کد خبر : 20568
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶

انتقاد مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان از عدم مهیا بودن فرصت‌های شغلی برای فارغ التحصیلان رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی

انتقاد مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان از عدم مهیا بودن فرصت‌های شغلی برای فارغ التحصیلان رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی

تعداد زیادی از دانشجویان رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی از دانشگاه­های استان فارغ­ التحصیل و به خیل بیکاران افزوده می­شوند.

به گزارش سرویس حوزه و دانشگاه گیلانستان، مجتبی خورسندی مسئول حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان در نامه ای خطاب به استاندار گیلان از وضع موجود منابع طبیعی و جنگل های استان انتقاد کرد و خواستار توجه مسئولین به اشتغال دانشجویان فارغ التحصیل رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی شد.

متن نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

استاندار محترم استان گیلان جناب آقای دکتر سالاری

سلام علیکم؛

همان‌گونه که مستحضرید جنگل‌ها و مراتع ثروت‌هایی ملی هستند که با حفظ تنوع زیستی، جلوگیری از فرسایش خاک، بهره‌برداری اقتصادی و جذب گردشگر نقش قابل توجهی در توسعه‌ی‌ پایدار ایفا می‌کنند. این نعمت‌های الهی در ايران از جمله مهم‌ترين سرمايه‌هاي طبيعي محسوب مي شوند که علی‌رغم کاهش محسوس در سه دهه گذشته، همچنان در مناطق شمالی به صورت متراكم مشاهده مي گردند. در این میان جنگل‌هاي گيلان با مساحتی بالغ بر 500 هزار هکتار از اصلی‌ترین عوامل جذب گردشگر در استان بوده که در سه دهه گذشته به دلیل اجرای پروژه های عمومی عمرانی در دل جنگل‌ها، تجاوز به عرصه‌های جنگلی در حاشیه روستاها، تغيير کاربري مراتع و عوامل دیگر، با کاهشی 10 درصدی مواجه شده است.

از طرفی دیگر همه‌ساله شاهد آن هستیم که تعداد زیادی از دانشجویان رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی از دانشگاه­های استان فارغ­ التحصیل و به خیل بیکاران افزوده می­شوند. بسیاری از این جوانان با مشکلاتی از قبیل افسردگی، تأخیر در امر ازدواج، تضعیف بنیان خانواده، اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی دیگری که ریشه در بیکاری و فقر دارند، دست و پنجه نرم می­کنند. ما در استانی زندگی می­کنیم که مشمول الطاف الهی واقع شده و از نظر شرایط اکولوژیک، منابع سرشار طبیعی و نزولات جوی از وضعیت بسیار مطلوبی برخودار است. این شرایط محیطی، بستر مناسبی را برای فعالیت‌هایی نظیر درختکاری فراهم ساخته که می‌تواند با ایجاد اشتغال در این حوزه، هزاران نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را از معضل بیکاری رها سازد.

بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که با به‌کارگیری 245 هزار هکتار از اراضی مرتعی و مخروبه استان و کشت درختان سریع­الرشدی مانند پالونیا، صنوبر و اکالیپتوس و تولید، فرآوری و ایجاد صنایع تبدیلی چوب برای آن‌ها، می‌توان علاوه بر توسعه‌ی پوشش جنگلی نقش قابل قبولی در اشتغال‌زایی ایفا کرد. توسعه‌ی این گونه از جنگل‌ها از مزایای دیگری چون حفاظت از خاک در سیستم­های اگروفارستری، تولید علوفه از برگ گونه پالونیا، پرورش زنبور عسل از گل­های درخت پالونیا، ایجاد پارک­های جنگلی و توسعه گردشگری، زراعت چوب و عدم وابستگی به خارج جهت واردات چوب، تاثیر مثبت بر چرخه آب، کربن و بر نزولات جوی، تبخیر و تعرق، میزان روانآب، میزان نفوذ روانآب، جلوگیری از سیل و خسارات زیان­بار ناشی از برخوردار است. با این حال باعث تأسف است که تاکنون هیچ گونه اقدام جدی از سوی مسئولین استان در این زمینه مشاهده نشده است.

لذا انتظار می‌رود در سالی که به فرمایش مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) سال “اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال” نام گرفته است، با فعال کردن چنین ظرفیت‌های محلی، به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصاد درون‌زا و دانش‌بنیان و استفاده از نیروی انسانی جوان و متخصص در استان، کاهش هر چه بیشتر نرخ بیکاری برای مردم شریف گیلان محسوس‌ گردد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار