کد خبر : 56511
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱

انتقاد نمایندگان گیلان از وضعیت پرورش نوغان و کرم ابریشم در کشور

انتقاد نمایندگان گیلان از وضعیت پرورش نوغان و کرم ابریشم در کشور

طرح هادی فرصتی برای تعبیر کاربری زمین‌های کشاورزی است، گله‌مندی از وضعیت پرورش نوغان در استان گیلان، برداشت بی‌رویه شن و ماسه باعث نابودی سفیدرود شده است و وضعیت اسفبار سایت سروان ازجمله موارد مطرح‌شده اعضای مجمع نمایندگان گیلان در جلسه اقتصاد مقاومتی و جهش تولید بود.

به گزارش گیلانستان، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی امشب جلسه اقتصاد مقاومتی و جهش تولید در سالن الغدیر استانداری با ابراز ناراحتی از کاهش برداشت برنج در استان گیلان اظهار کرد: استان گیلان به دلیل بارش‌های اخیر باران با آسیب جدی مواجه شده و شالی‌کاران بخش اعظمی از محصولات خود را به این دلیل از دست دادند لذا درخواست دارم آسیب‌های واردشده به شالی‌کاران را جبران کنند زیرا آسیب‌های واردشده ممکن است در سال آینده هم برای شالی‌کاران مشکل ایجاد کند.

جبار کوچکی نژاد افتتاح بیمارستان لاکان را یکی از الزامات درمانی در استان گیلان دانست و گفت: سرانه درمانی در گیلان بسیار پایین بوده و در ایام کرونا هم ضعف خود را نشان داد به همین دلیل اگر بیمارستان لاکان در گیلان و شهرستان رشت به بهره‌برداری برسد بخش اعظمی از مشکلات درمانی در گیلان رفع می‌شود.

وی با اذعان به اینکه مشکلات ارزی به یک معضل در تکمیل دستگاه زباله‌سوز رشت تبدیل‌شده است، بیان کرد: بهره‌برداری از دستگاه زباله‌سوز رشت به آرزوی دیرینه مردم این منطقه تبدیل‌شده است ولی به دلیل مشکلات ارزی این پروژه به‌کندی در حال انجام است.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی لازمه تکمیل ۵۰۰ واحد مسکن مهر را اختصاص یارانه لازم دانست و تصریح کرد: بر اساس آمار ۵۰۰ واحد مسکن مهر رشت با پیشرفت ۹۰ درصدی مواجه بودند که برای تکمیل به یارانه نیاز دارند لذا امیدوارم در این خصوص اقدامات لازم اتخاذ شود.

کوچکی نژاد با گله‌مندی از وضعیت پرورش نوغان در استان گیلان گفت: در گیلان پنج هزار تخم نوغان تولید می‌شود که این آمار با توجه به ظرفیت گیلان بسیار کم بوده و این آمار کم هرساله در حال کاهش است.

طرح هادی فرصتی برای تعبیر کاربری زمین‌های کشاورزی است
نماینده دیگر مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه گزارش‌های یک‌طرفه باعث ایجاد پیشرفت در پروژه‌ها نمی‌شود، اظهار کرد: باید در این جلسات از تیم‌های ناظر بر پروژه‌های مختلف و نمایندگان صنوف مختلف هم حضور داشتند تا نکات لازم را بازگو می‌کردند زیرا در غیر این صورت‌جلسات هیچ‌گونه خروجی ندارد.

علی آقازاده اقدامات انجام‌شده در حل مشکلات گیلان را علیرغم کارهای انجام‌شده کافی ندانست و گفت: برای تکمیل برخی از پروژه‌ها در شهر صنعتی رشت متقاضی وجود ندارد لذا دولت باید برای توسعه بیشتر زیرساخت‌ها اقدامات لازم را ایجاد کند.

وی با انتقاد از کاهش نیروی کار در شرکت و کارخانه دخانیات و پوشش گفت: کارخانه پوشش و دخانیات دارای ظرفیت بسیار خوبی هستند ولی ما اصل قضیه را رها کرده و به دنبال فرعیات هستند زیرا کارخانه دخانیات ظرفیت ایجاد اشتغال برای دو هزار و ‌۵۰۰ نفر رادارند ولی اکنون این آمار به یک هزار نفر رسیده و هرروز کاهش پیدا می‌کند.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه باید به کشت مکانیزه برنج در گیلان توجه شود، تصریح کرد: دولت باید در خصوص ارائه تجهیزات کشاورزی تصمیمات لازم را اتخاذ کند زیرا در سال جدید ۳۰ درصد شالیزارهای رشت و ۵۰ درصد شالیزارهای استان به‌صورت مکانیزه محصول خود را برداشت کردند.

آقازاده طرح هادی را یک‌راه برای تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی دانست و افزود: طرح هادی، راه را برای تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مهیا کرده و بسیاری از روستاییان به این دلیل و‌ با فروش زمین‌های خود به شهرستان‌های گیلان مهاجرت می‌کنند.

وی با بیان اینکه راه‌آهن گیلان باید از آستارا به سمت تهران ادامه می‌یافت، تصریح کرد: افتتاح این راه‌آهن باعث رشد پیشرفت اقتصادی در استان شده است ولی اگر این راه‌آهن از آستارا به سمت تهران ادامه می‌یافت بسیاری از مشکلات برطرف می‌شد.

برداشت بی‌رویه شن و ماسه باعث نابودی سفیدرود شده است

عضو دیگر مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی نیز با گله‌مندی از وضعیت رودخانه زرجوب و گوهر رود اظهار کرد: این رودخانه مهم‌ترین رودخانه گیلان و رشت بوده و دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه زیست‌محیطی و گردشگری است که باید اقدام عاجل برای حل رفع مشکلات آن انجام شود.

محمدرضا احمدی گریزی به وضعیت اسفبار سایت سروان زد و گفت: سراوان به یک قصه پر غصه تبدیل‌شده و حل این مشکل به دغدغه مردم رشت و حتی گیلان تبدیل‌شده و برای تحقق این رؤیا دولت باید نگاه ویژه‌ای به این امر داشته باشند.

وی با درخواست از دولت در خصوص تکمیل راه‌آهن رشت به آستارا افزود: راه‌اندازی و تکمیل این قطار باعث رشد پیشرفت اقتصادی منطقه می‌شود ولی لازمه انجام این کار تکمیل باقی‌مانده راه‌آهن رشت به سمت آستارا است.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه یک درصد برداشت از شن و ماسه سفیدرود به مردم منطقه اختصاص پیدا کند، تصریح کرد: رودخانه سفیدرود بااین‌همه ظرفیت به دلیل برداشت‌های بی‌رویه در حال نابودی بوده و شاهد برداشت بی‌رویه شن و ماسه از این رودخانه هستیم.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار