بابیان اینکه امروزه با مقدس سازی، اقتصاد مقاومتی مورد هجمه قرار می‌گیرد، اظهار کرد: به مردم القا می‌کنند که اقتصاد مقاومتی طرحی انحصاری در ایران است و در دنیا طرحی مشابه اقتصاد مقاومتی برای پیشرفت و توسعه اقتصاد وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی صرفاً برای ایران نیست، افزود: اقتصاد مقاومتی گرچه گفتمانی جدید در ایران به شمار می‌رود اما وقتی روی ارکان و الزامات آن مطالعه می‌شود نشان می‌دهد که کشورهای دیگر نیز نسخه‌هایی از آن را به مرحله اجرا درآورده‌اند و موفق نیز شده‌اند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد رشت با تاکید بر اینکه دال اقتصاد مقاومتی درون‌زا بودن آن است، گفت: بسیاری از کشورها نگاه خود را به سرمایه‌های داخل معطوف کرده‌اند و نیروهای انسانی خود را به کار گرفته‌اند.

مبرهن خاطرنشان کرد: کشورهای توسعه‌یافته هیچ‌گاه دست خود را به‌سوی کشورهای بیگانه برای رونق اقتصاد دراز نمی‌کنند، بلکه بیشترین تمرکز خود را بر روی منابع داخلی و نیروی انسانی خودی معطوف می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی نیازمند کار و تلاش جهادی است، مطرح کرد: الگوهایی ویژه مقاومتی همچون ایثار، شهادت و غیره را ملت ایران دارند و لازم است الگوی دیگری همچون اقتصاد مقاومتی را نیز تجربه کنند.

این استاد دانشگاه با استناد به تصویر منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر سخت‌کوشی شهروندان ژاپنی برای توسعه کشورشان تصریح کرد: در تصویری که در سال ۱۹۶۴ در ژاپن منتشرشده بود نشان داد که فعالان اقتصاد مقاومتی از شدت کار به حدی خسته هستند که قادر به رفتن خانه‌های خود نیستند و در قطار خوابیده‌اند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد رشت افزود: در جنگ جهانی دوم که ژاپن نابود شد، ژاپنی‌ها یک شیفت کار می‌کردند تا حداقل حقوق را بگیرند، شیفت دیگری را نیز کار می‌کردند و حقوقی دریافت نمی‌کردند بلکه برای توسعه کشور خود تلاش و کوشش می‌کردند.

مبرهن با تاکید بر اینکه در ژاپن خام فروشی نمی‌کنند، با فساد مبارزه می‌کنند و اصلاح الگوی مصرف دارند و موارد دیگر اما در کنار آن پایند بر مفهوم اقتصاد مقاومتی هستند، تصریح کرد: ما اقتصاد خدامحور، دین‌محور، برکت محور، فرهنگ جهاد و تلاش داریم که ژاپن ندارد و می‌طلبد که اقتصاد ایران و ملت آن مردمی‌تر باشد اما این‌گونه نیست.

وی با اشاره به روح نظام لیبرالی در بسیاری از کشورها و ابزار قرار دادن مردم در آن گفت: در اقتصاد کشورهای دیگر، اقتصاد یا سرمایه‌داری و کاپیتالیستی با دیدگاه لیبرالی هست و گرچه مردم در اقتصاد حضور دارند اما تنها ابزارند و وسیله‌ای برای درآمدزایی قشر مرفه جامعه هستند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد گیلان خاطرنشان کرد: درگذشته برخی‌ها اعلام می‌کردند که اقتصاد باید توسعه پیدا کند و اقشار جامعه مرفه شوند و اگر در مسیر توسعه کسانی له هم شدند مسئله‌ای وجود ندارد گرچه در وضعیت فعلی هم‌چنین رویکردی وجود دارد.

استاد دانشگاه پایه و اساس در اقتصاد مقاومتی را مردم برشمرد و گفت: در کشورهای دیگر مردم ابزار و وسیله هستند اما در ایران مردم پایه‌های اقتصاد مقاومتی هستند  و اگر قرار است اقتصاد مقاومتی رونق بگیرد باید به‌اندازه تعداد مردم، پایه‌های اقتصادی داشته باشیم.

مبرهن افزود: گفتمان اقتصاد مقاومتی، گفتمانی از پایین به بالا است و مردم در آن وسیله نیستند و از اجراکننده‌های اصلی اقتصاد مقاومتی هستند.

وی با اشاره به اینکه اولین نقش مردم در اقتصاد مقاومتی، روشنگری، تبیین و مطالبه گری عمومی در اقتصاد مقاومتی است، خاطرنشان کرد: همه ما مصرف‌کننده هستیم و برای تحقق اقتصاد مقاومتی می‌توانیم ابتدا با اصلاح الگوی مصرف و سپس با ایرانی خریدن در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار