کد خبر : 76826
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷

امیدآفرینی در سایه شعار سال/ مالیات منصفانه در گرو حمایت واقعی از تولید

امیدآفرینی در سایه شعار سال/ مالیات منصفانه در گرو حمایت واقعی از تولید

حمایت از تولید ملی، اقتصاد مقاومتی و مانع‌زدایی که نهایتا به افزایش درآمدها ختم می‌شود از مؤلفه‌های امیدآفرینی است که در سایه تحقق شعارهای سال مقام معظم رهبری قرار دارد، امری که دولت برای موفقیت برنامه مالیاتی خود باید بیش از پیش به آن توجه کند

به گزارش گیلانستان، مقام معظم رهبری با آن نگاه نافذ و آینده‌نگرشان سال‌هاست به امر تولید و اقتصاد مقاومتی تاکید داشته و در طلیعه سال ۱۴۰۰ رفع موانع این بخش را خواستار شدند، از طرفی بدون تردید برای تحقق برنامه مالیاتی که دولت جهت اجرا در سال ۱۴۰۱ تدوین کرده بدون تردید به الزامات مهمی از جمله رونق تولید و افزایش درآمدها نیاز است.

نظام مالیاتی، یکی از عوامل مهم، فوق‌العاده اثرگذار و تعیین کننده در تحقق اهداف و سیاست‌های راهبردی اقتصاد مقاومتی و فاصله گرفتن بودجه از درآمدهای حاصل از فروش نفت خام است، با نگاهی به شعارهای دست کم ۱۰ سال اخیر که توسط مقام معظم رهبری انتخاب شد پی می‌بریم که چرا ایشان به برخی از موارد کلیدی تاکید فراوانی داشته‌اند، پازل‌هایی که با تحقق آن‌ها زنجیره‌های اقتصاد مقاومتی، افزایش درآمدها و تولید ملی در کنار هم قرار گرفته و کامل می‌شد.

به عقیده تحلیلگران اقتصادی اخذ مالیات شیوه‌ای بسیار خوب برای افزایش درآمدهای دولت محسوب می‌شود اما باید به این نکته باریک توجه داشته باشیم که مالیات آن هم مالیات منصفانه و عادلانه بیشتر تنها زمانی قابل تحقق است که حاصل درآمد بیشتر، رشد و توسعه اقتصادی باشد.

رفع موانع تولید و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی به دلایلی نظیر پاندمی کرونا و معوقات بانکی حرکت بسیار خوبی است که در کشور شکل گرفته است و موجبات امیدآفرینی را در کشور فراهم کرده، امری که افزایش دامنه آن رونق تولید، افزایش درآمد، تحقق برنامه‌های توسعه‌ای و زیرساختی دولت خاصه در بخش مالیات و تحقق منویات مقام معظم رهبری را در پشتیبانی از زنحیره اقتصاد به همراه خواهد داشت.

بی‌گمان تامین درآمدهای دولت از طریق وضع قوانین مالیاتی جزو پایه‌های اساسی و تعیین کننده اقتصاد بسیاری از کشورهاست و این موضوع تاکنون در کشورمان به خوبی جایگاه خود را پیدا نکرده است، اما شواهد حاکی از این امر است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ درآمدهای مالیاتی دولت ۶۰ درصد افزایش داشته است.

پاندمی کرونا از اسفند سال ۹۸ تا به امروز رمقی برای بسیاری از تولیدکنندگان و حتی صنایع کشور باقی نگذاشته و اصناف نیز در همین میان با ورشکستگی مالی، تعطیلی و هزاران مشکل بزرگ و کوچک دیگر مواجه شدند، تا جایی‌که این مجموعه بسیار بزرگ با در اختیار داشتن بیش از ۹ میلیون عائله و خانوار بارها بر این امر اذعان داشته است.

پشتیبانی قاطع از فعالیت‌های اقتصادی، از میان برداشتن قوانین و قوائد زائد و دست و پاگیر در بخش‌های مرتبط با تولید، همکاری و تعامل همه جانبه قوای سه گانه و دستگاه‌های ذیربط، اتخاذ راهکارهایی برای سرعت بخشیدن به چرخه رونق تولید و حمایت‌های مالی و بانکی در بخش تسهیلات با نرخ سود ارزان و ناچیز تنها بخشی از مؤلفه‌های لازم برای تحقق درآمدهای مالیاتی در کنار رونق اقتصادی است که انتظار می‌رود در راستای امیدآفرینی و شوک مثبت اقتصادی بیش از هر زمان دیگر مورد توجه دولت سیزدهم قرار گیرد.

“سیداحسان خاندوزی”، وزیر امور اقتصاد و دارایی در نیمه دی ماه امسال درباره افزایش درآمدهای مالیاتی در سال آینده و برنامه دولت در این زمینه، نکاتی را مورد اشاره قرار داد و گفت: سیاست دولت تمرکز بر کاهش فرار مؤدیان مالیاتی و شناسایی افرادی است که مالیات نمی‌پردازند و بنابراین نیاز نیست مردم نگران باشند.

وی همچنین ادامه داد: افزایش درآمدهای مالیاتی که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ منظور شده بر روی کاهش فرار مالیاتی در کشور متمرکز است، نه افزایش فشار و بار مالیاتی بر مؤدیانی که مالیات خود را به صورت شفاف پرداخت می‌کنند بنابرای این افراد نباید نگران افزایش درآمد مالیاتی باشند.”

* اصناف قصد شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت مالیات را ندارد

«جلال‌الدین محمد شکریه» در همین زمینه با بیان اینکه اصناف در دو سال و نیم اخیر با چالش‌های فراوانی در حوزه مالی به ویژه مالیاتی مواجه بوده‌اند تصریح کرد: عدم وجود قانون جامع مالیاتی در طول سال‌های اخیر همواره مورد بحث بوده و در عین حال فرارهای مالیاتی زیادی را به‌دنبال داشته است.

نایب رئیس اتاق اصناف کشور ضمن اشاره به دغدغه‌ها و گلایه‌های متعدد مودیان مالیاتی از نبود شفافیت در حوزه اخذ مالیات‌ها اضافه کرد: به اعتقاد متخصصان و فعالان حوزه اصناف پایه‌های مالیاتی کشور باید با دقت و حساسیت بیشتر تعیین و تدوین شوند و باید در این بخش فعالیت‌های کارشناسی افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکنون در کشور به خوبی اجرایی نشده است اظهار داشت: هیچکدام از اصناف و واحدهای صنفی قصد شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت مالیات را ندارد اما انتظار داریم باتوجه به استمرار پاندمی کرونا و آسیب فراوان به فعالیت‌های صنفس، مالیات‌ها به نحوی ‌وضع و تدوین گردد که به از بین رفتن توان اقتصادی و مالی فعالان صنفی منجر نشود.

* افزایش درآمدهای مالیاتی مردم را تحت فشار قرار خواهد داد

«مهرداد گودرزوند چگینی» در همین راستا و با تاکید بر اینکه اخذ مالیات از جمله مسائلی است که می‌تواند برای مردم ایجاد معضل کندعنوان کرد: در شرایط رکود اقتصادی که به سر می‌بریم افزایش درآمدهای مالیاتی دولت، موجبات خالی شدن جیب مردم را فراهم می‌سازد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزایش درآمدهای مالیاتی را در شرایط کنونی مسئله‌ای که مردم را تحت فشار قرار خواهد داد ذکر کرد و یادآور شد: نگاه دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کاهش اثرات تورمی و رشد هشت درصدی اقتصاد است.

نماینده مردم رودبار در مجلس همچنین جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی را هم مورد تاکید قرار داد و ابراز داشت: بسیاری از واحدهای تولیدی که امروز باید فعال باشند بنا به دلایلی از جمله ناتوانی در پرداخت بخشی از دیون خود یا توفیق و یا واگذار شدند و امیدواریم طرح جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی کشور بتواند از این امر ممانعت به عمل آورد.

حمایت از تولید ملی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مانع‌زدایی که نهایتا به افزایش درآمدها ختم می‌شود از مؤلفه‌های امیدآفرینی به شمار می‌روند که در سایه تحقق شعارهای سال مقام معظم رهبری عملیاتی می‌شوند، امری که دولت مردمی برای موفقیت برنامه‌های خود خاصه در بخش سیاست‌های مالیاتی باید بیش از پیش به آن توجه داشته باشد، زیرا غفلت از این موضوعات امیدآفرینی را در جامعه هدف قرار داده و بی شک تبعات خوبی را در پی نخواهد داشت.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار