کد خبر : 32795
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴

انتقاد عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون بهداشت از اعتبارات حداقلی حوزه درمان در لایحه بودجه سال ۹۸

انتقاد عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون بهداشت از اعتبارات حداقلی حوزه درمان در لایحه بودجه سال ۹۸

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره مقایسه‌ای اعتبارات حوزه درمان ایران با کشورهای آسیایی و اروپایی از میزان بودجه حداقلی اختصاص‌یافته دولت به حوزه بهداشت و درمان انتقاد کرد.

به گزارش گیلانستان منوچهر جمالی صبح امروز با اشاره به وضعیت بودجه بهداشت و درمان در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۸ کل کشور اظهار کرد: سرجمع اعتبارات حوزه بهداشت و درمان طی یک سال که در لایحه بودجه سال ۹۸ کشور تدوین‌شده بسیار کم است.

کاهش بودجه حوزه بهداشت و درمان در سال آینده در کنار اسراف بودجه در سال‌های ماضی

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته نیز اعتبارات حوزه بهداشت و درمان کم بوده و همین اعتبارات کم را نیز درست هزینه نکرده‌ایم افزود: با مشاهده گزارش‌های هزینه شده در وزارت بهداشت و درمان مشاهده می‌شود در برخی بخش‌ها بسیار بد و در برخی جاها اسراف شده که نشان می‌دهد اگر اعتبارات حوزه بهداشت و درمان به‌اندازه دیده نشود مشکلات همچنان پابرجا خواهند ماند.

وی بر ضرورت اجرای صحیح قانون حوزه بهداشت و درمان در کنار افزایش اعتبارات این حوزه تأکید کرد و گفت: صرفه‌جویی در قوانین حوزه بهداشت مجلس شورای اسلامی نهفته است و در تمامی بخش‌های نظام‌ ارجاع سلامت این مهم به‌صورت محسوس دیده می‌شود.

نظام ارجاع سلامت همچنان اولویت دولت در حفظ و ارتقای سلامت

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استعفای قاضی‌زاده هاشمی، وزیر سابق بهداشت و درمان کشور و با تأکید بر اینکه با استعفای وزیر نمی‌توان برنامه مهم یک وزارتخانه را نادیده گرفت خاطرنشان کرد: استعفای وزیر سابق بهداشت و درمان به معنایی که کنار گذاشتن برنامه جامع نظام ارجاع سلامت نیست بلکه باید تمامی قوانین مربوط به حوزه بهداشت و درمان مبتنی بر نظام اجرای سلامت به‌صورت کامل حفظ و اجرایی شود.

جمالی با اشاره به کمبود اعتبارات حوزه بهداشت و درمان کشور نسبت به کشورهای دور و نزدیک آسیا و اروپا تصریح کرد: آمار اعتبارات حوزه بهداشت و درمان در کشورهای آسیایی و اروپایی نشان می‌دهد که کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه چندین برابر بودجه حوزه بهداشت درمان ایران در راستای سلامت و ارتقای آن در جامعه هزینه می‌کنند.

اعتبارات حوزه بهداشت و درمان ژاپن ۲۰ برابر ایران

وی با بیان اینکه ژاپن حدود ۲۰ برابر ایران برای بخش سلامت خود هزینه می‌کند گفت: کشور ژاپن سالانه حدود ۲۰۰ میلیارد دلار برای سلامت خود هزینه می‌کند درحالی‌که هزینه حوزه سلامت ایران در سال نزدیک به هشت میلیارد دلار است درنتیجه معدود کشورهای هستند که همچون ایران نظام سلامت خود را اداره می‌کنند و اینکه ایران با این سبقه تاریخی بودجه حوزه بهداشت درمان خود را مبتنی بر کشورهایی که ضعیف و کم برخوردار هستند تنظیم و هماهنگ کند بسیار نامطلوب است.

ناتوانی دولت در دستیابی به اهداف سلامت در جامعه و تحمیل فشار بر مردم با کاهش بودجه درمان

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبعات بسته شدن بودجه حداقلی حوزه بهداشت و درمان کشور برای مردم تصریح کرد: در شرایطی که دولت کمترین توجه را به موضوع بهداشت و درمان داشته باشد و بودجه حداقلی برای آن در نظر بگیرد طبیعی است که مردم برای تأمین تجهیزات موردنیاز خود به چرخه درمان خارج از دولت مراجعه و مشکلاتی را در بیمه و سایر بخش‌ها حس می‌کنند و به برنامه‌هایی که خود تعریف کرده نمی‌تواند به آن دست یابد.

دفترچه بیمه سلامت یا چک نویس پزشکان؟

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه دفترچه‌های بیمه سلامت در دست پزشکان به‌عنوان چک نویس استفاده می‌شوند گفت: ممکن است برخی از پزشکان و یا مراکز درمانی از بیمه سلامت به‌عنوان دفترچه تحت پوشش بیمه خود استفاده نکنند اما برخی از پزشکان متخصص و فوق تخصص در کشور هستند که از این دفترچه‌ها برای نوشتن سی‌تی‌اسکن یا آنژیوگرافی‌ها استفاده و حق خود را از بیمه سلامت می‌گیرند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضعف‌های بیمه‌ای و ساختار نامناسب و معیوب آن‌ها در کشور بیان کرد: بیمه‌ها باید در پوشش بیمه‌ای خود نظارت کافی داشته باشند و درجایی که هزینه درمان به‌صورت صحیح، درست و به‌جا می‌شوند را بپردازند.

ضرورت تقویت نظارت‌ها بر نحوه هزینه کردها در وزارت بهداشت

جمالی با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت و درمان باید بر نوع هزینه کردهای خود نظارت بسیار قوی داشته باشد افزود: وزارت بهداشت باید با تقویت نظارت و بازرسی‌های خود میزان و چگونگی ارائه خدمات را در مراکز درمانی خودکنترل کند و نسبت به دخل‌وخرج خود نظارت بیشتری داشته باشد.

جای خالی پرونده الکترونیک در نظام سلامت

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به پرونده الکترونیک سلامت و اثرگذاری آن در کاهش هزینه‌های درمان خاطرنشان کرد: اگر وزارت بهداشت و درمان دقیقاً قانون نظام ارجاع سلامت را اجرا و پرونده الکترونیک سلامت را به‌صورت کامل عملیاتی می‌کرد هیچ‌گاه یک بیمار در چندین نوبت خدمات یکسانی را دریافت نمی‌کرد و هزینه‌های گزاف وزارتخانه تحمیل نمی‌شد.

افزایش وخامت مرض‌ها و تحمیل هزینه‌های گزاف در پی کاهش بودجه وزارت بهداشت و درمان

وی با بیان اینکه اگر بودجه وزارت بهداشت درمان در لایحه سال آینده به‌اندازه حداقلی افزایش پیدا نکند، کشور در آینده متضرر می‌شود گفت: اگر بودجه وزارت بهداشت و درمان در سال آینده کاهش پیدا کند، این وزارتخانه ناچارا باید از هزینه کردن در واکسیناسیون، داروهای ضد سرطان، بیماران خاص و یا طرح‌های مشابه بکاهد، حذف این نوع هزینه‌هایی مهم و زیربنایی در وزارت بهداشت و درمان می‌توانند بر وخامت مرض‌ها بیانجامد و منجر به تحمیل هزینه‌های گزاف در آینده حوزه بهداشت و درمان باشد.

تلاش نمایندگان گیلان برای گنجاندن مگاهاسپیتال رشت در لایه بودجه

جمالی با اشاره به حذف احداث بیمارستان مگا هاسپیتال رشت از لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور بیان کرد: تلاش‌های نمایندگان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بر این است تا احداث مگاهاسپیتال رشت در لایحه پیشنهادی دولت گنجانده شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد ردیف‌های جدید در لایحه بودجه سال ۹۸ بسیار ضعیف است افزود: انقباضی بسته شدن بودجه سال ۹۸ کل کشور از سوی دولت به دلیل شرایط سخت سال آینده است تا در برابر تحریم‌ها مقاومت کنند.

مفقود شدن نامه در سازمان برنامه‌وبودجه بعید است

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود نامه درخواست مجمع نمایندگان گیلان برای احداث مگاهاسپیتال رشت به سازمان برنامه بودجه در معاونت پارلمانی این سازمان مفقودشده و این موضوع دلیلی برای عدم گنجانده شدن بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی رشت از کل بودجه سال ۹۸ کشور بوده گفت: نمی‌توان در این خصوص قضاوت صحیحی داشت اما مفقود شدن یک نامه از مجمع نمایندگان در سازمان برنامه‌وبودجه که خود متولی برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی دخل‌وخرج کشور است، بعید است.

انتهای پیام/فارش

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار