کد خبر : 84243
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷

اهدا عضو نوجوان گیلانی به ۲ بیمار زندگی دوباره بخشید

اهدا عضو نوجوان گیلانی به ۲ بیمار زندگی دوباره بخشید

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: بیست و نهمین پیوند اعضای بیمار مرگ مغزی امسال در این استان به ۲ بیمار نیازمند به پیوند زندگی دوباره بخشید.

به گزارش گیلانستان به نقل از ایرنا، دکتر سیامک ریماز روز پنجشنبه در گفت و گویی افزود: بیست و نهمین پیوند اعضای بیمار مرگ مغزی گیلان به نام رضا مزارعی قرابائی نوجوان ۱۸ ساله اهل شهرستان صومعه سرا به ثبت رسیده‌ است.

 

وی با بیان اینکه این نوجوان به دلیل سانحه رانندگی دچار مرگ مغزی شده بود، اضافه کرد: با اهتمام متولیان فراهم‌آوری اعضای پیوندی در مرکز آموزشی و درمانی رشت و با رضایت خانواده یک کلیه وی در رشت به بیمار نیازمند پیوند شد و کبد وی نیز برای پیوند به بیماری دیگر به شیراز منتقل شده‌است.

 

از ابتدای امسال تاکنون ۲۹ مورد اهدای عضو افراد دچار مرگ مغزی در گیلان ثبت شد که در مجموع ۵۸ عضو این افراد به بیماران نیازمند پیوند شد.

 

تایید مرگ مغزی توسط چهار متخصص شامل بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب، داخلی و در نهایت متخصص پزشکی قانونی انجام می‌شود و در کنار این مراحل در صورت رضایت خانواده، اهدای عضو صورت می گیرد.

 

اعلام رضایت برای پیوند اعضا از سال ۱۳۸۷ در گیلان انجام می‌شود، باربد چمن‌زیبای، کودک چهار ساله اولین اهدا کننده عضو در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی ۴۲ ساله پیوند زده شد.

 

هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهند، می‌تواند جان حداقل هشت نفر را از مرگ حتمی نجات داده و با اهدای نسوج ۵۳ نفر را معلولیت نجات دهد بر اساس آمارها هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود، هر ۲ ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.

 

ارگان های کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.

 

قانون پیوند اعضاء فروردین ماه ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ براساس این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار