کد خبر : 35925
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴

انسان‌دوستی با اهداء پلاکت خون/ بیماران سرطانی را دریابیم

انسان‌دوستی با اهداء پلاکت خون/ بیماران سرطانی را دریابیم

پلاکت خون یکی از نیازهای بیماران خاص از جمله سرطان است که خوشبختانه مردم نوع دوست گیلانی بیش از میانگین کشوری پلاکت اهداء کرده اند.

 سمیه بشارتی، در ذهن بیشتر ما اهدای خون، برای افرادی است که در سانحه یا طی عمل جراحی مقدار قابل توجهی خون از دست داده و برای تقویت قوای جسمانی و ادامه حیات خود، نیاز به خون دارند. اما اهدای خون به طیف وسیع‌تری از بیماران کمک می‌کند و فراورده‌های خونی محدود به گروه خاصی از بیماران نمی‌شود.

فراورده‌های خونی، آن دسته از مواد تشکیل‌دهنده خون هستند که کاربرد درمانی دارند و می‌توانند به وسیله دستگاه‌های مختلف از خون اهدایی، تفکیک و تهیه شوند. «پلاکت» نام یکی از این فراورده‌های خونی است که برای بدن بسیار حیاتی و کمبود آن خطرناک است.

پلاکت‌های خون سلول‌هایی هستند که در خون ما وجود دارند و زمانی‌ که تشخیص می‌دهند در جایی که رگ‌های خونی آسیب دیده به هم می‌پیچند، تا جلوی خونریزی را بگیرند. به بیان بهتر زمانیکه جایی از بدن شما زخم می‌شود، پلاکت‌ها به قسمت آسیب‌دیده زخم می‌چسبند و باعث بوجود آمدن لخته خون می‌شوند و این عمل پلاکت‌ها منجر به بند آمدن خونریزی می‌شود.

پلاکت خون یکی از نیازهای مهم و اساسی بیماران سرطانی و دیگر بیمارانی که جراحی‌های بزرگ انجام می‌دهند، است که نیاز به پلاکت خون همواره از سوی سازمان انتقال خون گیلان اعلام می‌شود.

عموم مردم که شرایط  اهداء پلاکت خون را دارند با صرف حداکثر ۲ ساعت از وقت خود می‌توانند به حفظ زندگی بیماران نیازمند به پلاکت خون کمک کنند.

با این موضوع گزارشی،با حضور در محل اهداء و دریافت پلاکت خون در سازمان انتقال خون گیلان با شرایط اهداء، دریافت و نگهداری خون از نزدیک آشنا و گفت و گوی ویژه با احمد مرادی مدیر کل انتقال خون گیلان و یک اهداء کننده و دریافت کننده پلاکت خون داشته است.

*اهداء پلاکت خون  در گیلان بیش از میانگین کشوری است

«احمد مرادی» گفت: پلاکت خون یکی از فرآورده‌های خونی است که متاسفانه به‌دلیل افزایش بیماران سرطانی در گیلان نیازمندی به این نوع فرآورده خونی در استان در حال افزایش است.

مدیرکل انتقال خون گیلان با بیان اینکه پلاکت‌ها کوچک‌ترین سلول‌هایی هستند که به انعقاد و کنترل خونریزی در بدن کمک می‌کنند گفت: پلاکت فرزیس فرآیندی است که پلاکت را از خون کامل اهداء کننده جدا کرده و سایر اجزاء خون را به بدن اهداء کننده بر می‌گرداند.

مرادی اذعان کرد: در یک بار اهدای پلاکت فرزیس به اندازه 8-6 واحد اهدای خون معمولی پلاکت جمع آوری می‌شود.

وی اضافه کرد: عمر مفید پلاکت‌ها سه تا پنج روز است و برخی از بیمارانی که امکان ساخت این سلول در بدن را ندارند نیاز به تزریق مکرر پلاکت داشته تا دچار خونریزی نشوند.

مدیرکل انتقال خون گیلان به بیمارانی که نیازمند پلاکت فرزیس هستند اشاره و خاطرنشان کرد: بیماران مبتلا به سرطان خون، کم‌خونی ناشی از نقص عملکرد مغز استخوان، بیمارانی که پیوند مغز و استخوان انجام داده و یا تحت درمان و داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی هستند، بیماران شیمی درمانی یا رادیوتراپی، افرادی که بیماری‌های خونریزی‌کننده یا اختلالات انعقادی دارند، بیمارانی که به پلاکت خون کامل پاسخ نمی‌دهند یا دارای مقاومت پلاکتی هستند و یا بیمارانی که قرار است جراحی به خصوص جراحی قلب باز انجام دهند به این نوع فرآورده خونی نیاز دارند.

مرادی تصریح کرد: هر فردی با هر بار اهداء که انجام می دهد به بیمارانی که با مشکلات خیلی خاص روبه رو هستند کمک شایانی می‌کند.

وی به شرایط اهداء پلاکت اشاره کرد و افزود: افرادی که شرایط اهداء خون کامل داشته بایستی از لحاظ سلامتی در صحت کامل بوده و یا حداقل 18 سال تمام و وزن بالای 50 کیلوگرم داشته باشند.

مدیرکل انتقال خون گیلان با تاکید بر این نکته که بدن انسان به سرعت پلاکت‌ها را جایگزین می‌کند و یک فرد می‌تواند پس از دو روز دوباره اهدا پلاکت داشته باشد گفت: یک اهداءکننده بیشتر از 2 بار در ماه نمی‌تواند اهدا پلاکت داشته باشد.

مرادی از افزایش اهدا پلاکت در گیلان خبر داد و افزود: در سال گذشته ۴۰ و سه دهم درصد مردم نوع‌دوست گیلانی پلاکت اهداء کردند که بیش از میانگین تعیین شده سازمان انتقال خون کشور است.

*گسترش فرهنگ اهداء پلاکت در جامعه

یکی از اهداء کنندگان پلاکت در حین اهداء این فرآورده خونی اظهارکرد: اهداء پلاکت بسیاری از بیماران را از نجات خواهد داد.

وی با بیان اینکه نیاز به پلاکت خون با توجه به افزایش بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان در استان وجود دارد گفت: کاهش تحرک و نداشتن تغذیه مناسب زمینه افزایش انواع سرطان‌ها را در استان افزایش داده است.

این اهداء کننده فعال گیلان خاطرنشان کرد: بیماران چشم به راه کمک هستند، اهداء پلاکت نسبت به گذشته با توجه به افزایش تجهیزات پزشکی در استان بیش از پیش فراهم شده است.

وی با تاکید بر اینکه همه در این امر خداپسندانه شرکت کنند افزود: گسترش فرهنگ اهداء پلاکت خون از مهمترین مقوله‌های است که رسانه‌ها می‌توانند با مانور بر این موضوع زمینه کمک به همنوع را فراهم کنند.

*لزوم توسعه ورزش همگانی در جامعه

یکی از بیماران سرطانی و دریافت کننده پلاکت اظهار کرد: توجه به تغذیه، ورزش روزانه و دوری از انواع استرس‌ها و اضطراب‌ها از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه نهادینه‌کردن فرهنگ ورزش همگانی یکی از مقوله‌های است که باید بدان توجه شود، گفت: فراهم کردن محیط‌های ورزشی مناسب و رایگان و همگانی کردن آن یکی از مواردی است که مسئولان ذی ربط باید بدان توجه داشته باشند.

این بیمار سرطانی و دریافت کننده پلاکت با تشکر از اهداءکنندگان پلاکت خون در گیلان تاکیدکرد: دریافت پلاکت یکی از نیازهای ویژه بیماران سرطانی است امیدواریم عموم مردم مثل همیشه به این امر مهم توجه داشته و به بیماران نیازمند و منتظر کمک کنند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار