کد خبر : 59085
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 آبان 1399- 42: 16

اقدام یک گروه جهادی امربه‌معروف برای کاهش قیمت مسکن در رشت

اقدام یک گروه جهادی امربه‌معروف برای کاهش قیمت مسکن در رشت

با تلاش یک گروه جهادی در حوزه امربه‌معروف و نهی از منکر برای رفع مشکل صدور پروانه زمین‌های نسقی شاهد کاهش چشمگیر قیمت مسکن در رشت خواهیم بود.

به گزارش گیلانستان، مسکن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانوارهای این شهرستان به‌ویژه در کلان‌شهر رشت است که در چند سال اخیر با افزایش بی‌رویه‌ای همراه بوده و مشکلات عدیده‌ای برای مردم به‌خصوص جوانان ایجاد کرده است.

کلان‌شهر رشت نیز با توجه به تراکم جمعیتی نه‌تنها از قاعده افزایش بی‌رویه مستثنا نبوده بلکه خود مثالی برای نابسامانی حوزه مسکن است که این افزایش قیمت مسکن در رشت علل مختلفی ازجمله عدم صدور پروانه ساخت برای زمین‌های نسقی دارد.

ازآنجایی‌که شهرداری کلان‌شهر رشت فقط برای زمین‌های دارای سند ثبتی پروانه ساختمانی صادر می‌کند، این امر سبب ایجاد سکونت‌های غیررسمی در زمین‌های نسقی و بروز مشکلات بسیار در حوزه ایمنی، مبلمان شهری، فضای سبز و ده‌ها مشکل دیگر به‌ویژه در مناطق چهار و پنج شهری رشت شده است.

در حال حاضر بیش از ۱۷۰ هزار واحد مسکونی غیرمجاز در زمین‌های نسقی ساخته‌شده و سالانه هزاران واحد مسکونی در این اراضی بدون هیچ‌گونه نظارت و رعایت اصول شهرسازی ساخته می‌شود.

انتظار ۱۰ ساله مردم برای تعیین تکلیف زمین‌های نسقی

یک کارشناس ارشد شهرسازی با اشاره به عدم صدور پروانه ساخت برای زمین‌های نسقی اظهار کرد: در دوره سوم شورای شهر رشت مدتی این اتفاق خوب افتاد ولی بعدها از این کار ممانعت شد و مردم بیش از ۱۰ سال است که منتظر تعیین تکلیف نحوه صدور پروانه ساخت برای زمین‌های نسقی هستند.

سید جاهد جعفرزاده با اشاره به بروز مشکلات ایجاد شده برای رشت به دلیل عدم صدور پروانه برای زمین‌های نسقی بیان کرد: در سه دوره اخیر شورای شهر، عزم جدی برای رفع این مشکل وجود نداشته است و مردم گرفتار بروکراسی اداری شده‌اند.

به گفته این کارشناس ارشد شهرسازی، تأمین نشدن سرانه فضای سبز در این پهنه‌ها، آب‌گرفتگی معابر به دلیل اتصال خروجی فاضلاب این بافت خلاف ساز متراکم به شبکه قدیمی بدون تأمین زیرساخت مناسب، عدم دسترسی ماشین‌های امدادی و آتش‌نشانی به این ساختمان‌ها به دلیل رعایت نشدن ضوابط شهرسازی و عرض معبر تنها نمونه‌های کوچکی ازجمله مشکلاتی است که ساخت چنین ساختمانی‌هایی می‌تواند برای شهر، شهروندان و شهرداری ایجاد کند.

گروه جهادی شهید چمران پیگیر ویژه صدور پروانه زمین‌های نسق

سرپرست گروه جهادی شهید مهندس مصطفی چمران نیز اظهار کرد: این گروه جهادی با شماره ثبت ۱۰۰۰۸۸۴ در زمینه تخصصی مسؤولان از ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر مجوز فعالیت دریافت کرده و بر اساس وظایف شرعی و قانونی از مدت‌ها قبل پیگیر رفع موانع صدور پروانه ساختمانی برای زمین‌‌های نسقی است.

مجتبی احمدی با بیان اینکه کارگروه ویژه‌ای از جوانان مؤمن و متخصص در حوزه امور اداری، حقوقی، شهرسازی و عمران پیگیر رفع موانع اداری صدور پروانه برای واحدهای نسقی رشت است، گفت: جلسات خوبی را با مسؤولان استانداری گیلان، دستگاه قضایی و مجمع نمایندگان استان برگزار کرده‌ایم.

وی با اشاره به صدور پروانه ساخت برای زمین‌های نسقی روستایی در گیلان بیان کرد: در بسیاری از شهرهای کشور ازجمله یزد، فارس و آذربایجان غربی شاهد صدور پروانه ساخت توسط شهرداری‌ها برای زمین‌های نسق هستیم و در تلاشیم در رشت نیز این مشکل برطرف شود.

سرپرست گروه جهادی شهید چمران از تدوین طرح حل ریشه‌ای معضل نسقی خبر داد که توسط متخصصان حوزه شهری گروه جهادی شهید چمران قرار است به مجمع نمایندگان گیلان داده شود.

کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن با اقدام گروه جهادی شهید چمران

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر گیلان با اشاره به رویکرد تخصصی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان اظهار کرد: گروه‌های جهادی که به‌عنوان تشکل‌های مردم‌نهاد از ستاد مجوز دریافت کرده‌اند در حوزه‌ها مختلف و به‌ویژه معیشت فعال‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سجاد سرافراز به فعالیت گروه جهادی شهید چمران در حوزه مسکن اشاره کرد و افزود: گروه جهادی شهید مهندس چمران مدتی است در حوزه رفع معضلات قانونی و بروکراسی اداری برای اعطای پروانه ساختمانی به زمین‌های نسقی تلاش می‌کند و پیگیری‌ها و مذاکرات خوبی را در سه سطح مجلس شورای اسلامی، دولت و دستگاه قضایی انجام داده است.

وی با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی هزینه صدور پروانه ساختمانی برای زمین‌های نسقی گفت: امیدواریم به‌زودی این امر محقق شود چراکه تهیه مسکن از مهم‌ترین مطالبات مردم و به‌ویژه زوج‌های جوان است.

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر گیلان با تأکید بر احصای مشکلات حوزه‌های مختلف برای  در شهرهای مختلفی شهرداری‌ها برای زمین‌های نسقی پروانه ساخت صادر می‌کنند ولی در کلان‌شهر رشت علاوه بر مصوبه شورای اسلامی شهر موانعی وجود داشت که با تهیه شیوه‌نامه‌ای توسط مسؤولان اجرایی در حال رفع است.

تشکیل ۷ گروه جهادی در رشت

معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار فارس در رشت با تقدیر از حساسیت مردم مؤمن و انقلابی گیلان به دو فریضه الهی امربه‌معروف و نهی از منکر اظهار کرد: آمادگی دریافت انتقادها، پیشنهادها و ایده‌های مردمی در این دو حوزه هستیم و از مشارکت جوانان مؤمن و انقلابی با ستاد استان استقبال می‌کنیم.

عبدالکریم علیزاده با بیان اینکه تاکنون هفت گروه جهادی در این زمینه در شهرستان رشت تشکیل‌شده افزود: اساتید، دانشجویان، فعالان فرهنگی و اجتماعی و آحاد شهروندان می‌توانند برای تشکیل گروه جهادی امربه‌معروف و دریافت مجوز فعالیت طبق ضوابط موجود اقدام کنند، گروه جهادی شهید چمران یکی از همین هفت گروه است که بر اساس قانون و وظایف شرعی پیگیر حل مشکل زمین‌های نسقی کلان‌شهر رشت و تسهیل در امر تیه مسکن جوانان است.

علیزاده با اشاره به تشکیل کارگروه‌های تخصصی در حوزه معاونت اجتماعی ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان گیلان گفت: کارگروه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصاد و صنعت، سیاسی و انتظامی در استان گیلان با بیش از ۲۵ زیر کمیته تشکیل‌شده است.

بدیهی است با توجه به تجارب موجود در کشور و کارهای کارشناسی صورت‌گرفته، استانداری گیلان و شورای شهر اسلامی رشت می‌توانند با ضابطه‌مند کردن این طرح و فراهم شدن امکان ساخت و ساز قانونی، شاهد کاهش چشمگیر کاهش قیمت تمام شده مسکن در رشت باشیم.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار