کد خبر : 54268
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲

اهالی سینما با ترامپ و نتانیاهو همصدا شدند / چگونه تقابل با قوه قضاییه از سینما به افکار عمومی سرایت کرد؟ +تصاویر

اهالی سینما با ترامپ و نتانیاهو همصدا شدند / چگونه تقابل با قوه قضاییه از سینما به افکار عمومی سرایت کرد؟ +تصاویر

ایستادن و حرکات سازماندهی‌شده در مقابل احکام قوه قضائیه از سوی سلبریتی‌ها تبعات نابهنجاری در پی خواهد داشت و به این موضوع باید رسیدگی شود.

به گزارش گیلانستان، روز سه‌شنبه گذشته سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، تائید حکم اعدام ۳ سارق مسلح و از مجرمان و اغتشاش‌گران آبان ۹۸، امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمدرجبی را توسط دیوان عالی کشور اعلام کرد و پس از آن هشتگ #اعدام_نکنید از سوی اهالی سینما و فرهنگ در افکار عمومی و فضای مجازی گسترش یافت.

بخشی از فعالیت توییتری ابراهیم داروغه

داروغه‌زاده چرا وارد بازی کمپ مجازی آلبانی منافقین و سعودی‌ها شد؟

پس از خاتمه یافتن پرونده قضایی داروغه‌زاده، انتشار توییت‌های مخالف‌خوان از سوی وی دوباره از سر گرفته شد. در حالی‌ که خبرگزاری برنا علی‌رغم اظهار نظر چند ماه قبل وی، مبنی بر اینکه دیگر دبیری جشنواره فیلم فجر را نخواهد پذیرفت ، خبر داد او به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر در جلسه‌ای در سازمان سینمایی حضور پیدا کرده است.

این حضور عنوان‌دار در جلسه سازمان سینمایی نشان می‌دهد این مهره سوخته، بازهم فعالیت‌های رادیکال خود را در فضای مجازی بدون هیچ واهمه‌ای از سر گرفته است و  در تقاطع‌هایی نظیر چند روز اخیر، با سلبریتی‌ها و چهره‌های مشهور سینمایی پیوند خورده است. این مدیر سینمایی به صورتی تابلودار در مقابل دستگاه قضائی کشور قد علم کرد، اما آیا نحوه مواجهه داروغه‌زاده با حکم قطعی شده افراد مسلح، یک حرکت فردی است؟

شواهد و قرائن نشان می‌دهد، تقابل این مدیر سینمایی با قوه قضائیه دامنه گسترده‌تری دارد. باید به این موضوع اشاره کرد، ممکن است درباره تصمیمات مجلس شورای اسلامی یا نهاد ریاست جمهوری، بتوان بر اساس منافع و مصالح ملی نظریاتی مخالف را در فضای مجازی نشر داد، اما در ایالات متحده، مهد تبلیغاتی و دروغین دموکراسی، هیچ شهروندی، اعم از مدیران سیاسی یا سینمایی یا چهره‌های مشهور، حق اظهارنظر درباره احکام دادگاه‌ها و دیوان عالی قضائی این کشور را ندارند.

جشنواره‌های داروغه‌زاده لبریز از مواجهه و تعارض با قوه قضائیه

اظهارات اخیر آیت الله خامنه‌ای درباره آثار سینمایی مرتبط با دستگاه قضائی، با رویکردهای متنی و فرامتنی داروغه‌زاده پیوندهایی دارد. «آیت الله خامنه‌ای» در ارتباط تصویری با همایش قوه قضائیه روز شنبه صبح در تاریخ ۱۳۹۹/۴/۷  با رئیس و مسئولان عالی قضائی و همچنین رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور با ابراز خرسندی از اقدامات انجام‌شده در یک سال اخیر فرمودند: متأسفانه با غفلت برخی مسئولان مربوط در عرصه‌ی نظارت بر فیلم‌ها، شاهد نمایش فیلم‌هایی هستیم که اساس و مبانی قضائی جمهوری اسلامی را زیر سؤال می‌برند.

سال گذشته یلدا جبلی که سابقه درخشانی در سینما ندارد و فیلم مهمی در کارنامه‌اش ثبت نشده به دلیل ساخت فیلمی ضد قصاص(مضمون مورد علاقه داروغه‌زاده) در لیست هیات انتخاب فجر قرار گرفت. هیات انتخابی که به سادگی فیلم قصیده گاو سفید را در بخش مسابقه جای داد، فیلمی با مضمون اشتباه فاحش یک قاضی در اعدام یک بی‌گناه.وقتی آرایش آثار سینمایی پذیرفته شده در دو سال اخیر جشنواره با دبیری داروغه‌زاده را بررسی می‌کنیم، یکی از  رویکردهای اخیر این دو جشنواره، پررنگ کردن تعارضات مردمی از دریچه سینما با قوه قضائیه‌ و مبانی آن است، آنهم در شرایطی که سیستم قضائی در مسیر تعالی قرار گرفته و حتی کارکنان اسبق خود را  به صورت علنی محاکمه می‌کند و با تمجید رهبر انقلاب مواجه می‌شود.

در دو جشنواره اخیر  بسیاری آثار حاضر در بخش مسابقه فجر، با هدف شکاف عمیق میان مردم و دستگاه قضائی در این جشنواره پذیرفته شدند. باید به این مهم توجه داشت، سیاستگذاری این مدیر سینمایی، فراتر از انتشار چند توییت در حمایت از محکومان است.

حتی بسیاری از این آثار جشنواره‌های داروغه‌زاده، همچون یلدا (مسعود بخشی) یا جمشیدیه (یلدا جبلی) در دوره‌ای پروانه ساخت و نمایش گرفتند که داروغه‌زاده علاوه بر دبیری جشنواره فیلم فجر، ریاست اداره نظارت و ارزشیابی را بر عهده داشت و به این آثار پروانه ساخت اعطا کرد.

سال گذشته یلدا جبلی که سابقه درخشانی در سینما ندارد و فیلم مهمی در کارنامه‌اش ثبت نشده به دلیل ساخت فیلمی ضد قصاص (مضمون مورد علاقه داروغه‌زاده) در لیست هیات انتخاب فجر قرار گرفت. هیات انتخابی که به سادگی فیلم قصیده گاو سفید را در بخش مسابقه جای داد، فیلمی با مضمون اشتباه فاحش یک قاضی در اعدام یک بی‌گناه.

داروغه زاده در متن فعالیت‌هایش سطح مواجهه جشنواره فجر (به عنوان فستیوال سینمایی متعلق به جریان انقلاب) را با دستگاه قضا تقویت کرد و حالا در فضای مجازی و توییتر به عنوان مدیر سازمان سینمایی شجاعت سینماگران را در جهت تقابل با قوه‌قضائیه و احکام دادگاه‌ صالحه جمهوری اسلامی، به عنوان یکی از پیشروان فضای مجازی با هشتگ «اعدام نکنید» تقویت می‌کند.

وقتی ترامپ به عنوان فرمان‌دهنده ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی از این کارزار ضد قوه قضاییه حمایت می‌کند، آیا یکی شدن رویکرد دبیر جشنواره فیلم فجر و کارمند رسمی سازمان صدا وسیما، نمی‌تواند از جانب دستگاههای نظارتی قابل پیگرد باشد؟

توییت ترامپ در حمایت از مجرمان آبان

تحریک افکار عمومی و لشکرکشی مجازی در مقابل نهادهای نظام تبعات نابه‌هنجاری  در پی خواهد داشت و دادسرای فرهنگ و رسانه باید از جایگاه قوه قضائیه و هنر کشور صیانت کند

تلقی داروغه‌زاده از برخورد قوه‌قضائیه شیوه‌ای تعاملی است که در مورد پرونده‌اش رخ داد و در راستای وادار کردن نیروهای انقلابی به مواجهه با حکم قوه قضاییه، در صفحه توییتر خود با اشاره به سه شخصیت جبهه انقلاب از جمله سید محمود رضوی نوشت:

برادران انقلابی سکوت شما نشانه چیست؟ آیا با اعدام این سه جوان موافقید یا درخواست عفو آنها را از رئیس قوه قضائیه دارید؟

سیدمحمود رضوی از چهره‌های انقلابی که رابطه دوستی و صمیمانه‌ای با این مدیر سینمایی دارد، پاسخی قاطع به وی داد و در پاسخ به داروغه‌زاده نوشت : از مدیر فرهنگی جمهوری اسلامی بعید بود که هشتگ #اعدام_نکنید، بزند و با قانون جمهوری اسلامی تقابل کند! ساده نباشید و در زمین طراحی شده ساکنان آلبانی بازی نکنید. فردا روزی اگر خدای ناکرده، یکی از عزیزان شما را کشتند، شما اعدام نکنید. امنیت مردم ابزار سیاسی نیست با آن بازی نکنید.

پاسخ سید محمود رضوی به ابراهیم داروغه زاده

پس از فرمان غیر مستقیم مجازی داروغه‌زاده، «نوید محمدزاده» که این روزها با آرامش در مقابل دوربین، شربت و آبمیوه میلیاردی می‌نوشد، در استوری اینستاگرامش سه عکس را در حمایت از این محکومان منتشر کرد.

تصویر استوری اینستاگرام نوید محمد زاده

در عکس بالا نوید محمدزاده نوشت: ببخشید که غیرمرتبط به پیج هستش، اما واقعا نتونستم بی‌تفاوت باشم.

اظهار نظر بازیگر فیلم «عصبانی نیستم» که تا مدت‌ها ژست‌ ضدحکومتی داشت با کلمه “ببخشید” و خیلی محتاطانه آغاز شده و تاکید کرده غیرمرتبط است. این احتیاط نوید محمدزاده البته ریشه در قاطعیت نهادهای نظارتی و قضایی کشور دارد اما ظاهرا فشار بر محمدزاده نیز به حدی بوده که وی مجبور به واکنشی شده است که برخلاف تعهدات گذشته او بوده و باید منتظر ماند و دید آیا تبعات این نقض عهد، دامن او را می‌گیرد یا نه.

نیود محمدزاده علی رغم اینکه در چند سال اخیر سعی کرده هیچ تعاملی با رسانه ملی نداشته باشد، اما تیزرهای تبلیغاتی گران قیمت او از تلویزیون پخش می‌شود. پخش این ‌آگهی‌ البته با شرط و تعهداتی همراه بوده است. با این واکنش جا دارد  مسئولانی که روند پخش تبلیغات محمدزاده را در سیما تسهیل کردند در تصمیم خود تجدید نظر کنند تا هیچ کدام از سلبریتی‌های بازاری که از نهادها و تریبون‌های نظام متنعم و منتفع هستند،‌ اینگونه در کارزار تبلیغاتی علیه نظام شرکت نکنند.

در کنار چهره‌هایی مثل محمدزاده، پرنسس سعودی‌های، مهناز افشار، تهمینه میلانی، پوریا پورسرخ، شهاب حسینی، محراب قاسمخانی، هوتن شکیبا، مصطفی کیایی، طناز طباطبایی، رضا کیانیان، پری نازد ایزدیار  و همه اعضای ستاد ۱۳۹۶ روی موج “اعدام نکنید” سوار شدند.

تصویر دوم از استوری اینستاگرام نوید محمد زاده
پست اینستاگرامی تهمینه میلانی
استوری اینستاگرامی پیمان معادی
استوری اینستاگرام  شهاب حسینی
استوری محراب قاسمخانی
توییت الهام کردا
استوری امیر جدیدی
 پست اینستاگرامی پدرام شریفی
صفحه اینستاگرام پولاد کیمیایی
صفحه اینستاگرام ترانه علیدوستی
اینستاگرام حامد بهداد
اینستاگرام حبیب رضایی
پست اینستاگرام رضا کیانیان
توییت سهراب پورناظری
غزل شاکری بازیگر و َآوازخوان دختر فرشته طائر پور همسر فعلی منوچهر شاهسواری و خواهرزن سید محمد بهشتی مدیر سینمایی دهه شصت و از بنیانگذاران خانه سینما
صفحه اینستاگرام محسن تنابنده
صفحه اینستاگرام مهتاب کرامتی
صفحه اینستاگرام هانیه توسلی

اکانت‌های توییتری و اینستاگرامی سلبریتی‌ها  با هشتگ «اعدام نکنید»   رویکرد انتخاباتی خود درباره سید ابراهیم رئیسی تقویت می‌کنند. در واقع اعتراض به حکم اعدام، صرفا یک بهانه است تا نقشه درجه یک اصلاح طلبان برای یک دو قطبی تمام و عیار در کشور عملی شود و تقابل مردمی با واسطه سلبریتی‌ها در برابر منصوبان رهبری افزایش پیدا کند. 

اکانت‌های توییتری و اینستاگرامی سلبریتی‌ها  با هشتگ «اعدام نکنید» رویکرد انتخاباتی خود درباره سید ابراهیم رئیسی تقویت می‌کنند. در واقع این کارزار، صرفا یک بهانه است تا نقشه درجه یک اصلاح طلبان برای یک دو قطبی تمام و عیار در کشور عملی شود.

این رویکرد در حالی اتخاذ می‌شود که سه هفته قبل آیت الله خامنه‌ای از عملکرد یکساله قوه‌قضائیه تمجید کرد. اگر قوه قضائیه در مقابل این جریان عقب نشینی، تساهل و تسامح پیشه کند در آینده‌ای نه چندان دور، با اقدامات هدفمند دیگری مواجه خواهد شد.  موضعی که اگر بطور کامل در قبال امضاء کنندگان بیانیه صدای آبان پیگیری میشد شاید در همان نقطه پایانی بر این لشکرکشی‌های مجازی بود.

چنین وضعیتی نیاز به پرسش از رئوس این ماجراجویی مجازی دارد. در واقع در مورد بیانیه صدای آبان پرسشگری از عوامل اصلی تحریک صورت نپذیرفت و حتی در مورد بیانیه سیاسی خانه سینما به بهانه توقف خانه پدری، پرسشی از منوچهر شاهسواری از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه مطرح نشد.

صفحه اینستاگرام رخشان بنی‌اعتماد
صفحه اینستاگرام رخشان بنی‌اعتماد 

در مورد این هجمه اخیر، رئوس این جریان بسیار مشخص هستند، ابراهیم داروغه‌زاده، اصغر فرهادی، رخشان بنی‌اعتماد و یک چهره پنهان فعال همچون حبیب رضایی در مورد این رویکرد معارضانه و هشتگ «اعدام نکنید» باید مورد پرسش قرار گیرند.

این همسویی مجرمانه با ضد انقلاب و ترامپ اگر در این مقطع برای سلبریتی‌ها هزینه‌ای نداشته باشد، دامنه اعتراض به صدور سایر احکام مرتبطین با آشوب‌ها و اغتششات، با چالش‌های مجازی گسترده‌تری خواهد بود. این اقدام که در واقع فشار بر قوه قضاییه و رسیدگی‌کنندگان به پرونده تلقی می‌شود، اقدامی مجرمانه است که باید به آن رسیدگی شود.

سایر نهادهای انقلابی که در حوزه فیلم و سریال  فعالیت دارند هم نباید به سادگی از این اغتشاشات مجازی عبور کنند.

پست اینستاگرامی امیر آقایی
تصویر استوری امیر آقایی در اینستاگرام

امیرآقایی یکی دیگران بازیگرانی است که شجاعتش با ایفای نقش در یک سریال سیاسی شبکه نمایش خانگی تقویت شده  و در  اثری که با عنوان سریال «ضد فساد» تبلیغ می‌شود، حضور دارد. وی با انتشار عکسی از طناب دار، در این کارزار ضدقوه قضاییه و ضد نظام مشترک میان منافقین و براندازان و همه نیروهای ضدنظام در فضای مجازی ثبت کرد. سلبریتی‌های  همکار با یک نهاد ارزشمند، نباید دچار این توهم شوند، چون با چنین نهادی همکاری کرده‌اند می‌توانند هر واکنش معارضانه‌ای را منتشر کنند.

اگر این بازیگران که دستمزدهای کلان دولتی دریافت می‌کنند، شرط ضمن قراردادهایشان عدم فعالیت‌های مجازی علیه حاکمیت باشد، جرات و جسارت پیدا نمی‌کنند که مسیر طراحی شده از سوی منافقین و سلطنت‌طلبان را دنبال کنند. عبارت یک جمله‌ای امیرآقایی «دار پایان کار نیست» بسیار معنادار است و به سادگی نباید از چنین جملات معناداری عبور کرد.

صفحه اینستاگرام نیما رئیسی بازیگر سریال شاهرگ، سریال ضعیف و کم مایه‌ای علیه سازمان مجاهدین خلق

اما غیر از اقدام ویژه‌ای که دادسرای فرهنگ رسانه می‌تواند در  این مورد خاص و ویژه انجام دهد، انتظار می‌رود، در این هجمه ضد امنیتی، حراست صدا و سیمای جمهوری اسلامی به صورت خاص ورود کند. بسیاری از امضا کنندگان غیر از حضور در سریال‌های تلویزیون، مفر درآمدی در خوری ندارند. به عنوان مثال نیمارئیسی اخیرا سریال شاهرگ را روی آنتن سیما دارد.

سریالی که رئیسی به عنوان یکی از نیروهای انقلاب مامور خنثی کردن بمب‌های سازمان منافقین خلق است. اما با پیروی از هشتگ اعدام نکنید، به انفجار بمب مشترک سازمان منافقین و دیگر گروههای برانداز در فضای مجازی کمک شایانی می‌کند.

استوری هادی حجازی فر
استوری محمد حسین مهدویان

هادی حجازی‌فر بازیگر مجموعه ماجرای نیمروز نیز از همان وضعیت مشابه نیمارئیسی تبعیت می‌کند. حجازی‌فر این روزها در سریال‌های سیما بسیار فعال است.

محمد حسین مهدویان کارگردان استخوان لای زخم که ایران را مسبب آغاز جنگ تحمیلی معرفی کرد، از ابتدا نیز سر سوزنی قصد همدلی و همراهی با جریان هنری انقلاب را نداشت و درخت گردو هم نگرش شیطنت‌آمیز مهدویان را هویدا کرد.

پوریا پورسرخ نیز جز تلویزیون زمینه فعالیتی دیگری ندارد، اگر صدا و سیما رویکرد قاطعانه‌ای در مورد این چهره اتخاذکند، سلبریتی‌های ترامپ با سازمان منافقین همراهی نخواهد کرد، حداقل برای اینکه بیکار نمانند، دست به چنین ماجراجویی‌هایی نمی‌زنند.

تبعیت دو داور برنامه عصر جدید از کمپین مجازی ضدنظام

در بزنگاه‌هایی از این دست، برخی سلبریتی‌های خاموش را باید شناخت. وقتی رویا نونهالی در برنامه عصر جدید حاضر نمی‌شود به نمایشنامه تک‌نفره‌ تاثیرگذاری درباره استعانت علی ابن‌موسی الرضا رای مثبت  دهد، می‌توان دیدگاه‌های او را به صورت نامحسوس کشف کرد.

امین حیایی از دیگر داوران عصر جدید، مثل شهاب حسینی از یک موج به راه افتاده تبعیت کرد و مشخص است جوگیری  دستیار و مدیربرنامه‌هایش در این مسیر بی‌تاثیرنبوده است.

اما حراست سازمان صدا و سیما کار بزرگی در پیش دارد. وضعیت سلبریتی‌ها از حامیان انتخاب ۱۳۹۶ به حامیان ترامپ تغییر کرده و اگر دستگاه‌های نظارتی، حراست سازمان صدا و سیما و وزارت ارشاد، در مواجهه با این هجمه تدبیر پیشه نکنند، روزهای سخت‌تری با سربازان مجازی ترامپ در راه خواهد بود

انتهای پیام/مشرق نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار