کد خبر : 46360
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵

معاون دادگستری گیلان:

«اقدامات عمرانی نمایندگان مجلس» در ایام نزدیک انتخابات «جرم» است

«اقدامات عمرانی نمایندگان مجلس» در ایام نزدیک انتخابات «جرم» است

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی گیلان گفت: برخی نمایندگان رفتارهای غلط خود مانند ساخت مدارس در روستاها نزدیک انتخابات را توجیحه می‌کنند اما قانونگذار آن را جرم تلقی می‌کند.

به گزارش گیلانستان احمد آقایی پیش از ظهر امروز در نشست «تبیین بایدها و نبایدهای انتخاباتی» در سالن شهید بهشتی دادگستری گیلان در رشت با اشاره به خلق حماسه بزرگ در دوم اسفندماه اظهار داشت: یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان رهبری را پیش رو داریم و فضای کشور رنگ و بوی انتخابات به خود گرفته است.َ

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی استان گیلان با بیان اینکه نشاط انتخاباتی از 2 جهت بر کشور حاکم می‌شود گفت: غنای فرهنگی و تعصبات و حساسیت‌های قومی و مذهبی جامعه موجب شور انتخاباتی می‌شود و شور انتخاباتی در گیلان نسبت به سایر استان‌ها به‌جهت درک سیاسی بالای مردم آن زودتر آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه شب‌نشینی و شرکت در مراسمات مذهبی در این روزها متاثر از نگاه انتخاباتی است تصریح کرد: معیار کار انتخابات قانون است و در برگزاری انتخابات مجلس 3 رکن مهم تاثیرگذار است و قانونگذار باید و نبایدهایی برای این ارکان احصا کرده است.

آقایی نخستین رکن انتخابات مجلس را ناظران و مجریان آن دانست و خاطرنشان کرد: ناظران و مجریان انتخابات امین مردم هستند و قانونگذار آنها را مورد خطاب قرار داده است و آنها باید بدان پایبند باشند و درصورت عدول، قانونگذار به آنها واکنش نشان می‌دهد.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان افزود: یکی از نوآوری‌های قانونگذار در سال 95 در رابطه با رئیس‌جمهور و اعضای شورای نگهبان، استانداران و سایر دست‌اندرکاران انتخابات بود و این افراد باید پایبند به اصولی باشند که اصل امانتداری یکی از آنها است.

آقایی با اشاره به اینکه رای دادن حق‌الناس است و تضییع آن جرم تلقی می‌شود بیان کرد: دست‌اندرکاران انتخاباتی باید بی‌طرف باشند و از شخص یا حزبی جانبداری نکنند و درصورت عدم رعایت این اصل قانونگذار با آنان برخورد می‌کند همچنین این افراد باید به قوانین مربوطه پایبند باشند و اخلاق را رعایت کنند.

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی استان گیلان عنوان داشت: رعایت قوانین توسط مجریان و ناظران انتخاباتی مشارکت حداکثری مردم را در پی خواهد داشت و عدم رعایت آن جامعه را ناامید می‌کند لذا رسیدن به اهداف مدنظر نیازمند پایبندی دست‌اندرکاران انتخابات به قانون است.

وی با بیان اینکه هدف مقام معظم رهبری امنیت، سلامت و مشارکت حداکثری در سایه قانونمداری و اخلاقمداری در انتخابات است تصریح کرد: مجریان انتخابات حق ندارند بگویند شخصی اصولگرا یا اصلاح‌طلب است و به آن رأی دهید و این افراد حق اظهارنظر نسبت به اصلح بودن یا نبودن داوطلبان تایید صلاحیت‌شده را ندارند.

آقایی دومین رکن برای تحقق حماسه سیاسی و مردم سالاری دینی را رکن نامزدها و داوطلبان دانست و گفت: قانونگذار در کنار مصونیت‌هایی که برای برخی مشاغل قائل است مصونیت نامزدی و داوطلبی انتخاباتی نیز دارد که به‌معنای رفع مسئولیت نیست مثلاً اگر سفیری در کشور مرتکب جرم شود باید در کشور خودش مورد تعقیب قرار گیرد.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان با بیان اینکه تبصره ماده 67 مربوط به مصونیت داوطلبان است و کسی حق ندارد این افراد را پس از تایید صلاحیت دستگیری کند ابراز داشت: داوطلبان انتخابات باید شایستگی‌ها و برنامه‌های خود را به مردم بگویند و حق ندارند سایر داوطلبان را تخریب کرده یا فضا را متشنج کنند.

وی با تاکید بر اینکه نماینده مجلس نباید ثروت‌اندوزی کند افزود: برخی نمایندگان رفتارهای غلط خود مانند ساخت مدارس، مساجد و پل در روستاها نزدیک انتخابات را توجیحه می‌کنند و این رفتارها نوعی خرید و فروش آرا محسوب می‌شود و قانونگذار آن را جرم تلقی می‌کند زیرا این نمایندگان از اعتقادات دینی مردم سوءاستفاده می‌کنند که بسیار خطرناک است و صلاحیت نمایندگی ندارند.

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی استان گیلان با اشاره به بیش از 103 عنوان مجرمانه مربوط به تخلفات انتخاباتی خاطرنشان کرد: انتخابات با مشارکت مردم شکل می‌گیرد و آنها یکی از ارکان مهم نظام جمهوری اسلامی هستند و یکی از مصادیق مشارکت مردم در سیاست‌های کلان کشور شرکت در انتخابات است.

آقایی نخستین خصیصه مردم گیلان را قانونمداری و اخلاق‌مداری عنوان کرد و اظهار داشت: مردم گیلان به قوانین و آموزه‌های دینی پایبند هستند و در فرآیند مربوط به تعیین سرنوشت خود شرکت می‌کنند و اصحاب رسانه به‌عنوان امین مردم و مسئولان در معرفی افراد اصلح و تبیین ویژگی‌های آنها و جهت تنویر افکار مردم نقش دارند.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان رسانه‌ها را معتمد حاکمیت و مردم دانست و با اشاره به اینکه طبق قانون کسی حق تخریب در انتخابات را ندارد و این کار جرم محسوب می‌شود گفت: رسانه‌ها باید واقعیت را بگویند و مردم را تشویق کنند تا شخص اصلح را از میان داوطلبان برگزینند.

وی با تاکید بر اینکه اصحاب رسانه طبق قانون حق ندارند مطلبی به‌ضرر داوطلبان بنویسند تصریح کرد: نشریات و مطبوعاتی که متعلق به سازمان یا نهادی هستند حق ندارند مطلبی به‌ضرر داوطلبان انتخابات بنویسند و در غیر اینصورت با واکنش قانونگذار مواجه می‌شوند همچنین قانونگذار مدیران حکومتی را مکلف کرده که له یا علیه داوطلبی کار نکنند.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار