کد خبر : 59050
تاریخ انتشار : شنبه 24 آبان 1399- 46: 17

مدیرکل ارشاد گیلان:

انتخاب ۹ اثر برگزیده در سی و دومین جشنواره تئاتر استانی گیلان/ هنرمندان در ایام کرونا پای کارند

انتخاب ۹ اثر برگزیده در سی و دومین جشنواره تئاتر استانی گیلان/ هنرمندان در ایام کرونا پای کارند

مدیر کل ارشاد گیلان با اشاره به انتخاب ۹ اثر برتر در سی و دومین جشنواره تئاتر استانی، گفت: این جشنواره نشان دهنده این بوده که هنرمندان در ایام کرونا نیز پای کار هستند.

به گزارش گیلانستان، فیروز فاضلی پیش از ظهر شنبه در نشست خبری رونمایی از پوستر سی و دومین جشنواره تئاتر استانی در سالن اجتماعات اداره کل ارشاد گیلان، اظهار کرد: حضور جوانان در عرصه داوری آثار جشنواره تئاتر استانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه حضور جوانان در عرصه نمایش و تئاتر سبب تداوم این هنر در عرصه‌های مختلف خواهد شد، افزود: امسال به واسطه شیوع کرونا شاهد برگزاری جشنواره‌ای متفاوت هستیم.

مدیرکل ارشاد گیلان در ادامه با اشاره به اینکه تئاتر هنری فرهیخته است که موجب رشد و اعتلای انسان می‌شود، گفت: همه هنرها برگرفته از تئاتر و نمایش است زیرا اثری به نمایش می‌گذارند که ماندگار خواهد بود.

وی به ترکیب پوستر طراحی شده برای این جشنواره با استفاده از نماد ماسک اشاره و تصریح کرد: این در سال‌های آینده به ما یادآور می‌شود که هنرمندان در ایام کرونا نیز بیکار ننشسته و تلاش کردند تا سفیدی بر سیاهی غلبه کند.

هنر نمایش سبب رشد و اعتلای انسان می‌شود

فاضلی با بیان اینکه نمایش رشد و اعتلای انسان را به دنبال دارد، بیان کرد: اصلاً خلقت جهان به ویژه انسان نیز نوعی تئاتر است زیرا هر کسی که وارد این دنیا می‌شود نقشی بازی می‌کنند و از دنیا می‌رود و نقشش به ماندگار می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه تئاتر در خود نقد و اعتراض دارد، ادامه داد: یک هنرمند عرصه تئاتر اعتراضش ملموس است نمی‌تواند وضعیت موجود را بپذیرد. مدیرانی که درک هنری ندارند از تئاتر بهره نبرده‌اند.

مدیر کل ارشاد گیلان با بیان اینکه نگاهی به آثار ارسالی به دبیرخانه سی و دومین دوره جشنواره تئاتر استانی گیلان نشان دهنده شرکت هنرمندان از سراسر استان است، گفت: در این جشنواره بسیاری کیفی عمل شده و انتظار می‌رود به همین گونه استمرار یابد.

وی با اشاره به اینکه با تصمیم هیئت برگزاری جشنواره از همه ۲۱ اثر رسیده حمایت شده و به نمایش عموم گذاشته می‌شوند، افزود: ۱۲ اثر از رشت، دو انزلی، دو لاهیجان، دو فومن و یک اثر آستارا، یک صومعه سرا و یک اثر از آستانه اشرفیه به دبیرخانه رسیده است.

فاضلی با بیان اینکه انتخاب و ترکیب آثار برگزیده نشان دهنده سلامت هیئت بازبین و انتخاب بدون در نظر حواشی است، تصریح کرد: هیئت بازبین ۵ اثر از رشت، یک اثر از انزلی، یک اثر از آستانه و یک اثر از فومن و یک اثر نیز از لاهیجان برای حضور در مرحله بعدی انتخاب کردند.

ضرورت حمایت از هنرمندان هنر آسیب دیده از کرونا

دبیر سی و دومین جشنواره استانی تئاتر گیلان نیز در ادامه این نشست با اشاره به حمایت‌های انجمن نمایش استان از هنرمندان در ایام کرونا، اظهار کرد: با حمایت‌های اداره کل ارشاد گیلان به ویژه معاونت هنری و امور سینمایی از ابتدای شیوع ویروس کرونا حمایت‌های ویژه ای از اصحاب هنر به ویژه هنرمندان عرصه تئاتر و نمایش شده است.

محمد علی صادق حسنی با بیان اینکه امسال نیز تصمیم گرفته شده جدای از آثار برگزیده، حمایت‌های ویژه ای از تولیدات هنرمندان تئاتر و نمایش انجام شود، گفت: انتظار می‌رود مسئولان استانی نیز نگاه ویژه ای به بخش هنر داشته باشند.

ضرورت برگزاری جشنواره‌ها برای ایجاد انگیزه در میان هنرمندان

علی عسگری یکی از داوران بازبین سی و دومین جشنواره تئاتر استانی گیلان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه با مشورت سایر اعضای هیئت به یک جمع بندی رسیدیم تا از تنش‌ها و حواشی سال‌های گذشته کم شود، اظهار کرد: تلاش شد حقی از کسی ضایع نشود البته همیشه انتقاد و اعتراض وجود دارد.

وی با اشاره به تلاش همه گروه‌هایی که آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده بودند، گفت: به رغم انتظار همه گروه‌ها برای حضور در مرحله پایانی، بر اساس قانون و در مقام مقایسه بدون نظر گرفتن اولویت‌های آثاری انتخاب شد بتوانند توانمندی تئاتر استان را نشان دهند.

علی عسگری در ادامه با بیان اینکه در تئاتر هیچ کاری بی نظیر و بدون نقص ساخته و اجرا نمی‌شود، افزود: هنرمندان فعال در این عرصه باید با تلاش و عشق به کار نواقص را برطرف کنند.

وی ادامه داد: بر همین اساس تعدادی آثار انتخاب شده و در اختیار داوران نهایی قرار گرفته است.

علی عسگری با تأکید بر ضرورت برگزاری جشنواره‌ها به ویژه جشنواره تئاتر، گفت: نباید به دلیل کمبود مالی و امکانات این جشنواره تعطیل شود زیرا برگزاری این جشنواره سبب افزایش انگیزه هنرمندان می‌شود همین که در ایام کرونا ۲۱ اثر ارسال شده بسیار حائز اهمیت و نشان دهنده انگیزه بالای هنرمندان برای کار است.

در پایان از پوستر سی و دومین جشنواره تئاتر استانی گیلان رونمایی شد. لازم به ذکر است در پایان این جشنواره دو اثر به جشنواره تئاتر فجر راه می‌یابند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار