کد خبر : 45203
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰

یادداشت/

محمود باقری:

اهمیت طرح شفاف سازی منابع مالی و تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات مجلس

اهمیت طرح شفاف سازی منابع مالی و تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات مجلس

امیدوارم طرح شفاف سازی منابع مالی نامزدهای انتخابات به ثمر نشیند و خود داوطلبان نمایندگی مجلس برای اجرای آن پیشقدم شوند.

به گزارش سرویس یادداشت گیلانستان/ محمود باقری خطیبانی نوشت: در گزارش ها آمده بود که طرح دو فوریتی شفاف سازی منابع مالی تبلیغات انتخابات در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و قرار است جزییات آن در صحن علنی بررسی شود . صرف نظر از این که این طرح به انتخابات کنونی مجلس شورای اسلامی برسد یا نرسد این نیاز وجود دارد که این موضوع از سوی شخصیت ها، علما و روحانیون ، رسانه ها ، احزاب و گروه های سیاسی ، حتی داوطلبین یازدهمین دوره اتخابات مجلس شورای اسلامی مورد توجه جدی قرار گیرد تا ترکیب مجلس شورای اسلامی براساس اراده عمومی رای دهندگان و نه رانت و قدرت پول شکل بگیرد. اینجانب به عنوان یک فعال اجتماعی ضروری می دانم چند نکته را به اختصار مطرح نمایم:
1/ مجلس شورای اسلامی دارای صلاحیت ها و مسئولیت های مهم ملی و قانونی است، مجلس در تحقق برنامه های راهبردی ملی، نقش کلیدی دارد و رشد و توسعه کشور دارد. نماینده در بطن و متن تصمیم گیری های کلان کشور قرار دارد. با دستگاه های کشوری در ارتباط است. در تصویب قوانین مورد نیاز و نیز اسناد توسعه ای کشور و در توزیع بودجه و امکانات و فرصت ها اثر مستقیم دارد. بر تحولات منطقه ای و بین المللی تاثیر دارد. از جایگاه نظارتی فوق العاده ای برخوردار است. بر روندهای کلان مثل روندهای پولی، مالی، اشتغال زایی و کار آفرینی و تولید و سرمایه گذاری، تامین اجتماعی و رفاه و آموزش و بهداشت و درکلیه شئون اجتماعی از جمله زنان ، جوانان، ورزشکاران، هنرمندان و … مداخله و نظارت دارد و بیشترین نقش را در پاسخ گو نمودن نهادهای دولتی و تقویت گرایش دستگاه ها به سمت حرکت برای تامین منافع مردم را ایفاء می کنند؛ بنابر این، باندهای قدرت، رانت و فساد با سرمایه گذاری بر روی نامزدهایی که قابلیت رای آوری دارند ، تلاش می کنند که این نهاد حساس و ملی را در اختیار منافع شخصی و گروهی خود بگیرند و به اهداف خود برسند .
2/ بسیاری از شخصیت های علمی ، دانشگاهی ، اجرایی، روحانی به علت گران بودن هزینه های شرکت در انتخابات ، از حضور در این عرصه پرهیز می کنند و ترجیح می دهند برای حفظ اعتبار و ابروی اجتماعی خود، ناظر و تماشاگر انتخابات باشند تا کنشگر اصلی و تعیین کننده آن و ترجیح می دهند بی تفاوت از کنار آن عبور کنند ؟!
3/ هرچه از مبدا اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی دور تر می شویم نقش پول در انتخابات نیز بیشتر شده است به طوری که انتخابات به میدان مسابقه ای برای هزینه کرد بیشتر بین نامزدها تبدیل شده و هزینه بیشتر مساوی پیروزی در انتخابات گردیده است و متاسفانه ناگزیرم بگویم نقش پول در انتخابات به یک متغیر اصلی و یکه تاز عرصه رقابت ها تبدیل شده است و این متغیر بر سایر مولفه های موثر بر انتخابات پیشی زایدالوصفی گرفته است . باید هشدار داد اگر جلوی پیشروی پول در انتخابات گرفته نشود ، مجلس نه مدافع شرع و دین خواهد بود و نه تامین کننده و نگهبان حقوق ملت ؟!
4/ باید چارچوبی برای بودجه انتخابات در کلیه سطوح اعم از انتخابات شوراهای شهر و روستا، نمایندگی مجلس، خبرگان ، ریاست جمهوری تعیین کرد و مکانیزم نظارتی موثری را نیز برای آن در نظر گرفت تا وضعیت بلبشو و مخرب کنونی مدیریت شود . به نظرم یکی از راه های پیش گیری از هزینه های گزاف در انتخابات و مدیریت آن، این است که موضوعی به نام بودجه انتخابات که دارای سرفصل های مشخصی است، به رسمیت شناخته شود و هر نامزدی در چارچوب آن سرفصل ها ، هزینه ها و درآمدهای خود را مشخص و به وزارت کشور و هیات های اجرایی و شورای محترم نگهبان و دادگستری ها اعلام نماید و این بودجه توسط نهادهای نظارتی راستی آزمایی شود .
5/ امیدوارم طرح شفاف سازی منابع مالی نامزدهای انتخابات به ثمر نشیند و خود داوطلبان نمایندگی مجلس برای اجرای آن پیشقدم شوند و مردم و جامعه ما از برکات چنین جنبش ضد فساد خجسته ای بهره مند شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار