کد خبر : 62954
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 بهمن 1399- 08: 17

اما و اگرهای استفاده از بذرهای گواهی شده برنج/ شالیکاران: قیمت مقرون به صرفه نیست

اما و اگرهای استفاده از بذرهای گواهی شده برنج/ شالیکاران: قیمت مقرون به صرفه نیست

توزیع بذرهای گواهی شده برنج در گیلان در حالی آغاز شده که استفاده از این بذرها در میان شالیکاران مخالفان و موافقانی دارد.

به گزارش گیلانستان، یکی از مهم‌ترین مسائلی که طی سال‌های اخیر در حوزه کشاورزی به ویژه در استان گیلان به آن توجه شده کیفیت محصول تولیدی و افزایش آورده اقتصادی تلاش کشاورزان است.

با توجه به اینکه مهم‌ترین محصول کشاورزی تولیدی در استان گیلان برنج است و این استان حدود ۴۰ درصد برنج سفید مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند مسئولان در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند با تولید و توزیع بذرهای با کیفیت هم هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت محصول را برای شالیکاران کاهش دهند و از سوی دیگر با افزایش تولید محصول باکیفیت در هر هکتار درآمد کشاورزان را افزایش دهند.

وجود مرکز تحقیقات برنج کشور در استان گیلان فرصتی ایجاد کرده تا در سال‌های اخیر محققان حوزه کشاورزی با بررسی و تحقیقات که در این زمینه انجام داده‌اند سالانه بذرهای گواهی شده را تولید و در میان شالیکاران توزیع کنند. در سال گذشته دو هزار و ۷۰۰ تن بذر گواهی شده و پر محصول در حدود ۳۰ هزار هکتار از اراضی شالیزار استان گیلان کشت شد.

امسال نیز همانند سال‌های گذشته مرکز تحقیقات برنج و جهاد کشاورزی استان گیلان با توجه به نزدیک شدن به فصل زراعی و آماده سازی زمین‌های شالیزاری با انجام شخم زمستانه توزیع و بذرهای گواهی شده را طی روزهای گذشته آغاز کرده‌اند. قرار است امسال دو هزار و ۲۰۰ تن انواع بذرهای گواهی شده از رقم گیلانه، آنام، هاشمی، رشت توزیع شود.

با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته برای استفاده شالیکاران از این بذرهای گواهی شده اما هنوز اکثر کشاورزان از بذرهای سنتی خود استفاده کرده و رغبتی برای استفاده از بذرهای گواهی شده ندارند و اکثراً علت این موضوع را نقدی بودن خرید بذرها، قیمت بالای تعیین شده برای بذرها و عدم اطلاع رسانی درست می‌دانند.

اما و اگرهای استفاده از بذرهای گواهی شده

«رحمت» یکی از شالیکاران شرق استان گیلان است که چند هکتار زمین شالیکاری داشته اما زمانی که با در مورد بذرهای گواهی شده صحبت می‌کنیم در این مورد اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: من هر ساله هنگام برداشت محصول برنج خود به اندازه نیاز سال بعد بذر بر می‌دارم.

وی با بیان اینکه هیچ شناختی از بذرهای گواهی شده ندارد و ترجیح می‌دهد از بذرهای خود برای کشت برنج استفاده کند، ادامه داد: من از کیفیت برنج تولیدی خودم با بذرهای سنتی رضایت دارم اما اگر ببینم می‌توانم با هزینه کمتر محصول بیشتر و با کیفیت تری تولید کنم قطعاً از این بذرها هم در سال‌های بعد برای نمونه استفاده خواهم کرد.

«اسماعیل» که به همراه پدرش برای انجام شخم زمستانه در شالیزارشان مشغول به کار بود گفت: ما دو سالی است که از بذرهای گواهی شده جهاد کشاورزی برای کشت در بخشی از مزرعه خود استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بذری که ما تهیه می‌کنیم کیفیت خوبی دارد، افزود: در زمان برداشت برنج نیز شاهد افزایش میزان تولید خود هستیم که این به افزایش درآمد ما نیز کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بذرهای گواهی شده عاری از هرگونه بیماری و آسیب هستند، ادامه داد: البته قیمت بالای بذر و اینکه باید آن را به صورت نقد تهیه کنیم گاهی برای ما ایجاد مشکل می‌کند که مسئولان باید در این زمینه نیز راهکاری اتخاذ کنند.

بذرها مقرون به صرفه نیست

یکی دیگر از کشاورزان گیلانی با اشاره به اینکه قیمت‌های تعرفه شده برای بذرهای گواهی شده مقرون به صرفه نیست، اظهار کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی نامطلوب اکثر کشاورزان این قیمت‌ها برای بسیاری از ما بالا بوده و توان تهیه بذرها را نداریم.

وی با بیان اینکه این یکی از دلایلی است که بذرهای گواهی شده از سوی کشاورزان با استقبال مواجه نمی‌شود، گفت: اگر جهاد کشاورزی بتواند شرایطی را فراهم کند تا کشاورز بتواند این بذرها را به صورت اقساط خریداری و بعد از برداشت محصول مبلغ آن را پرداخت کند قطعاً کشاورزان از خرید این بذرها استقبال خواهند کرد.

این کشاورز همچنین به موضوع اطلاع رسانی پایین در این زمینه نیز اشاره کرد و افزود: هنوز بسیاری از کشاورزان از وجود چنین بذرهایی اطلاع ندارند قطعاً اطلاع رسانی درست می‌تواند در افزایش کشت این بذرها در استان گیلان کمک کند.

خلوص ۹۸ درصدی بذرهای های گواهی شده

رئیس مرکز تحقیقات برنج کشور شنبه هفته جاری در حاشیه آغاز توزیع بذرهای گواهی شده در استان گیلان به برخی مزایای بهره گیری از این بذرها اشاره و اظهار کرد: این بذرها از هر گونه بیماری و قارچی مصون هستند.

سیده مریم حسینی خلوص بذرهای گواهی شده تولیدی را بیش از ۹۸ درصد عنوان و اضافه کرد: برنج سفید تولید شده از این بذرها نیز دارای خلوص، کیفیت و بازار پسندی بالایی است.

وی با بیان اینکه تحقیقات نشان می‌دهد عملکرد بذرهای گواهی شده ۹ تا ۱۵ درصد است، گفت: استفاده از بذرهای گواهی شده می‌تواند ما را به استانداردهای جهانی برای تولید یک برنج با کیفیت نزدیک کند.

ارتقای کمی و کیفی محصول برنج هدف تولید بذرهای گواهی شده

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در اینباره اظهار کرد: امسال دو هزار و ۲۰۰ تن بذر گواهی شده برنج در میان شالیکاران گیلانی توزیع خواهد شد.

مسعود الماسی گیلانه، هاشمی، رشت، آنام را از بذرهای گواهی شده عنوان کرد و افزود: شالیکاران برای تهیه بذرها می‌توانند به اداره جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و یا کارگزاری‌های تعیین شده برای توزیع بذر مراجعه و میزان بذر مورد نیاز خود را دریافت کنند.

الماسی در ادامه به کیفیت بالای بذرهای تولید شده نیز اشاره و با بیان اینکه افزایش کیفیت و میزان تولید محصول از مهم‌ترین مزایای این بذرها است، گفت: تلاش شده تا بذرهای تولیدی سبب ارتقای سطح کمی و کیفی محصول تولید شده شود.

وی همچنین در زمینه گلایه کشاورزان از قیمت بالا و مقرون به صرفه نبودن تهیه این نوع بذرها برای شالیکاران، تصریح کرد: تلاش کرده امسال این بذرها با قیمت مناسب به دست کشاورزان برسد.

کشاورزان، کشاورز کارت تهیه کنند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به صدور کشاورز کارت برای کشاورزان و حمایت وزارت جهاد در این زمینه، افزود: کشاورزان با تهیه کشاورز کارت می‌توانند از مزایای آن، که دریافت تسهیلات ارزان قیمت برای انجام فعالیت‌های کشاورزی است بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه ۷۰ هزار تن کود شیمیایی زراعی و باغی در سطح گیلان مصرف می‌شود، اظهار کرد: تاکنون ۳۳ هزار تن کود مورد نیاز استان گیلان تأمین شده و تا به امروز ۱۷ هزار تن نیز توزیع شده است.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار