کد خبر : 44254
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 آذر 1398- 12: 17

در آیین معارفه دادستان مرکز گیلان؛

انتقاد شدید دادستان کل کشور از اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی/ استاندار گیلان موظف است بر این‌ تالاب صیانت کند

انتقاد شدید دادستان کل کشور از اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی/ استاندار گیلان موظف است بر این‌ تالاب صیانت کند

دادستان کل کشور با ابراز تأسف از اجرای طرح بایوجمی از سوی محیط‌زیست گفت: متأسفانه سازمان محیط‌زیست که خود تأمین‌کننده و حافظ محیط‌زیست است بدون در نظر گرفتن مخاطرات زیست‌محیطی در حال اجرای این طرح در سطح تالاب است.

به گزارش گیلانستان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد جعفر منتظری عصر امروز در مراسم معارفه دادستان عمومی و انقلاب استان گیلان در سالن همایش امام خمینی (ره) دادگستری کل این استان با تقدیر از مردم در خنثی کردن آشوب‌های منافقانه و مزدورانه عده‌ای خاص در کشور اظهار کرد: همه می‌دانند که هدایت این اشرار را آمریکا و صهیونیسم بر عهده داشتند و چگونه عده‌ای دیگر حامی آن‌ها بودند.

وی با اشاره به اینکه مردم پس از شناسایی اشرار در مدت کوتاه، صف خود را از آن‌ها جدا کردند، افزود: مردم نه‌تنها صف خود را از آشوب گران و منافقان جدا کردند بلکه در پی حمایت از ولی‌فقیه شان وارد میدان شدند و ثابت کردند رهبرشان را در میان بحران‌ها تنها نمی‌گذارند.

دادستان کل کشور امنیت را مهم‌ترین مؤلفه در توسعه اقتصادی، علمی، سیاسی و فرهنگی دانست و گفت: بدون امنیت توسعه ممکن نیست و آحاد مردم در اضطراب و نگرانی به سر خواهند بود.

منتظری مردم را نقش‌آفرین در امنیت دانست و تصریح کرد: گرچه وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و دستگاه قضا، مسؤول استقرار امنیت هستند اما این به معنای خالی کردم مردم از امنیت آفرینی نیست و انتظار می‌رود مردم در مواقع خاص در کشور به یاری امنیت آفرینان بیایند.

وی ارائه اطلاعات مردمی را در کشف مجرمان و محلات امنیت حائز اهمیت برشمرد و بیان کرد: دشمن با برنامه‌های دقیق در اتاق‌های فکر، طراح ناامنی در کشور است و پیوسته می‌کوشد تا ناامنی ایجاد کند اما حضور مردم می‌تواند خنثی‌کننده فتنه‌ها و ناامنی‌ها باشد.

دادستان کل کشور جایگاه دادستان را در دستگاه قضا خطیر و بسیار گسترده دانست و گفت: دادستان در جایگاه هم‌تراز با رئیس‌کل و در شرح وظایف بسیار گسترده و خطیر است و انتظار می‌رود دادستان جدید در گیلان با برنامه‌ریزی بتواند برنامه‌های خود را با یک روش با چشم‌انداز مطلوب آغاز کند.

منتظری داشتن برنامه را پیش‌شرط موفقیت در هر امر دانست و افزود: برنامه‌ریزی دقیق، تدبیر بر مبنای اعتدال و پرهیز از افراط‌وتفریط‌ها لازمه موفقیت مدیران و دادستان است.

وی با تأکید بر لزوم مردم‌داری و تکریم ارباب‌رجوع از سوی دادستان‌ها تصریح کرد: کسی که به دستگاه قضا مراجعه می‌کند مضطر است و نباید در مواجه با مردم آن‌ها را رنجاند بلکه باید با صبر و شکیبایی با مردم برخورد کرد و اگر قضات و دست‌اندرکاران آن نمی‌تواند شرح صدر داشته باشد نبایست از ابتدا مسؤولیت کار را می‌پذیرفت.

دادستان کل کشور با بیان اینکه در دهه‌های پیشین به‌صورت کامل بر حقوق عامه توجه نشده، افزود: رهبر معظم انقلاب در خصوص احیا حقوق عامه طی سال‌های اخیر ریل‌گذاری خوبی داشتند و خدمتی که یک دادستان می‌تواند به مردم داشته باشد حفظ و احیا حقوق عامه است.

منتظری با اشاره به بازدید خود از تالاب بندرانزلی خطاب به استاندار و سایر مسؤولین گفت: استاندار به‌عنوان‌ نماینده عالی دولت، دستگاه‌های اطلاعاتی و دادستان انزلی موظف است بر این‌ تالاب صیانت کند.

وی با اشاره به تصرفات صورت گرفته در تالاب انزلی بیان کرد: دستگاه‌های خدمات رسان همچون برق چگونه به فردی که به حریم تالاب تجاوز کرده برق‌رسانی می‌کند و شرایط را برای دیگران راحت می‌کند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه مساعدت عینی نشان می‌دهد که متصرف بنای خود را بر آب بناکرده، افزود: برخی‌ها طی چند سال موفق به احداث بناشده‌اند درحالی‌که سند مالکیت ندارند.

منتظری با ابراز تأسف از اجرای طرح بایوجمی از سوی محیط‌زیست خاطرنشان کرد: متأسفانه سازمان محیط‌زیست که خود تأمین‌کننده و حافظ محیط‌زیست است بدون در نظر گرفتن مخاطرات زیست‌محیطی در حال اجرای این طرح در سطح تالاب است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که تمام دستگاه‌های ذی‌صلاح موافقت نکنند اجرای طرح بایوجمی مخالفت می‌شود، افزود: اجازه نخواهیم داد اجرای طرحی که احتمال خطر آن زیاد است و مراکز رسمی و تخصصی آن را رد کرده‌اند در سطح تالاب اجرایی شود.

دادستان کل کشور با بیان اینکه ما وظیفه خود می‌دانیم به دولت به لحاظ اقتصادی کمک کنیم، تصریح کرد: در مرکز و سطح کشور مراکز تولید و بنگاه‌های اقتصادی داشته‌ایم که مشکلات حقوقی  آن‌ها رفع شده و جلوی بیکاری گرفته‌شده است.

منتظری بر ضرورت نظارت بر زندان‌ها و اصلاح مجرمان تأکید کرد و گفت: زندانیان امانتی در دست ما هستند و حقوقی دارند که باید رعایت شود و در این کار دستگاه‌های فرهنگی باید کمک‌کار باشند.

وی با تأکید بر استفاده از مجازات جایگزین قرار بازداشت افزود: قضات تا می‌توانند از قرار بازداشت استفاده نکنند و از قرارهای جایگزین نظیر وثیقه یا کفالت استفاده کنند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه حتی‌المقدور باید اختلافات مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضایی کاهش پیدا کند، تصریح کرد: نیروی انتظامی و کلانتری‌ها باید در وهله اول دعواها را به صلح و سازش ختم کنند چون و این نوع از حل‌وفصل‌ها علاوه بر کاهش هزینه و اتلاف وقت، یک فریضه نیز محسوب می‌شوند.

منتظری با بیان اینکه همه قضات باید با دستگاه‌های امنیتی و انتظامی همکاری کنند و سطح امنیت جامعه را افزایش دهند چون با افزایش ضریب امنیت آرامش مردم بیشتر می‌شود، گفت: همه قضات خود را به موعظه عادت دهند و با داشتن برنامه معنوی درجات معنوی و مراتب روحانی خود را افزایش دهند.

انتهای پیام/ فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار