کد خبر : 51285
تاریخ انتشار : شنبه 27 اردیبهشت 1399- 04: 18

اقدام عجیب شهرداری و شورای شهر رشت برای تغییر کاربری اراضی باغ رضوان /احداث پارک آبی در دل آرامستان رشت؟!

اقدام عجیب شهرداری و شورای شهر رشت برای تغییر کاربری اراضی باغ رضوان /احداث پارک آبی در دل آرامستان رشت؟!

شهرداری و شورای اسلامی شهر رشت در اقدامی عجیب اقدام به تغییر کاربری اراضی باغ رضوان رشت برای واگذاری به بخش خصوصی و احداث پارک آبی در آن مکان کردند.

به گزارش گیلانستان احداث آرامستان و غسالخانه ازجمله ملزومات مدیریت شهری به شمار می‌رود که در اسناد طرح‌های جامع شهری نیز ایجاد و توسعه گورستان‌ها به‌عنوان تجهیزات شهری پیش‌بینی شده است.

آرامستان‌ها بخشی از تجهیزات شهری محسوب می‌شوند که افزایش بهینه آن به‌عنوان بخشی از مکمل زیرساخت‌های شهری، منجر به ارتقای رفاه اجتماعی می‌شود.

 مکان‌سنجی آرامستان‌ها از بعد شرعی باید مکانی باشد که باعث شکسته شدن نماز و ابطال روزه مسلمانان نشود و همچنین از بعد موقعیت مکانی، فاصله آرامستان تا محدوده شهر کم‌تر از ۱۰ کیلومتر نباشد و طراحی و جانمایی صحیح آرامستان‌ها می‌تواند منجر به ایجاد فضایی برای پاسخ‌گویی به نیازهای روحی و روانی منطبق بر اعتقادات مردم شود.

شهر رشت دارای دو آرامستان تازه‌آباد و باغ رضوان که یک از آن‌ها در داخل و دیگری در بیرون از شهر قرار گرفته است.

باغ رضوان تنها آرامستان قابل استفاده در سال‌های آتی

آرامستان تازه‌آباد درگذشته این قبرستان بخشی از یک باغ وسیع چای بود که در کنار محله کیژده (کیش ده) قرار داشت. با احداث جاده آسفالته رشت به لاهیجان، از وسعت این قبرستان کاسته و در حال حاضر به علت تکمیل ظرفیت عملاً از چرخه دفن اموات خارج‌شده و به همین دلیل آرامستان باغ رضوان تبدیل به مکانی تبدیل شده است که امروز می‌توان به‌راحتی اموات را در آن دفن کرد.

در یک‌صد و هفدهمین جلسه شورای چهارم شهر رشت با دو فوریت پروژه اجرای پارک آبی در زمینی نزدیک به بیمارستان آریا تصویب شد اما ظاهراً مکان این طرح مورد تأیید سرمایه‌گذار قرار نگرفت و با تصویب شورای پنجم قرار شد در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در جوار باغ رضوان احداث شود.

۴۶ هکتار اراضی باغ رضوان برای تدفین اموات

عضو هیئت‌مدیره سازمان آرامستان رشت و عضو هیات امنای گلزار شهدای رشت با اشاره به آغاز به کار سازمان باغ رضوان یا دولت‌آباد در سال ۱۳۷۲ اظهار کرد: در سال ۶۰ هیأت امنای تازه‌آباد به سرپرستی مرحوم آیت‌الله لاکانی این اراضی را با کاربری قبرستان تحویل شهرداری رشت داده است.

عباس موید با اشاره به مساحت ۴۶ هکتاری زمین باغ رضوان رشت گفت: ۱۱ هکتار از اراضی باغ رضوان رشت در زمان آیت‌الله لاکانی از اشخاص حقیقی خریداری و ۳۵ هکتار از منابع طبیعی دریافت شد که تاکنون چهارده قطعه آن تکمیل و تعدادی هم به خانواده‌ها پیش‌فروش شده است.

به دلیل بی‌توجهی مدیریتی صورت گرفته قریب پنج هکتار از این اراضی تغییر کاربری داده شد و در حال حاضر با تصویب شورای شهر رشت نیز قرار است ۱۵ هکتار آن با تغییر کاربری به شرکت گیل‌لند برای احداث پارک آبی و سالن‌های چندمنظوره ازجمله سالن‌های ورزشی و کنسرت  احداث شود.

احداث پارک آبی در کنار اموات

گفتنی است پرونده این زمین برای تغییر کاربری در کمسیون ماده پنج در مسکن شهرسازی در حال رسیدگی بوده و پروژه پارک آبی دقیقاً در وسط آرامستان باغ رضوان در جوار قطعه بهشت که فوت‌شدگان کرونایی در آن مدفونند در نظر گرفته شده است.

با توجه به تکمیل احتمالی ظرفیت آرامستان تازه‌آباد و نیز رویه در پیش‌گرفته شده بدون آینده‌نگری حتی در محدوده کمتر از ۱۰ سال معلوم نیست بر سر اموات سال‌های آتی به خواهد آمد و اصلاً شهرستان رشت ظرفیت احداث آرامستان در مکان دیگر دارد و یا اگر حوادثی همچون شیوع کرونا در گیلان رخ دهد، شهرستان رشت با کمبود فضای آرامستان چه خواهد کرد.

خلأ آینده‌نگری در مدیریت شهری بدون درنظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی

جدای تمامی موارد گفته شده احداث پارک آبی در جوار اموات و سرریزی در آب‌های زیرزمین چه میزان با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفته و چه کسانی پاسخگوی مشکلات احتمالی آن خواهند بود.

عدم آینده‌نگری شورای شهر و شهرداری و اصرار آنان برای اقدام به واگذاری اراضی باغ رضوان شائبه‌های بسیاری را در اذهان مردم شهر رشت متبادر کرده تا جایی که در سایه سکوت نهادهای مسؤول اقدام به امضای طومار و دادخواهی از رئیس قوه قضائیه کرده‌اند.

بدیهی است توسعه شهری قطعاً بدون جذب سرمایه‌گذار محقق نمی‌شود، اما مشخص نیست دلیل این‌همه سهل‌انگاری سریالی در اقدامات مدیریتی ازاین‌دست برای چیست.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بابک شنبه , ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸

سلام
کاملا صحیح است.
مثلا حداکثر ۱۰ سال بعد تکلیف اموات شهر رشت چیست و چه کسی پاسخگو خواهد بود

رفتن به نوار ابزار